شماره ۱۰۷۳ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۵ اسفند
صفحه را ببند
شائبه‌های همیشگی درباره وجود دست‌های پشت پرده در لیگ‌یک و لیگ فوتسال بالا گرفت
تبانی، آری یا نه...؟
یک کارشناس به «شهروند» می‌گوید؛ در برخورد با فساد فدراسیون دنبال دردسر نمی‌گردد!

شهروند| یک‌بار دیگر لیگ دسته اول و فوتسال و یک‌بار دیگر حاشیه. هر‌سال با نزدیک‌شدن به هفته‌های پایانی، رقابت‌های   مسابقات این لیگ‌ها بیشتر درکانون توجه قرار می‌‌گیرد. برای خیلی‌ها اهمیت زیادی دارد که کدام تیم‌ها به لیگ برتر صعود می‌کنند و چه تیم‌هایی از گردونه حذف می‌شوند و سرنوشت‌شان سقوط خواهد بود. اتفاقا همین توجهات است که هر‌سال خیلی از مسائل را رو می‌کند و باعث می‌شود تا شایعاتی جدید از فساد احتمالی در لیگ دسته اول و فوتسال و شائبه‌های مربوط به تبانی همه جا پر شود.
ابهام در پرونده دوپینگ
اتفاق‌های ناگوار لیگ یک و فوتسال درسال‌های گذشته را نمی‌توان تنها درموضوع تبانی خلاصه کرد. درجریان برگزاری این لیگ‌ها همواره بحث‌هایی درباره دوپینگ‌های هدفمند مطرح شده اما هیچ‌وقت آنطور که باید به آن پرداخته نشده است. دوپینگ پدیده‌ای است که فقط با نمونه‌گیری رندوم و هدفمند امکان ثابت‌شدنش آن هم فقط برای فوتبالیست‌هایی که تست می‌دهند، وجود دارد! درسال‌های گذشته بیشتر آمار مثبت اعلام شده؛ دوپینگ، مربوط به بازیکنان فوتبال‌ شاغل در لیگ یک و لیگ برتر فوتسال بوده است. این آمار بدون تردید نتیجه عدم توجه کافی به اتفاقات این مسابقات ازسوی رسانه‌ها و مسئولان فوتبال کشور است.
صحبت از تبانی با اوج‌گیری حساسیت بازی‌ها
رسانه‌های گروهی معمولا با توجه به اخبار و نتایج و اتفاقات لیگ برتر،‌ پرسپولیس و استقلال و تیم‌ملی و فدراسیون فوتبال، اهمیت زیادی برای حوادث لیگ یک و فوتسال قایل نمی‌شوند و همین مسأله باعث شده مسابقات برای عموم مردم هم مثل لیگ برتر جذابیت زیادی برای پیگیری‌کردن اخبار نداشته باشد. مگر این‌که جنجال‌هایی مانند پرونده تبانی ازسوی عوامل تیم‌ها مطرح شود که رسانه‌ها برای مدتی کوتاه به آن بپردازند. امسال هم با توجه با اوج‌گیری حساسیت درصدر و قعر جدول لیگ یک و لیگ برتر فوتسال و رقابت نزدیک چند تیم با سابقه و پرطرفدار، باز هم زمزمه‌هایی پیرامون دست‌های پشت پرده و تبانی درهفته‌های پایانی لیگ شنیده می‌شود. به‌عنوان مثال، روز گذشته سرپرست تیم فوتسال فرش‌آرای مشهد ادعاهای عجیبی درمورد بازی با مس سونگون در رسانه‌ها مطرح کرد و از تماس مشکوک سرمربی حریف پرده برداشت و اعلام کرد: «این آقا (سرمربی مس) روز قبل از بازی به من زنگ زد و درحالی‌ که تلاش داشت بسیار صمیمی صحبت کند، گفت‌: در عالم رفاقت کاری کنید تا ما فردا رد شویم و برویم».
مسبوق به سابقه
در سال‌های اخیر هم پرونده‌های پرسروصدایی درباره تبانی برخی بازیکنان و مربیان و تیم‌ها در لیگ دسته اول فوتبال و لیگ برتر فوتسال در رسانه‌ها مطرح شده بود، حتی همه به یاد دارند که یک‌سال با اثبات تبانی در لیگ دسته اول از صعود شهرداری تبریز به لیگ برتر جلوگیری شد و محرومیت‌هایی برای برخی افراد درنظر گرفته شد. درفوتسال هم همین اتفاق افتاد و تبانی تیم گیتی پسند ثابت شد. با این وجود، یکی از انتقادهای جدی به مدیریت فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در برگزاری مسابقات این بوده که احکام صادرشده آنها برای پرونده‌های مربوط به تبانی به اندازه‌ کافی محکم و بازدارنده نبوده است. ازطرفی دیگر، به خاطر توجه کمتر رسانه‌های مختلف‌، امکان اثبات تبانی در لیگ یک هم اصلا کار راحتی نیست. به همین دلیل است که شایعه تبانی همیشه در لیگ یک و لیگ فوتسال شنیده شده است. دراین رابطه گفته می‌شود مشکلات عدیده مالی در تیم‌های لیگ یک و فوتسال در بالارفتن احتمال تبانی تأثیر زیادی دارد.
