شماره ۱۰۶۷ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۸ بهمن
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

سخنگوی کاخ سفید:   ترامپ و نتانیاهو در مورد ایران صحبت خواهند کرد
سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود در روز سه‌شنبه اعلام کرد که روز چهارشنبه ترامپ و نتانیاهو در دیدار با یکدیگر در مورد ایران صحبت خواهند کرد. شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه در نشست خبری خود به خبرنگاران گفت:   روز چهارشنبه رئیس‌جمهوری ترامپ از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل میزبانی خواهد کرد و دو طرف در مورد راه‌های تقویت رابطه ویژه میان دو کشور و ثبات در خاورمیانه صحبت خواهند کرد.
وی افزود که آنها همچنین در مورد مسائل منطقه ازجمله آن‌چه تهدیدهای ایجاد شده از سوی ایران و گروه‌های وابسته به آن خواند، صحبت خواهند کرد. وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌های جدید علیه ایران صادر خواهد شد، گفت: من نمی‌توانم در مورد این موضوع اظهار نظرکنم، اما باز هم می‌گویم تحریم‌ها ابزار بسیار قدرتمندی هستند و ما در زمان مناسب از آنها استفاده خواهیم کرد. آمریکا پیش‌تر چندین موسسه و افراد ایرانی و غیرایرانی را به دلیل آزمایش موشکی ایران تحریم کرد.
این درحالی است که محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان تأکید کرد که این آزمایش موشکی به هیچ وجه نقض برجام نیست و ایران به تقویت توان دفاعی خود ادامه می‌دهد. روز سه‌شنبه نیز، معاون وزیر خارجه انگلیس تأکید کرد که آزمایش موشکی اخیر ایران نقض برجام نبوده است.

دیدارهای دوجانبه نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه پیش از مذاکرات آستانه
یک منبع نزدیک به مذاکرات آستانه به خبرگزاری تاس خبر داد که نماینده‌های روسیه، ایران و ترکیه قرار است پیش از مذاکرات آستانه با یکدیگر دیدار کنند. یک منبع نزدیک به مذاکرات به خبرگزاری تاس، گفت: قرار است نماینده‌های ایران، روسیه و ترکیه یک روز قبل از آن‌که نشست آستانه با حضور مقامات عالی این سه کشور برگزار شود گفت‌وگوهای دوجانبه برگزار کنند. وزیر خارجه قراقستان پیشتر اعلام کرد که آغاز یک نشست جدید در مورد چارچوب روند مذاکرات آستانه در مورد حل موضوع سوریه در روز 16 فوریه (28 بهمن) در آستانه برگزار خواهد شد.
تلویزیون روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که بنا به دلیل عدم حضور هیأت ترکیه‌ای و مخالفان مسلح مذاکرات آستانه به روز پنجشنبه موکول شده است. مخالفان مدعی شدند که دعوت‌نامه رسمی دریافت نکرده بودند و اطلاعی از دستور کار نشست نداشته اند. این درحالی است که حسین جابری انصاری معاون وزیر خارجه کشورمان در امور کشورهای عربی عربی و آفریقایی روز سه‌شنبه وارد آستانه شد و مذاکراتی را با بشار جعفری رئیس هیأت دولت سوریه داشته است. دو طرف دستور کار نشست آستانه 2 را بررسی کردند. قرار است نشست آستانه 2 روز پنجشنبه با حضور هیات‌ها و نمایندگان همه طرف‌ها برای بررسی طرح آتش بس و نحوه نظارت روسیه، ایران و ترکیه به آتش‌بس برگزار شود.

پیشنهاد یک مقام پیشین دولت اوباما
تیلرسون با ظریف در مونیخ مذاکره کند

یک مقام پیشین وزارت‌خارجه آمریکا در گزارشی که در نشریه فارن پالیسی منتشر شد تأکید کرد که دونالد ترامپ باید کانال‌های ارتباطی که در دولت اوباما با ایران ایجاد شد را حفظ کند و پیشنهاد کرد که وزرای خارجه ایران و آمریکا در اجلاس مونیخ با یکدیگر دیدار کنند. به گزارش ایسنا، ایلان گلدنبرگ که از‌سال 2009 تا 2012 نخستین مشاور باراک اوباما در مورد امور خاورمیانه و ایران بود و همچنین وظیفه رهبری هیأت آمریکایی در مذاکرات صلح رژیم صهیونیستی و فلسطین را برعهده داشته است، در گزارشی نوشت: همیشه حفظ راه‌های ارتباطی و گفت‌وگو به‌طور مستقیم بهتر از عدم ارتباط با طرف مقابل است. پس از 35‌سال رابطه مخدوش آمریکا و ایران، کانال ارتباطی که میان جان کری و محمدجواد ظریف ایجاد شده یک دستاورد مهم محسوب می‌شود که باید حفظ شود. راه‌های ارتباطی برای جلوگیری از بروز حادثه‌های غیرمنتظره در آب‌های پر رفت و آمد خلیج فارس ضروری است. در ژانویه 2016 یک قایق دریایی به‌طور اشتباهی به آب‌های ایران وارد شد و توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران توقیف شد که 11 تفنگدار آمریکایی نیز بازداشت شدند. در این زمان کانال ارتباطی میان کری و ظریف بود که باعث جلوگیری از بروز یک بحران و آزادی تفنگداران آمریکا شد. اما آیا اگر چنین اتفاقی در دوره ترامپ رخ می‌داد این مسأله مسالمت‌آمیز حل می‌شد؟ ایران همچنین یک بازیگر قدرتمند در منطقه است و منافع آن با منافع آمریکا در تضاد است. ترامپ در مورد دستیابی به یک توافق با روسیه و سوریه ابراز تمایل کرده است، اما روسیه در حمایت از دولت اسد تنها نیست. علاوه بر حمایت هوایی روسیه، ایران نیز نقش بسیار مهمی در جنگ‌های میدانی و حمایت زمینی از دولت بشار اسد دارد. این گزارش در ادامه می‌افزاید: نخستین فرصت برای حفظ راه‌های ارتباطی میان دو کشور می‌تواند در کنفرانس مونیخ رخ دهد. در این کنفرانس به احتمال زیاد رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا و همتای ایرانی او محمدجواد ظریف حضور خواهند داشت.


تعداد بازدید :  183