شماره ۱۰۷۳ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۵ اسفند
صفحه را ببند
روحانی در اختتامیه ششمین اجلاس انتفاضه:
فلسطین نشانه سرشکستگی جامعه جهانی است

ایسنا| حسن روحانی در اختتامیه ششمین کنفرانس بین‌المللی انتفاضه، با بیان این‌که موضوع فلسطین، زخمی عمیق و جانکاه است که بیش از هفتاد سال، وجدان جامعه جهانی و پیکره جهان اسلام را به درد آورده، گفت: فلسطین مشکل یک قوم و یا یک ملت نیست، بلکه از یک‌سو نشانه ظلم و ستم و نادیده گرفتن حقوق بین‌الملل و ناکارآمدی سازمان‌های بین‌المللی است و از سویی دیگر نماد تلاش‌های مجاهدانه و مستمر یک ملت برای احقاق حقوق خود در کنار سرشکستگی جامعه جهانی و شرمساری برخی کشورهای اسلامی است. رئیس‌جمهوری با مرور تاریخ پرافتخار مقاومت ملت فلسطین گفت: رهبران کشورهای سلطه‌گر غربی هفت دهه پیش به‌منظور دستیابی به اهداف سلطه‌جویانه و استعماری خود کوشیدند سرنوشت خاورمیانه سرشار از نعمت، ثروت، ‌فرهنگ‌های متنوع و دین را ازطریق دگرگون ساختن ساختارهای دینی-فرهنگی و با نشاندن نهال خشونت، قساوت و جنایت در قدس شریف و فلسطین عزیز به دست بگیرند. او اظهار داشت: رهبران آن روزگاران غرب در اشتباهی راهبردی و برای فرافکنی معضلات اقتصادی و اجتماعی خویش پس از دو جنگ خانمان‌سوز، به تأسیس رژیم اشغالگر قدس دست زدند تا با غصب ثروت و نعمت‌های این منطقه توسط رژیمی جعلی و تا دندان مسلح، بحران‌های ایجاد شده در جنگ‌های جهانی و متعاقب آن جنگ سرد را به بدترین شکل به سامان برسانند اما این مشکل رژیمِ غرب‌ساخته به‌تدریج دامان خود پدیدآورندگان را فراگرفت و آرام آرام بر اعتقاد و ارزش‌های آنان غلبه کرد؛ معیارهای بین‌المللی را به زیر کشید و سیاست‌های دوگانه و ضرورت حراست از وضع موجود را بر آنان تحمیل کرد.
رئیس‎جمهوری با تأکید بر این‌که اقدامات تحریک‌آمیز در تداوم غصب سرزمین‌های مردم مظلوم و تلاش‌های هدفمند برای تغییر هویت تاریخی و تمدنی این سرزمین، به تدریج نتایج ویرانگری برای صلح و امنیت جهانی به بار آورد، تصریح کرد: ارتکاب این حجم از جنایات ضد بشری هم حمایت از غاصبان را در جهان غرب به چالش کشید و هم در سرزمین‌های اسلامی، افکار عمومی مردم مسلمان را علیه این حمایت غرب شوراند.
روحانی با بیان این‌که مسلمانان تنها راه خویش دربرابر اشغالگری، تجاوز، غصب و کشتار را در مقاومت دیدند و همواره کوشیدند، جهان را نسبت به این ظلمِ آشکار، آگاه سازند، افزود: باید به روان پاک مجاهدان درود فرستاد که جان بر کف در سال‌های تاریک و سیاه دهه شصت و هفتاد میلادی بار سنگین مقاومت و آگاه‌سازی جهانی را به دوش کشیدند و به‌تدریج مقاومت و قیام مثنی و فرادا را به انتفاضه‌ای تبدیل کردند که طلیعه دگرگونی‌های اساسی در منطقه و عقب‌نشینی‌های غاصبان شد.
رئیس‌جمهوری مهم‌ترین هدف اسراییل در وضع کنونی را طبیعی جلوه دادن شرایط موجود ذکر کرد و اظهار داشت: صهیونیست‌ها درپی آنند که جهانیان باور کنند فلسطینیان آوارگانی هستند که باید بدون تعلق به سرزمین، گذران عمر کنند؛ تبدیل عنوان مقاومت به تروریسم و تلاش طولانی برای عادی‌سازی تسلیم و سازش به همین دلیل است.
روحانی تأکید کرد: در ادبیات امروز، رژیم صهیونیستی خواستار عادی‌سازی روابط خود با جهان اسلام است؛ و این معنایی ندارد مگر فراموشی و نادیده گرفتن تمام جنایات آنان در فلسطین و دیگر سرزمین‌های اسلامی. این رژیم جعلی چنان رهبران غربی را به گروگان گرفته که گویی هرگونه مقابله با آن در حکم حمله به منافع حیاتی آمریکا و اروپا است؛ چنان اسطوره‏ای خیالی از دمکراسی خود تبلیغ کرده‌اند که گویا مبارزه با آن، مبارزه با مردم‌سالاری است؛ چنان امنیت خود را به امنیت غرب گره زده‌اند که گویا با شکست صهیونیسم، امنیت جهانی به مخاطره می‌افتد. رئیس‌جمهوری با بیان این‌که نباید از خاطر برد که صهیونیسم چنان بر طبل تو خالی قدرت نظامی خود می‌کوبید که گویا شکست در آن راهی ندارد و همگان باید باور کنند که زیستن و تسلیم شدن در کنار این جنایت‌کاران، سرنوشت محتوم آنان است، گفت: ایجاد یأس از امکان تغییر آینده منطقه نیز از دیگر راهبردهای قطعی صهیونیست‌ها در مواجهه با ملت فلسطین و جهان اسلام است.
