شماره ۴۰۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از شرایط کاروان اعزامی معلولان و جانبازان به بازی‌های پاراآسیایی
در پی افتخار با دلی شکسته
محمود خسروی‌وفا در گفت‌وگو با «شهروند»: کسب رتبه سوم دور از دسترس نیست

شهروند|  برخلاف مسابقات پارالمپیک که سال‌های طولانی است بعد از رقابت‌های المپیک در همان شهر میزبان برگزار می‌شود، در بازی‌های آسیایی تا 4‌سال قبل جایی برای رقابت معلولان وجود نداشت اما چین که در دوره گذشته میزبان بازی‌های آسیایی بود تصمیم گرفت برای نخستین بار بازی‌های پاراآسیایی را راه‌اندازی کند. به نظر می‌رسد تجربه نخست این رقابت‌ها با موفقیت همراه بوده و از این پس معلولان کشورهای آسیایی نیز می‌توانند خود را هر 4‌سال یک‌بار محک بزنند. بازی‌های پاراآسیایی 2014 اینچئون رسما از 26 مهرماه آغاز می‌شود، اگرچه چند رشته تیمی کار خود را از امروز آغاز می‌کنند.
وضعیت کاروان غدیر
کاروان ورزشکاران جانباز و معلول ایران که با نام «غدیر» در این رقابت‌ها شرکت می‌کند طی روزهای گذشته با 204 ورزشکار که شامل 75 زن می‌شود، خودش را به محل این بازی‌ها رساند. 45کشور آسیایی در 24 رشته با یکدیگر روبه‌رو می‌شوند اما ایران در 18 رشته این مسابقات شرکت‌کننده دارد. درواقع تیم اعزامی به این بازی‌ها تلفیقی از ورزشکاران فدراسیون جانبازان و معلولان و فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان است که ملی‌پوشان جانباز و معلول در رشته‌های تیروکمان، دوومیدانی، بوچیا، دوچرخه‌سواری، فوتبال هفت نفره، وزنه‌برداری، تیراندازی، شنا، تنیس روی میز، والیبال نشسته، بسکتبال با ویلچر و بدمینتون در این بازی‌ها شرکت می‌کنند و در بخش نابینایان و کم‌بینایان نیز ملی‌پوشان در رشته‌های فوتبال پنج نفره، گلبال، جودو، دوومیدانی و شنا شرکت می‌کنند.
چهارمی در گوانگژو
ورزشکاران کشور چین که در دوره قبلی این رقابت‌ها در شهر گوانگژو با اقتدار و کسب 391 مدال شامل 185 طلا، 118 نقره و 88 برنز رتبه نخست جدول این بازی‌ها را در اختیار گرفتند، در دومین دوره نیز تنها گزینه احتمالی برای کسب رتبه نخست هستند. کارشناسان بر این باورند که کشورهای ژاپن، کره‌جنوبی، ایران، تایلند و مالزی دیگر کشورهایی هستند که برای رتبه‌های دوم تا ششم این بازی‌ها تلاش می‌کنند و پیش‌بینی برای جایگاه احتمالی آنان راحت نیست. در دوره قبل (گوانگژو 2010) ورزشکاران ژاپن با 32 مدال طلا، 39 نقره و 32 برنز رتبه دوم این بازی‌ها را به دست آوردند و کشورهای کره‌جنوبی و ایران در رقابتی نزدیک به ترتیب در جایگاه سوم و چهارم ایستادند. کره‌جنوبی و ایران از نظر تعداد مدال طلا با هم در عدد 27 برابر شدند اما مدال‌های نقره کره (43) این کشور را در رتبه سوم
قرار داد.
رقابت برای کسب دومی
با نگاهی به نتایج دوره گذشته درمی‌یابیم که ایران اگر بتواند نسبت به 4‌سال قبل عملکرد بهتری داشته باشد، حتی شاید تا رده دوم جدول مدال‌ها نیز بالا بیاید که یک مقام رویایی برای کاروان ایران محسوب می‌شود اما از سویی دیگر با توجه به میزبانی کره که در دوره قبلی جزو نزدیک‌ترین رقیبان ایران بود و همچنین پیشرفت کشورهایی مثل مالزی و تایلند شاید تکرار همان رده چهارمی دوره گذشته نیز نتیجه خوبی برای کاروان غدیر به شمار بیاید.
خسروی‌وفا:
به دنبال حضوری شایسته هستیم
محمود خسروی‌وفا، رئیس کمیته پارالمپیک کشورمان در رابطه با وضع کاروان اعزامی به بازی‌های پاراآسیایی اینچئون به «شهروند» می‌گوید: «هدف در این بازی‌ها، حفظ موقعیت گذشته است. با ارتقای سطح کیفی رنگ مدال‌ها می‌تواند روی سکو اثرگذار باشد. کسب مقام سومی دور از دسترس نیست. رشته‌های پرمدال مثل دوومیدانی، وزنه‌برداری و تیراندازی با کمان که در دوره قبل بازی‌های آسیایی مدال‌های زیادی گرفتند، اردوهای بیشتری داشتند و امیدواریم در این دوره وضعیتشان بهتر شود.» وی همچنین می‌افزاید: «در مقایسه به دوره قبل تعداد ورزشکارانمان بیشتر شده است. اعلام کردیم که اگر ورزشکاری به حد نصاب مورد نظر ما برسد، فرصت اعزام به این مسابقات را دارد چون نمی‌خواهیم توریسم به بازی‌های پاراآسیایی کره‌جنوبی اعزام کنیم. اگر هم در رشته‌ای مدال نگیرند باید با آمادگی کامل شرکت کرده و حضور شایسته‌ای داشته باشیم. حد نصاب‌های بانوان را نیز پایین آوردیم تا فرصت بیشتری نسبت به آقایان برای حضور
داشته باشند.»


تعداد بازدید :  223