شماره ۴۰۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۳ مهر
صفحه را ببند
مدیرعامل آب و فاضلاب استان اصفهان خبر داد:
تدوین سند جامع راهبردی مدیریت تامین، توزیع و مصرف آب شرب اصفهان

مدیرعامل آب و فاضلاب استان اصفهان از تدوین سند جامع راهبردی مدیریت تامین، توزیع و مصرف آب شرب استان برای نخستین‌بار در کشور خبر داد.
به‌گزارش خبرنگار ما از اصفهان، مهندس‌ هاشم امینی با بیان این‌که این سند با تأکید استاندار و حمایت مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در استان اصفهان تنظیم و تدوین شده است، اظهار داشت: وقوع خشکسالی‌های پیاپی در استان یکی از علل تدوین سند جامع راهبردی مدیریت تأمین و مصرف آب شرب است.
وی افزود: بر این اساس در بخش مدیریت تأمین تدابیری همچون تسریع در اجرای سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ، اجرای گسترده سیستم تله‌متری و تله‌کنترل، برنامه‌ریزی و اقدام برای بررسی سازه‌ای و پایش سلامت ساختمانی تونل انتقال آب تصفیه‌خانه آب باباشیخعلی با روش مناسب فنی دیده شده است.  مدیرعامل آب و فاضلاب اصفهان ادامه داد: همچنین طراحی و اجرای خط انتقال آب به فولادشهر، حفاری و تجهیز چاه و جایگزینی روش‌های تأمین آب از شبکه شرب شهری به ایستگاه‌های فروش محلی در این تدابیر گنجانده شده است.
وی اظهار کرد: در بخش مدیریت توزیع، تهیه و نصب مخازن ذخیره استراتژیک آب در ادارات، تهیه و نصب مخازن ذخیره استراتژیک آب در مجتمع‌های بیش از ۱۰ واحد، جمع‌آوری پمپ‌های نصب شده به‌صورت مستقیم روی شبکه، اجرای برنامه جامع نشت‌یابی و صیانت‌های حریمی از خطوط انتقال و شبکه توزیع آب استان درنظر گرفته شده است.
امینی، ارایه برنامه اقدامات فنی زمانبندی شده از جانب مشترکان تجمعی، همکاری سازمان‌ها و نهادهای ذیربط مانند شهرداری‌ها و اماکن نظامی و انتظامی در نصب تجهیزات اندازه‌گیری در نقاط مختلف شبکه توزیع آب شهری برای کنترل میزان آب عبوری برنامه جامع مدیریت فشار و هوشمندسازی شبکه توزیع آب شهری را از دیگر برنامه‌های مدیریت توزیع بیان کرد.
وی به چگونگی مدیریت تقاضای آب در سند جامع راهبردی مدیریت تامین، توزیع و مصرف آب شرب در اصفهان پرداخت و خاطرنشان کرد: برنامه حمایتی تهیه و توزیع لوازم کاهنده مصرف، طرح حذف کامل سرانه فضای سبز عمومی براساس تفاهمنامه مبادله شده بین وزارتخانه‌های نیرو و کشور، شناسایی انشعابات غیرمجاز در همه کاربری‌ها با پیمایش محلی و کنترل و پایش مداوم مصارف استخرها ازجمله برخی از اقدامات مدیریت تقاضای آب است.
رئیس هیأت‌مدیره آبفای استان اصفهان به اقدامات فرهنگی صورت گرفته پیرامون مدیریت تقاضا اشاره کرد و افزود: فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی درباره مصرف بهینه آب یکی از اقدامات اساسی آبفای استان اصفهان بوده که در این راستا آموزش همگانی، فعالیت‌های سمعی و بصری، انتشارات و تبلیغات، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها، ارتباط با رسانه‌ها و ارتباط با اقشار مختلف جامعه صورت گرفت و این مهم استمرار دارد.
وی تصریح کرد: آمارها بیانگر آن است که در ۴۲‌سال گذشته بارش نزولات جوی به صورت برف مداوم کاهش داشته و به باران تغییر کرده است و اگر نزولات در سرشاخه‌های زاینده‌رود از بارش برف به باران تغییر کند به علت این تغییر شرایط کمی، کیفی و زمانی روان آب وارده به دریاچه سد زاینده رود تأثیر خواهد داشت.
امینی بیان داشت: با وجودی که بارش سالانه حدود ۱۲۰ میلی‌متر در اصفهان طبیعی و نرمال محسوب می‌شود، اما نوع نزولات جوی و محل بارش به دلیل شرایط خاص آب استان بر فرآیند آبرسانی در بخش‌های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت تأثیر می‌گذارد.


تعداد بازدید :  194