شماره ۴۰۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با حمیدرضا سیاسی درباره جنجال‌های توافق با رئال
هیچ‌کس از من نخواسته به نهادهای امنیتی بروم
قیافه جهانشاهی به جاسوس‌ها نمی‌خورد! پناهندگی‌ام به اسپانیا دروغ است

شهروند| ماجرای مذاکره باشگاه پرسپولیس و رئال‌مادرید که در نگاه نخست اتفاق بزرگی در ورزش ایران به شمار می‌آمد، خیلی زود به حاشیه کشیده شد تا مسئولان باشگاه سرخپوش تهرانی به جای این‌که محبوبیتی را نزد هواداران این تیم به دست بیاورند، پاسخگوی حضور یک فرد ضد انقلاب در مذاکراتشان با باشگاه رئال‌مادرید باشند. حمیدرضا سیاسی، رئیس هیأت‌مدیره پرسپولیس که کمتر از 2 ماه قبل عامل اصلی برکناری رحیمی بود، قصد داشت با برگزاری دیدار پرسپولیس و رئال در تهران نامش را به‌عنوان یک فرد تاریخ‌ساز در باشگاه پرسپولیس به ثبت برساند اما به نظر در این راه کاملا ناموفق بوده است. در ذیل گفت‌وگوی حمیدرضا سیاسی را با «شهروند» می‌خوانید:
    شما اعلام کرده‌اید که به صورت مستقل با باشگاه رئال‌مادرید مذاکره کرده‌اید اما اگر سابقه مذاکرات قبلی 2 باشگاه را پیگیری می‌کردید، به حضور فردی به نام جهانشاهی پی می‌بردید؟
من اتفاقا از دوستان درباره ارتباطات مدیران قبلی پرسپولیس مثل پروین و رویانیان با باشگاه رئال‌مادرید سوال کردم اما متاسفانه هیچ نامه و سندی دراین‌باره در باشگاه وجود ندارد. سفر ما به اسپانیا نیز به مذاکرات قبلی اصلا مربوط نمی‌شد و خودمان با نامه‌نگاری‌هایی که داشتیم، توانستیم به دیدار مدیران رئال برویم.
   اما در نامه‌هایی که قبلا پرس برای رویانیان و پروین ارسال کرده و در رسانه‌ها نیز منتشر شده بود، از جهانشاهی به‌عنوان واسطه اصلی میان 2 باشگاه نام برده بود؟
من 20‌سال است که اصلا روزنامه نمی‌خوانم! زیرا تمام کار این روزنامه‌های ورزشی این شده است که افراد را به جان هم بیندازند. با رسانه‌ها در ارتباط هستم اما حتی مصاحبه‌های خودم را نیز مطالعه نمی‌کنم. آن‌جا هم این شخص هیچ صحبتی از انقلاب و جاسوسی نکرد و قیافه‌اش هم به این صحبت‌ها نمی‌خورد که حتی ما شک کنیم که می‌تواند ضد انقلاب باشد.
  گفته‌اید که با او با زبان فارسی صحبت کردید اما جالب است که از او نپرسیدید با چه عنوانی در جلسه شما و پرس شرکت کرده است!
اتفاقا پرسیدم. او جلو آمد و با یکدیگر احوالپرسی کردیم که من پرسیدم شما در باشگاه چه سمتی دارید؟ او هم به ما گفت من یک سرمایه‌دار در فرانسه هستم که در زمینه راه و ساختمان فعالیت می‌کنم. جهانشاهی اعلام کرد شریک پرس در یکی از پروژه‌های ساختمانی است و برای همین رابطه نزدیکی با او دارد.
  بهروز منتقمی، سرپرست باشگاه پرسپولیس اعلام کرده رئالی‌ها تأکید داشتند باید موافقت دولت ایران را دراین‌باره بگیرید. این مسأله برای شما مشکوک نبود؟
آنها به دلیل مسائل امنیتی تأکید داشتند که دولت هم موافق باشد زیرا اگر بهترین بازیکنان دنیا به ایران بیایند، نیاز به ماموران امنیتی زیادی دارند. همچنین بحث دیگرشان در رابطه با روادید ایران بود. مطمئن باشید که باشگاه رئال نیتش بد نبوده اما با تحقیقاتی که کردیم، این آقا(جهانشاهی) از قبل نقشه داشته که خودش را در مذاکره باشگاه پرسپولیس و رئال به میان بیاورد؛ البته ما هم با او کاری نداشتیم و نقشه‌هایش محقق نشد.
