شماره ۱۰۷۳ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۵ اسفند
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از آیین اختتامیه جشنواره فیلم «عصر» آنکارا
شب درخشش فیلمسازان جوان
کیومرث پوراحمد، رئیس هیأت داوران: فيلم‌هاي صرفا تجاري جايي در جشنواره ندارند

لاله حسین‌زاده - شهروند| جشنواره فيلم «عصر» به‌عنوان نخستین جشنواره فيلم‌هاي ايراني آنكارا، سوم اسفندماه با حضور فيلمسازان و هنرمندان ايراني به كار خود پايان داد. كيومرث پوراحمد، رئيس هيأت داوران اين جشنواره در مراسم اختتاميه با تأكيد بر عدم حضور فيلم‌هاي تجاري در جشنواره‌ها گفت: فيلم‌هايي كه فقط براي فروش ساخته می‌شوند ديگر براي جشنواره نيستند، فيلم‌هايي كه در جشنواره شركت داده می‌شوند بايد حد و حدودي از هنر را رعايت كرده باشند.
اين جشنواره در نخستین دوره خود به مدت سه روز در آنكارا برگزار شد و سينماگران ايراني با سفر به تركيه و شهر آنكارا در اين فستيوال حضور پيدا كردند.
در ابتداي مراسم اختتاميه كه مهدي سلوكي اجراي آن را بر عهده داشت، اسماعيل ايزددوست به‌عنوان مدير جشنواره با ياد كردن از شهيد ابراهيم همت و شهيد باكري اين مراسم را به شهداي گمنام دفاع مقدس تقديم كرد. او با تأكيد بر اين‌كه ارزش‌هاي اسلامي و فرهنگ و تمدن ايراني از هم ناگسستني است، گفت: تمامي هنرمنداني كه به اين جشنواره آمدند هدفي جز به اهتزاز درآوردن پرچم ايران در اين‌جا نداشتند. برگزاركنندگان جشنواره «عصر» از ابتدا قصد برگزاري جشنواره‌ای بين‌المللي داشتند كه بخش فيلم‌هاي ايراني آن حالا برگزار شد و بخش بين‌المللي جشنواره همزمان با ٣١ شهريور يعني آغاز هفته دفاع مقدس برگزار خواهد شد.
مدير جشنواره «عصر» همچنين ابراز آمادگي كرد تا به‌عنوان اسپانسر جشنواره فيلم دفاع مقدس را برگزار كند.
ايزددوست با اشاره به اين‌كه درحال حاضر با وجود اختلافات سياسي ما نياز به اتحاد داريم، گفت: هنر و ورزش می‌تواند انسان‌ها را به هم نزديك كند و ايران عزيز امروز نياز به همدلي و اتحاد دارد.
او همچنين با تشكر از رجب طيب اردوغان، رئیس‌جمهوری تركيه كه مستشار فرهنگي خود را براي ديدار و گفت‌وگو با دست‌اندركاران و داوران جشنواره به محل برگزاري آن فرستاده بود، تأكيد كرد: مستشار فرهنگي رئیس‌جمهوری تركيه با آقاي پوراحمد جلسه‌ای داشتند و درباره همكاري‌هاي مشترك گفت‌وگو كردند. اين اتفاق براي نخستین‌بار رخ می‌داد كه مستشار فرهنگي به يك جشنواره خارجي در تركيه آمد.
او با انتقاد از فراگيري سريال‌هاي تركيه ابراز اميدواري كرد روزي سريال‌هاي ايراني اوقات فراغت ملت تركيه را پر كند.
در ادامه مراسم، جوايز بهترين بازيگر زن و مرد جشنواره اهدا شد. مريم كاظمي بعد از دريافت تنديس و لوح افتخار و جايزه نقدي براي بازي در فيلم جامه‌دران از ايزددوست به خاطر برگزاري اين جشنواره و حميدرضا قطبي، كارگردان فيلم تشكر كرد.
علي ملاقلي‌پور، كارگردان «قندون جهيزيه» به جاي صابر ابر براي بازي در اين فيلم جوايز او را دريافت كرد و گفت: بسياري از دوستان ازجمله صابر مشغول پروژه‌هاي كاري بودند و نتوانستند به اين‌جا بيايند. خيلي خوشحالم كه بعد از مدت‌ها به بازيگري كه در فيلم طنز بازي كرده توجه شد اتفاقي كه در سينماي ايران خيلي نادر است و تبريك می‌گويم به صابر ابر كه بالاخره او را ديدند. سارا سلطاني، نويسنده فيلمنامه «عادت نمي‌كنيم» با ابراز خوشحالي از حضور هنرمندان سينما در اين مراسم كه برخلاف خواسته بعضي از افراد صورت گرفت از هيأت داوران و همسرش ابراهيم ابراهيميان، كارگردان و ديگر نويسنده فيلمنامه تشكر كرد.  حميدرضا قطبي، كارگردان و فيلمنامه‌نويس فيلم جامه‌دران كه جايزه بهترين فيلمنامه اقتباسي را به‌طور مشترك با ناهيد طباطبايي دريافت كرد، با اشاره به صحبت‌هاي ايزددوست ابراز اميدواري كرد، ورزش و هنر را از سياست جدا كنند. او از مهاجر سلطاني كه در بازنويسي فيلمنامه حضور داشته، تشكر كرد.
