شماره ۱۰۷۳ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۵ اسفند
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از مراسم یادبود زنده‌یاد «محمدحسن قربی»،عضو جوان هلال احمر که به 6 بیمار زندگی بخشید
27 هزار نفر در انتظار پیوند
رئیس سازمان جوانان در گفت‌وگو با «شهروند»: اهدای عضو یک فعالیت ارزشمند و انسان‌دوستانه و منطبق با اهداف هلال‌احمر است مادر «محمدحسن قربی» در گفت‌وگو با «شهروند»: خواستم آرزوی پسرم را برآورده کنم

شهروند|  مراسم یادبود زنده‌یاد محمدحسن قربی صبح روز گذشته با حضور رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر، رئیس واحد فراهم‌آوری اعضاي پیوندی و نسوج دانشگاه شهید بهشتی و خانواده این امدادگر برگزار شد و در پایان تفاهمنامه‌ای میان واحد فرآوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی و سازمان جوانان با حضور پدر و مادر این امدادگر امضا و از تقویم نجاتگر هلال‌احمر نیز رونمایی شد.
دکتر فرحناز صادق‌بیگی، ریاست واحد فرآوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی در ابتدای این نشست با بیان اینکه خوشحالم که توانستم در خانواده خودم، خانواده نجات‌بخشان زندگی باشم، گفت: خانواده جمعیت هلال‌احمر خانواده بسیار بزرگی است که به مانند سایر گروه‌ها در کشور در قسمت‌های مختلف به امر نجات و درمان بیماران نیازمند مشغول به کار است. خانواده‌ای که اعضای آن در سخت‌ترین شرایط حوادث بشری خودشان را در معرض خطر قرار می‌دهند تا جان انسانی را نجات دهند. اکثر کسانی که در این خانواده مشغول به این امر حیاتی و بزرگ هستند به صورت داوطلبانه مشغول به این کار هستند بدون اینکه چشم‎داشت مادی داشته باشند. من اینجا هستم تا امروز در مورد اهدای عضو با شما صحبت کنم. وی ادامه داد: اهدای عضو امر بزرگی است که حاصل تصمیم سختی است که توسط خانواده‌های مرگ مغزی در سخت‌ترین شرایط زندگیشان که فوت عزیزشان است، بدون اینکه در مقابل چیزی دریافت کنند که مادی باشد، بدون اینکه حتی بدانند که عضوی که اهدا می‌شود به کدام گیرنده می‌رسد، گرفته می‌شود. این خانواده‌ها با فرآیندی که فقط پشتش می‌تواند معنویت باشد رضایت به اهدای عضو می‌دهند، من خودم را بارها جای این عزیزان گذاشتم و تصور کردم که اگر بخواهم رضایت به اهدای عضو بدهم چه شرایطی را باید تحمل کنم،  خیلی سخت است، در آن دغدغه و ناامیدی باید رضایت به اهدای عضو عزیز داد.
بالاترین حد کمک‌کردن نجات جان انسان‌هاست
ریاست واحد فرآوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر اینکه اهدای عضو یک داستان معنوی و عارفانه است، اضافه کرد: همه می‌دانیم که چقدر کمک‌کردن به دیگران توسط خداوند امر شده است. در همه این کمک‌کردن‌ها بالاترین حد کمک‌کردن نجات جان انسان‌هاست. محمد امدادگر بود و تقدیر هم برایش اینطور قرار داد که در راستای داستان عاشقی خودش در مکان خدمتش تصادف کند و مرگ مغزی شود تا این فرصت را داشته باشد که به دیگران کمک کند؛ چون عاشق نجات‌دادن جان دیگران بوده است. تنها یک‌درصد از افراد بشری این شانس را دارند که با مرگ مغزی اهداکننده عضو باشند. وی افزود: ان‌شاءلله با همکاری همدیگر و استفاده از امکانات خانواده بزرگ هلال‌احمر که یک فضای بکر و پاکی دارد برای ترویج فرهنگ اهدای عضو در کنار هم شاهد روزی باشیم که بیماران ما در اثر نرسیدن عضو پیوندی فوت نکنند. ما الان 27‌هزار نفر در لیست انتظار پیوند عضو داریم که هر روز به این لیست حدود 12 نفر اضافه می‌شوند و متأسفانه هر روز 10 نفر در این لیست به دلیل نرسیدن عضو پیوندی جان خودشون را از دست می‌دهند. این در حالی است که ما در ‌سال تا الان تقریبا یک‌چهارم مواردی که مرگ مغزی می‌شوند و امکان اهدای عضو دارند را توانستیم به اهدا برسانیم و نقص این کار تنها عدم آموزش کافی است و اینکه مردم هنوز با مفهوم مرگ مغزی آشنا نیستند.
نجاتگران می‌توانند به فرهنگ اهدای عضو کمک کنند
در ادامه این نشست پدر محمدحسن قربی با بیان اینکه تمام هلال‌احمری‌ها ‌شبانه‌روز زحمت می‌کشند و کار می‌کنند اما زمانی که یک اتفاق خاص می‌افتد تازه این امر برای ما مشخص می‌شود، گفت: نمی‌توانیم این زحمات را نادیده بگیریم. تنها محمدحسن قربی نبوده، تمام هلال‌احمری‌ها هستند که به‌صورت شبانه‌روزی زحمت می‌کشند. کرامت، انسانیت، تسهیل درد و آلام بشری وظیفه‌شان است و با عشق انجام می‌دهند. در جای جای کشور می‌توان از نجاتگران استفاده کرد. تمامی نجاتگران می‌توانند به اهدای عضو کمک کنند.