   با این وضع به نظر می‌رسد دیدار پرسپولیس و رئال را باید لغوشده بدانیم. درست است؟
در سفری که به اسپانیا داشتیم، هیچ چیز قطعی نشد و فقط مذاکره بر سر برگزاری این دیدار بود. فعلا باشگاه رئال نیز واکنشی به خبرهایی که در رابطه با جهانشاهی پخش شده، نشان نداده است اما ما فعلا اقدام جدیدی دراین‌باره انجام نمی‌دهیم تا ببینیم مسئولان چه تصمیمی می‌گیرند. ما تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران هستیم و قطعا هر تصمیمی گرفته شود، با هماهنگی مسئولان کشوری است.
   با این وجود، صحبت‌های امیررضا خادم، معاون وزارت ورزش که انتقادهای زیادی از شما داشته، نشان می‌دهد شخص دکتر گودرزی و مجموعه تحت هدایتش در جریان این سفر قرار نداشته‌اند!
وزارت ورزش در جریان سفر بوده و خادم هم اعلام کرده که باید بررسی کند و مقصر شناسایی شود. اگر ثابت شود که من مقصر بودم، حاضرم بپذیرم اما به عقیده من این مسأله باعث شد تا مردم چهره پلید جهانشاهی را بشناسند. حتی خیلی از افراد سیاسی که از دوستان من هستند، این شخص را نمی‌شناختند و حالا چهره‌اش برای همه نمایان شد.
   شنیده می‌شود شما چند جلسه برای پاسخگویی به نهادهاي امنيتي هم رفته‌اید، احتمال دارد این روند به برکناری شما منجر شود؟
من به غیر از وزارت ورزش در این چندروزه به هیچ وزارتخانه دیگری نرفتم. هیچ‌کس از من نخواست به نهادهاي امنيتي بروم. من برای شهرت به پرسپولیس نیامدم و هر اقدامی هم کرده‌ام، فقط برای پیشرفت این باشگاه بوده است. حالا هم نه نگران برکناری هستم و نه چیز دیگری. البته مسئولان وزارتخانه که با آنها در ارتباط بودم، درنهایت احترام با من صحبت کردند و فقط خواسته‌اند که گزارش این سفر را به آنها
تحویل بدهم.
  بحث پناهندگی شما به کشور اسپانیا نیز مطرح شده است!
افرادی که این شایعات را می‌سازند، دروغگو هستند و نمی‌دانم هدفشان چیست. من یک وجب خاک مملکتم را با هیچ جای دنیا عوض نمی‌کنم.

شاید اسرايیلی‌ها می‌خواهند جنگ روانی راه بیندازند
کمیسیون امنیت ملی: بازی پرسپولیس و رئال باید لغو شود
صحبت‌های محمد اسماعیلی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره بازی دوستانه پرسپولیس و رئال‌مادرید به نظرم می‌رسد حسن ختام این پرونده باشد. او می‌گوید: «مسئولان وزارت ورزش باید پاسخگو باشند که چطور این بازی هماهنگ‌شده است. وزارت امورخارجه هم باید به موضوع این بازی ورود کند و اقدامات لازم جهت لغو این بازی صورت بگیرد؛ پرسپولیس یک تیم مردمی است و نباید این مسائل درباره‌اش به‌وجود بیاید. پرونده این بازی باید با حساسیت دنبال شود؛ شاید اسرايیلی‌ها از این طریق بخواهند جنگ روانی علیه ایران به راه بیندارند. باید معلوم شود که چه کسانی برای برگزاری این بازی با اسرايیلی‌ها همکاری کرده‌اند.»


تعداد بازدید :  209