روحانی با اشاره به این‌که انتفاضه چیزی جز مقاومت مستمر و مومنانه مردم فلسطین نیست، اظهار داشت: انتفاضه فلسطین، مقاومتی از جنس تلاش برای بقا است. انتفاضه یک انتخاب از میان چند انتخاب نیست؛ تنها انتخاب شرافتمندانه یک ملت برای باقی ماندن است و همه گزینه‌های دیگر طی دهه‌های گذشته با آنچه بر سر فلسطینیان آمده عملا حذف شده است. رئیس‌جمهوری گفت: غصب سرزمین‏ها و اشغالگری، همه راه‌ها را بر مردم فلسطین بسته، و این ملت نیز دریافته است که اتحاد، وحدت و همدلی، تنها رمز عبور از این دوره خشم، وحشت و کشتار است. کم نبودند سرزمین‌هایی که اشغال شدند و از آنان جز نامی در تاریخ باقی نماند؛ اما فلسطینی‌ها ایستادند تا سرزمینشان بماند.
روحانی با اشاره به آشوب‌ها و تلاطم‌ها در خاورمیانه، گفت: اندیشه‌های خشن و افراطی به نام دین، جان انسان‌ها را می‌گیرد. متاسفانه برخی دولت‌های اسلامی، درگیر انواع مشکلات ناشی از بی‌کفایتی و ناتوانی و فساد ساختاری شده‌اند. درحال حاضر تعداد دولت‌های فرومانده در این منطقه رو به افزایش است؛ و دولت‌های ظاهراً مستقر نیز از تهدید، بی‌ثباتی و بی‌آیندگی رنج می‌برند. جنگ و درگیری و ترور در یمن، و عراق و سوریه و افغانستان هر روز جان صدها انسان را می‌گیرد و دولت‌های اسلامی به‌جای همکاری برای پایان درگیری‌ها و کشتار بی‌هدف مسلمانان، به اتهام‌زنی علیه یکدیگر و فرافکنی می‌پردازند که سود چنین شرایط اسفباری نصیب رژیم اشغالگر صهیونیستی می‌شود.
رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به «مجاهدان عزیز و مبارزان گرامی»، گفت: مقاومت فلسطین موفق شده، همدلی بخش وسیعی از افکار عمومی مردم جهان را به خود جذب کند. اکنون صلح دوستان در سراسر جهان به حمایت از این گفتمان برخاسته‌اند و از زندگی و حق تعیین سرنوشت فلسطینیان دفاع می‏کنند. روحانی گفت: انزوای رژیم صهیونیستی در رخدادهای سال‌های اخیر چون قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل و یونسکو نشان می‌دهد که علاوه بر مقاومت مشروع فلسطینیان در اراضی اشغالی، عرصه‌های جدیدی برای پیشبرد مبارزه در جهان سیاست و فرهنگ گشوده شده است. او با بیان این‌که آن دوره‏ای گذشت که قدرت ایستادگی هر فلسطینی، تنها در تکه‌ای سنگ متبلور بود، گفت: امروز قدرت فلسطین‌، بر بستر رسانه‌های اجتماعی متجلی است تا پیام مظلومیت و ظلم‌ستیزی را به گوش جهانیان برسانند؛ اکنون جهانیان درانتفاضه‌ای دیگر به وسعت جغرافیای رسانه‌های اجتماعی که صلح‌طلبان سراسرجهان درآن مشارکت‌کرده‌اند، به دفاع از فلسطین و مقاومت برخاسته‌اند. روحانی افزود: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که برقراری صلح عادلانه و فراگیر در خاورمیانه، جز از طریق پایان دادن به اشغال سرزمین فلسطین و احقاق حقوق کامل این ملت ازجمله حق تعیین سرنوشت، بازگشت کلیه آوارگان به سرزمین آبا و اجدادی خویش و تشکیل دولت یکپارچه فلسطین به پایتختی قدس شریف از طریق برگزاری یک همه‌پرسی با حضور همه اقوام و ساکنان اصلی این سرزمین، اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی حاصل نمی‌شود.
رئیس‌جمهوری اقدام ملّت و دولت ایران در حمایت بی‌دریغ از آرمان فلسطین و قدس شریف و مبارزات مشروع این ملّت را برخاسته از نگاه اعتقادی و دیدگاه ما در لزوم رعایت اصل انصاف و عدالت در نظام بین‌الملل و وظیفه ما در حمایت و دستگیری از مظلومین و مستضعفین دانست و تأکید کرد که در این چارچوب بر حمایت خود از محور مقاومت تأکید می‌ورزیم.
روحانی در ابتدای سخنان خود نیز به همه روسای مجالس، هیأت‌های پارلمانی، رهبران نهضت‌ها و جریان‌های مقاومت، اندیشمندان، شخصیت‌ها و فعالان عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، رسانه‌ای و احزاب و تشکل‌های حامی فلسطین، سفرا، دیپلمات‌های خارجی و روسای سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مقیم تهران که در این کنفرانس حضور دارند، خوشامد و خیر مقدم گفت. رئیس‌جمهوری گفت: مایلم همچنین خالصانه‌ترین درود و سلام‌های خود را به روح بلند حضرت امام‌خمینی(ره) و ارواح همه شهدای مقاومت و جانبازان، مجروحان و همه کسانی اهداء نمایم که در راه آرمان فلسطین و قدس شریف از خودگذشتگی و فداکاری کرده‌اند.

 


تعداد بازدید :  260