شماره ۴۰۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۳ مهر
صفحه را ببند
شیوع سندروم پای بیقرار در سالمندان

|  دکترمیرفرهاد قلعه‌بندی  |   | فلوشیب طب خواب|

پژوهش‌ها نشان داده است که فیزیولوژی خواب در سنین سالمندی تغییر می‌کند و منجر به آشفتگی‌ و بی‌خوابی می‌شود. دوره سالمندی با تغییرات جدی در حوزه‌های مختلف زیست‌شناسی، روانشناسی و اجتماعی همراه است. خواب در سالمندی سبک‌تر و منقطع‌تر است به صورتی که زمان کلی خواب شبانه کاهش پیدا می‌کند و دفعات بیدار شدن در خواب نیز بیشتر می‌شود که این مشکل، ناراحتی سالمندان را به دنبال دارد.
اختلالات خواب در سالمندی حاصل تغییرات درون‌زاد فیزیولوژیک، اختلالات روانپزشکی، بیماری‌های جسمی، عوارض داروهای مصرفی و تغییرات سبک زندگی است.
زندگی مدرن با به خدمت گرفتن تکنولوژی پزشکی طول عمر آدمی را افزایش داده است. افزایش طول عمر با افزایش بیماری‌های جسمانی و روانی همراه است، به‌طوری که افسردگی، بیماری‌های قلبی، ریوی، بدخیمی‌ها و بیماری‌های دردناک در سالمندی شایع هستند که این بیماری‌ها و درمان آنها به‌خصوص داروهای مصرفی بر خواب سالمندان تأثیر مستقیم  دارد. اختلالات تنفسی هنگام خواب سالمندان 20‌درصد گزارش شده است. خواب آلودگی مفرط روزانه، تخریب قوای شناختی، دیابت، پرفشاری خون و افزایش مرگ‌ومیر در تشخیص این گروه از اختلالات خواب موثر است.
بیدار شدن‌های مکرر شبانه حاصل تغییرات درونی فرآیندهای هموستیک خواب در دوره سالمندی است. علاوه‌بر بیدار شدن‌های مکرر شبانه، سندروم پاهای بیقرار و اختلالات حرکتی هنگام خواب از مشکلات شایع این دوران است.
اختلالات خواب در سالمندان دارای عوامل متعدد و متنوعی است که برای بررسی و درمان آن اتخاذ رویکردی چند وجهی ضروری است.


تعداد بازدید :  102