شماره ۴۰۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۳ مهر
صفحه را ببند
حمله قلبی

حمله قلبی زماني رخ مي‌دهد كه جريان خون قسمتي از عضله قلب به‌شدت كم يا متوقف شود. اين وضع اغلب زماني رخ مي‌دهد كه رگ‌هاي كرونر (شريان‌هايي كه خون را به عضله قلب مي‌رسانند) مسدود شوند يا دچار اسپاسم شوند.
چه باید کرد
1- با اورژانس تماس بگيريد و مصدوم را به كمك اورژانس، به نزديكترين بيمارستان برسانيد.
2- شرايط مصدوم را زير نظر داشته باشيد.
3- به مصدوم كمك كنيد تا در وضعيتي با حداقل درد قرار بگيرد، كه اغلب نشستن با پاهاي بالا و زانوهاي خم شده است. لباس‌هاي مصدوم را در اطراف گردن و دور كمر شل و آزاد كنيد. آرام باشيد و به او اطمينان بدهيد. 4- ببينيد آيا مصدوم سابقه بيماري عروق كرونر را داشته است و از نيتروگليسيرين استفاده مي‌كند يا نه. قرص يا اسپري زيرزباني نيتروگليسيرين يا پماد پوستي آن مي‌تواند درد قفسه سينه را كاهش دهد. نيتروگليسيرين شريان‌هاي كرونر را گشاد مي‌كند، و جريان خون را در عضله قلب افزايش مي‌دهد، فشار خون را كاهش مي‌دهد و وريدها را گشاد مي‌كند كه در نتيجه، كار قلب سبك مي‌شود و نياز آن به اكسيژن كاهش مي‌يابد.
احتياط:  از آن‌جا كه نيتروگليسيرين فشار خون را كم مي‌كند، مصدوم بايد هنگام دريافت آن در حالت نشسته يا درازكش باشد. در صورت عدم بهبود درد، اورژانس خبر کنید و بیمار هرگز با پای خود به بیمارستان یا مطب پزشک مراجعه نکند.


تعداد بازدید :  220