جنجال‌های داوری و بدبینی تیم‌ها
اشتباهات داوری در لیگ یک و فوتسال هم مثل لیگ برتر بیداد می‌کند. این اشتباهات علاوه بر نتایج بازی‌ها روی سرنوشت تیم‌هایی که با هم رقابت می‌کنند، هم تأثیر زیادی می‌گذارد. به همین دلیل صدای اعتراض آنهایی که از اشتباهات داوری متضرر می‌شوند، درمی‌آید و بعضا به صورت غیرمستقیم از دست‌های پشت پرده و تلاش برای قهرمانی یک تیم خاص حرف می‌زنند. در تازه‌ترین جنجال داوری به وجود آمده موضوع پنالتی‌ دوم سپیدرود رشت دربازی این تیم مقابل استقلال اهواز که در آستانه سقوط قرار دارد، سروصدای زیادی درمحافل ورزشی به راه انداخت. مدیران استقلال اهواز این اشتباه را به دست‌های پشت پرده ربط دادند و عوامل تیم‌های رقیب هم به آن واکنش نشان دادند. درهمین راستا، خبر رسیده احتمال ورود کمیته اخلاق به این پرونده وجود دارد. درهفته‌های اخیر، برخی از اشتباهات داوری دربرخی از بازی‌های بزرگ مورد تأیید کمیته داوران هم بوده و همین مسأله باعث به وجود آمدن شایعات تکان‌دهنده و بدبینی بسیاری از تیم‌ها شده است. تقوی سرپرست تیم فوتسال فرش‌آرای مشهد هم درباره اشتباه داوری دربازی این تیم مقابل مس سونگون هم درمصاحبه‌ جنجالی روز گذشته‌اش گفته بود:  «داور گل ثانیه پایانی را قبول اعلام کرد، اما داور وقت نگه‌دار به خاطر فشار شدید مسی‌ها حرفش را عوض کرد و نتیجه‌ در رختکن داوران برگشت. داوران گفتند، نتیجه‌ مشخص نیست و ازطریق فدراسیون اعلام می‌شود، اما یک‌ساعت بعد دیدیم نتیجه‌ را درخبرگزاری‌ها مساوی اعلام کردند. اینها سیاه‌بازی است و ما حتما ازطریق کمیته انضباطی و کمیته اخلاق موضوع را پیگیری خواهیم کرد».
واعظ آشتیانی: فدراسیون دنبال دردسر نمی‌گردد
امیررضا واعظ آشتیانی از کارشناسان مدیریتی درباره ضعف فدراسیون فوتبال دربحث نظارتی لیگ‌های مختلف به جز لیگ برتر فوتبال به «شهروند» می‌گوید: «همه می‌دانیم که فدراسیون فوتبال ضعف اجرایی دارد. دراین مجموعه تمام بخش‌ها کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند و نتیجه‌اش ایجاد هرج‌ومرج درفوتبال ایران می‌شود. عدم استفاده از نیروهای کارآمد نتیجه‌‌اش می‌شود بی‌توجهی به نظارت همه‌جانبه! این یک اصول مدیریتی است که وقتی یک برنامه برای اجرا مصوب می‌شود، باید نظارت کافی و درست هم روی آن وجود داشته باشد. وقتی نظارت نباشد، برنامه با مشکلات اساسی رو‌به‌رو می‌شود».
واعظ آشتیانی با اشاره به این موضوع که پرونده و داستان تبانی در لیگ فوتسال و لیگ یک در سال‌های اخیر هم بارها مطرح شده و این اتفاق هر‌سال درحال تکرارشدن است، هم تأکید می‌کند: «ما قبلا شاهد تصمیم‌گیری فدراسیون درباره پرونده‌های بزرگ تبانی در این لیگ‌ها بود‌یم. وقتی این سیستم معیوب مدام هر‌سال با فرارسیدن هفته‌های پایانی تکرار می‌شود، همه می‌فهمیم که مدیران اصلا به دنبال تجربه‌گرفتن از اتفاقات گذشته هم نیستند. تکرار بحث تبانی نشان می‌دهد اراده واقعی برای برخورد با آن وجود ندارد. نظارت هیچ‌جا وجود ندارد و پلشتی‌ها روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. کار به جایی می‌رسد که مدیریت فدراسیون فقط هروقت که مجبور می‌شود به پرونده‌ها ورود می‌کند. دربسیاری از این پرونده‌ها هم فدراسیون به ظاهر به قضیه ورود می‌کند! شرایط طوری نشان می‌دهد که آقایان انگار خودشان دنبال دردسر و زیر سوال‌بردن مدیریت خود نیستند!»

 


تعداد بازدید :  192