جسمی که از بین می‌رود، می‌تواند زندگانی ببخشد
دکتر مسعود حبیبی، ریاست سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر نیز پس از پخش کلیپی از محمدحسن قربی سخنران بعدی این مراسم بود و گفت: خوشحالم که امروز فرصتی برای استمرار خدمت به بشر به وجود آمده است. ما در جمعیت هلال‌احمر اهدافی داریم که این اهداف تکریم انسان‌ها، احترام انسان و انسانیت، کاهش آلام بشری، کمک به حفظ جان و زندگی انسان‌ها و گسترش دوستی‌ها هستند که هزاران‌هزار انسان در این کره خاکی در جهت تحقق این اهداف و داوطلبانه و بی‌طرفانه فداکاری می‌کنند.  وی ادامه داد: در این میان محمدحسن قربی هم یکی از امدادگران شهیر بود که برای خدمت به انسان‌ها هر آنچه که می‌توانست کرد. مثل محمدحسن هزاران‌هزار نفر در کشور خودمان در کانون‌های جوانان، دانشجویی، روستایی و طلاب به انسان‌ها خدمت می‌کنند. مشیت الهی این بود که محمدحسن در جوانی به رحمت خدا برود اما خانواده او کاری بزرگ کردند و کاری که در زندگی‌اش انجام داد را بعد از زندگانی‌اش هم ادامه دادند و آن  دادن زندگی به انسان‌ها بود.
ریاست سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه خداوند فرموده که اگر ما به یک نفر زندگانی بدهیم مثل این است که به تمام انسان‌ها زندگی داده‌ایم، افزود: جسمی که از بین می‌رود می‌تواند زندگانی بدهد، خانواده‌هایی که این کار خدایی را انجام می‌دهند، حسی مانند خانواده شهدا دارند و فکر می‌کنند که فرزندشان زنده است. در جمعیت داوطلبان ما خدمات زیادی برای رسیدن به اهداف متعالی انجام می‌شوند. شما می‎بینید در برف، کولاک، بهمن یا سیل چگونه این جوانان به جامعه خدمت کرده و  در طرح‌های مختلف داوطلبانه شرکت می‌کنند. اکنون هم باید در کنار هم به جامعه در مورد شرایط مرگ مغزی و اهدای عضو آگاهی بدهیم و این کار خیلی ارزشمند است.
آرزویش کمک به دیگران بود
صغری طغیانی، مادر محمدحسن قربی در انتهای این نشست به «شهروند» گفت:   محمدحسن فرزند اول من بود و با رفتن او  الان یک دختر و پسر دارم. پسرم از 14 سالگی آمد به من گفت می‌خواهم عضو هلال‌احمر بشوم و من هم خیلی خوشحال شدم از این کارش، خیلی جاها می‌رفت، هر پدر و مادری نگران فرزندش است اما من همیشه خیالم راحت بود که دارد کار درستی می‌کند ولي وقتی این اتفاق افتاد خیلی برای من باورنکردنی بود، هیچ وقت فکر نمی‌کردم پسرم را از دست بدهم. وی در رابطه با رضایت‌دادن به اهدای اعضای بدن فرزندش افزود: موقعی که به من گفتند اول واقعا شوکه شده بودم اما بعد از نیم ساعت همسرم گفت خودش که کارت اهدا داشت، آرزویش هم که کمک بود پس تو هم امضا کن من هم قبول کردم و خواستم آرزوی پسرم را برآورده کنم. الان خوشحالم و حس می‌کنم که پسرم زنده است، درست است که نمی‌بینمش اما به همین خاطر خیلی خوشحالم و حضورش را احساس می‌کنم، من از بچه‌هایم خیلی راضی هستم.
فرصتی به نام «نجات جان انسان‌ها»
دکتر مسعود حبیبی، ریاست سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر نیز در رابطه با ضرورت وجود چنین برنامه‌هایی به «شهروند» گفت: ضرورت وجود چنین برنامه‌هایی ضرورت وجود هلال‌احمر است. ما در هلال‌احمر مهم‌ترین کاری که می‌کنیم کاهش آلام بشری برای انسان‌ها است؛ از اهداف هلال‌احمر حفظ جان و زندگی انسان‌هاست. بحث فرهنگ اهدای عضو یک فعالیت بسیار ارزشمند و انسان‌دوستانه است که کاملا منطبق بر اهداف هلال‌احمر است. انسان‎ها اگر بدانند و بشناسند که با مرگ مغزی دیگر امکان حیات وجود ندارد و به این باور برسند می‌توانند با اهدای عضو عزیزانشان که کار بسیار سختی است می‌توانند به انسان‌های دیگر حیات بدهند قطعا این کار را با رضایت خاطر انجام می‌دهند. وی تأکید کرد:   خداوند در سوره مائده می‌فرماید که اگر ما کسی را نجات بدهیم یعنی تمام انسان‌ها را نجات داده‌ایم، این فرهنگ و باور دینی ما است. ما ان‌شاءالله می‌توانیم این فرصت اطلاع‌رسانی برای جامعه را با کمک جوانان و داوطلبان ایجاد کنیم تا انسان‌های دردمندی که در بیمارستان‌ها هستند، نجات پیدا کنند. وقتی مشیت الهی بر این بود که مرگ مغزی اتفاق بیفتد، بهتر است فرصتی را ایجاد کنیم که انسان‌ها نجات پیدا کنند.


تعداد بازدید :  437