ديپلم افتخار كارگرداني به سام قريبيان اهدا شد. او با تشكر از هيأت داوران، كيومرث پوراحمد و فاطمه معتمدآريا خاطره‌ای از نخستین تجربه بازيگري خود در فيلم پوراحمد تعريف كرد.
غلامرضا موسوي جايزه رضا درميشيان را به‌عنوان كارگردان برتر اهدا كرد. او از تلاش براي حضور فيلم‌هاي ايراني در تركيه تقدير كرد و گفت: سينماي ايران نيازمند اين است كه به كشورهاي ديگر بهتر شناسانده شود. ما به لحاظ توليد جزو 10 كشور برتر دنيا هستيم و فيلم‌هاي ايراني را از بچه پنج‌ساله تا آدم ٨٠، ٩٠ساله می‌بينند كه كمتر سينمايي اين ويژگي را دارد. جشنواره دو امكان خوب را براي فيلمسازان مهيا می‌كند. نخست اين‌كه از هنرمندان تجليل می‌كند و باعث می‌شود آنها كارهاي بهتري انجام دهند و سينماي ايران را مطرح می‌کند و باعث شناساندن آن می‌شود. ما نياز به بازارهاي جديد داريم و به لحاظ فرهنگي بايد فيلم‌هاي ما ديده شود.  اين تهيه‌كننده ابراز اميدواري كرد، ‌سال آينده اين جشنواره به شكل بين‌المللي با امكان نمايش فيلم‌هاي ايراني در سينماهاي آنكارا برگزار شود. او از دست‌اندركاران اين جشنواره و هيأت داوران تشكر كرد.
كيومرث پوراحمد به‌عنوان رئيس هيأت داوران جايزه ويژه اين هيأت را به علي ملاقلي‌پور براي كارگرداني «قندون جهيزيه» اهدا كرد. این فیلمساز شناخته‌شده ایرانی با اشاره به شايعاتي كه درباره شركت فيلم «سلام بمبئي» در اين جشنواره وجود داشت، توضيح داد: من مخالف فيلم‌هاي تجاري نيستم خودم هم فيلمي مانند خواهران غريب ساختم كه هم پرفروش بود و هم جايزه‌هاي زيادي گرفت. فيلم فروشنده اصغر فرهادی هم از همین فیلم‌هاست که كلي جايزه دريافت كرد و پرفروش شد اما فيلم‌هايي كه فقط براي فروش ساخته می‌شوند ديگر براي جشنواره نيستند. فيلم‌هايي كه در جشنواره شركت داده می‌شوند بايد حد و حدودي از هنر را رعايت كرده باشند. او از اين‌كه تمامي جوايز اين جشنواره به جوانان رسيد، ابراز خوشحالي كرد.
در پايان مراسم، جايزه بهترين فيلم به سعيد سعدي، تهيه‌كننده «قندون جهيزيه» رسيد و جایزه ویژه دبیر جشنواره به دلیل نگاه سالم و انسانی در خانواده‌های ایرانی به علی قائم‌مقامی، تهیه‌کننده فیلم «کفش‌هایم کو؟» اهدا شد كه کیومرث پوراحمد آن را دريافت كرد.
پوراحمد با توضيح اين‌كه قائم‌مقامي، تهيه‌كننده فيلم «كفش‌هايم كو؟» است، گفت: اين فيلم اصلا داوري نشده و در جشنواره حضور نداشت، تنها دبير جشنواره به دليل نگاه انساني از آن تقدير كرد.

 

دیدگاه‌های دیگران

ح
حميد زيارتي |
مخالف 0 - 0 موافق
خيلي عالي بود اولين جشنواره بود كه در كشور تركيه در آنكارا برگزار شده همه شركت كنندها هم خيلي راضي بودن اميدوارم باز هم برگزار بشه تا نام ايران بر فراز تمام قله ها بر افراخته بشه انشالله خداوند پشتو پناهتون
ا
احمد جان محمدی |
مخالف 0 - 0 موافق
با سلام خسته نباشی به اسماعیل ایزد دوست بابت تمام خدمات صادقانه ودلسوز انه که برای تمام مردمان ایران زمین انجام میدهید با سپاس و تشکر از شما مرد بزرگ دل

تعداد بازدید :  394