شماره ۱۰۷۳ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۵ اسفند
صفحه را ببند
اخبار جهان

عفو بین‌الملل: اظهارات سمی ترامپ جهان را جای تاریک‌تری کرده است
ایسنا| سازمان عفو بین‌الملل دیروز (چهارشنبه) اعلام کرد: لفاظی‌های سمی دونالد ترامپ درمسیر رسیدن به کاخ سفید آغازگر روند جهانی «سیاست تفرقه روزافزون» است که جهان را جای تاریک‌تری کرد. عفو بین‌الملل درگزارش سالانه‌اش با پوشش ۱۵۹ کشور اعلام کرد، اصولی چون «شرافت و برابری انسانی» ازسوی سیاستمدارانی که به دنبال شرکت در انتخابات هستند، مورد هجمه قرار گرفته و این مورد درباره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که ۲۰ ژانویه روی کار آمد، به حد صفر کاهش یافت. این نهاد حقوق بشری با صدور بیانیه‌ای گفت:   «لفاظی‌های سمی کمپین دونالد ترامپ نمونه یک رویه جهانی به سمت سیاست تفرقه‌آمیزتر و خشن‌تر است. با افزایش لفاظی‌های تنفرآمیز علیه مهاجران در سراسر اروپا و ایالات متحده، ‌جهان به مکانی تاریک‌تر و بی‌ثبات‌تر تبدیل شده است.» عفو بین‌الملل همچنین تأکید کرد: نخستین نشانه‌ها از سخنان ترامپ حاکی از یک سیاست خارجی‌ بود که به صورت چشمگیری همکاری چندجانبه را تضعیف و عصر جدیدی از بی‌ثباتی بیشتر و تردید مشترک ایجاد می‌کند.

یک دیپلمات کره‌شمالی مظنون به دست داشتن درقتل برادر «اون»
ایسنا| پلیس مالزی دیروز خواستار بازجویی از دو مظنون درپرونده قتل برادر رهبر کره‌شمالی شد که یکی از آنها دیپلمات سفارت کره‌شمالی است. پلیس مالزی نام یک مقام ارشد سفارت کره‌شمالی و یک کارمند خطوط هوایی کره‌شمالی را اعلام کرد که باید در روند تکمیل تحقیقات مرتبط با قتل کیم جونگ‌- نام در فرودگاه کوالالامپور مورد بازجویی قرار بگیرند. کیم جونگ‌- نام ۴۶ساله برادر ناتنی رهبر کره‌شمالی بود که دوشنبه گذشته درفرودگاه کشته شد. مقام‌های کره‌جنوبی و آمریکا معتقدند که این ترور به دست عوامل کره‌شمالی صورت گرفته است.

گزارش عفو بین‌الملل درباره ادامه اقدامات ناقض حقوق بشر اسراییل
ایسنا| عفو بین‌الملل درگزارش سالانه خود آورده که اسراییل طی‌ سال میلادی گذشته به نقض حقوق بشر درحق فلسطینی‌ها ادامه داده است. عفو بین‌الملل درگزارشی اعلام کرد: «اسراییل طی ‌سال میلادی گذشته همچنان ازطریق کشتن غیرنظامیان، بازداشت‌های اداری، شکنجه، انهدام منازل و شهرک‌سازی به نقض حقوق بشر ادامه داده است.» دراین گزارش آمده است، نیروهای اسراییلی ۱۱۰ فلسطینی را در کرانه باختری به ادعای انجام عملیات علیه اسراییلی‌ها به شهادت رساندند.

ترکیه ممنوعیت حجاب برای ارتش را لغو کرد
ایسنا| ترکیه دیروز طی حکمی ممنوعیت حجاب برای زنانی که در ارتش خدمت می‌کنند را لغو کرد. این حکم شامل تمام افسران و نیروهای زن در رده‌ها و بخش‌های مختلف ارتش می‌شود. این قانون جدید حتی برای دانشجویان آکادمی نیز قابل اجراست. دانشجویان زن نیز می‌توانند از پوشش سر استفاده کنند. وزارت دفاع ملی ترکیه این قانون را درچارچوب اصلاح اجرای اصلاحات در یونیفرم‌های نظامی نیروهای مسلح وضع کرد. براساس این قانون، تمامی نیروهای مسلح ترکیه اعم از هوایی، ‌دریایی و زمینی مقامات نظامی زن می‌توانند بدون هیچ منعی از پوشش سر استفاده کنند به این شرط که روسری مورد استفاده به‌گونه‌ای باشد که به راحتی کنار نرود و متناسب با یونیفرم باشد و صورت را نپوشانده و ساده و بدون نقش و نگار باشد.

رهبر حزب حامی کردهای ترکیه از پارلمان اخراج شد
ایسنا| فیگن یوکسکداغ، یکی از رهبران مشترک حزب دموکراتیک خلق، کرسی خود را درپارلمان به دلیل محکوم‌شدن به همکاری با گروه‌های تروریستی از دست داد. فیگن یوکسکداغ در پارلمان ترکیه به دلیل اتهامات تروریستی کرسی‌اش را از دست داد. درهمین راستا، پس از ارسال یادداشتی ازسوی بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه، عایشه نورباغچه کاپابی، معاون پارلمان این کشور اعلام کرد که براساس قانون اساسی یوکسکداغ دیگر صلاحیت داشتن کرسی پارلمان با توجه به حکم دادگاه مبنی بر محکومیت حبس به دلیل اتهامات تروریستی را ندارد.

کشته شدن معاون رئیس ستاد کل نیروهای‌هادی
ارتش یمن: متجاوزان منتظر حملات کوبنده‌ باشند

ایسنا|  به دنبال کشته شدن معاون رئیس ستاد کل نیروهای هادی سخنگوی نیروهای مسلح یمن، ائتلاف متجاوز سعودی را به حملات غافلگیرکننده جدید تهدید کرد. شرف لقمان، سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن گفت: «حملات استراتژیک موشکی به‌رغم اندک‌بودنشان برای دشمن دردناک هستند.» لقمان عملکرد مسئولان سازمان اطلاعات کشورش را ستود و گفت: اگر اطلاعات دقیق این سازمان نبود، این دستاوردها محقق نمی‌شد. ما دراین جنگ بازی نمی‌کنیم و به متجاوزان می‌گوییم که آنچه قبلش درباره‌اش صحبت کردیم، محقق شده و حوادث غافلگیرکننده و کوبنده‌ای در انتظار شماست.


تعداد بازدید :  219