شماره ۱۰۷۳ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۵ اسفند
صفحه را ببند
مسکو: روسیه با مهار جنگ داخلی، مانع فروپاشی دولت سوریه شد

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه از عملکرد نیروهای ارتش کشورش در سوریه تقدیر کرد و گفت: در جنگ سوریه سلاح‌های جدید روسیه ارزشمندی خود را ثابت کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر دفاع روسیه دیروز (چهارشنبه) در سخنانی در پارلمان این کشور گفت:   «ارتش روسیه ۱۶۲ نوع سلاح را در سوریه آزمایش کرده است و تنها ۱۰ مورد از این سلاح‌ها انتظارات را برآورده نکرد.»
وی همچنین گفت: «خلبان‌های روسی ۱۷۶۰ ماموریت پروازی در سوریه از زمان آغاز کمپین هوایی روسیه در سپتامبر ۲۰۱۵ در این کشور انجام دادند و بیش از ۳۱۰۰ شبه‌نظامی شامل ۲۶ فرمانده آنها را به هلاکت رساندند.» وی ادامه داد: «روسیه به جلوگیری از فروپاشی دولت سوریه کمک کرد.»
شویگو خاطرنشان کرد که حدود ۹۰‌درصد خلبان‌های ارتش روسیه در آسمان‌های سوریه تجربه رزمی به دست آوردند. به گفته وزیر دفاع روسیه، نیروهای ویژه ارتش این کشور در جنگ سوریه عملکرد خوبی نشان دادند و رهبران شبه‌نظامیان را هدف قرار دادند و به گرادهی به حملات هوایی کمک کردند. شویگو تأکید کرد: «از فروپاشی دولت سوریه اکنون کاملا جلوگیری و جنگ داخلی در سوریه نیز عملا متوقف شده است.»
وزیر دفاع روسیه ادامه داد: «در ‌سال ۲۰۱۶، ۶۲‌درصد نیروهای موشکی روسیه سلاح‌های مدرن دریافت کردند و سلاح‌های هسته‌ای راهبردی روسیه نیز در ‌سال گذشته میلادی به میزان ۶۰‌درصد تسلیحات مدرن دریافت کردند.» از سوی دیگر، واشینگتن حمایت‌های نظامی از مخالفان سوری را به حالت تعلیق درآورده است. منابعی در  میان مخالفان مسلح سوریه از توقف حمایت‌های نظامی آمریکا از مخالفان سوری خبر دادند. مسئولان آمریکایی مطلع از برنامه نیز اظهار داشتند، توقف حمایت‌ها از مخالفان به حمله افراطی‌ها برمی‌گردد و ارتباطی با تغییرات در دولت جدید آمریکا ندارد.
همچنین پنتاگون اعلام کرده است که درحال حاضر در سوریه به دنبال همکاری‌های بیشتر با روسیه نیستیم. سخنگوی پنتاگون گفت، آمریکا درحال حاضر برای کاهش تنش‌ها و تداخل‌ها به دنبال تقویت همکاری‌ با روسیه در سوریه فراتر از کانال ارتباطی موجود نیست. این درحالی است که «جف دیویس»، سخنگوی پنتاگون گفت:   «در حال حاضر از وضع کانال ارتباطی موجود برای کاهش تنش‌ها و تداخل‌ها با روسیه راضی هستیم. ما قادریم با یکدیگر از طریق این کانال صحبت کنیم و مطمئن شویم عملیات‌های هوایی ما با یکدیگر تداخل پیدا نمی‌کند اما درحال حاضر به دنبال همکاری‌های بیشتر با روسیه در سوریه نیستیم.»


تعداد بازدید :  153