شماره ۱۰۶۷ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۸ بهمن
صفحه را ببند
اخبار جهان

یک مقام عالی‌رتبه دولت آمریکا:  راه‌ حل دو کشوری باعث صلح نمی‌شود
ایسنا| یک مسئول عالی‌رتبه دولت جدید آمریکا اعلام کرد که هدف واشنگتن دستیابی به صلح میان اسراییلی‌ها و فلسطینیان است چه از طریق راه حل دو کشوری چه از هر طریق دیگر. این مسئول عالی‌رتبه در کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد که واشنگتن از این پس تلاشی برای دیکته کردن شروط در هر توافقی برای حل درگیری بین اسراییل و فلسطین نخواهد کرد بلکه از هر توافقی که دو طرف به آن دست یابند حمایت خواهد کرد حال این توافق هر چه می‌خواهد باشد. این مسئول در کاخ سفید افزود: «راه‌‌حل دو کشوری باعث صلح نمی‌شود و هدفی نیست که کسی به دنبال آن باشد.» وی همچنین گفت:   صلح همان هدف است چه از طریق راه حل دو کشوری یا از طریق هر راه‌حل دیگری که مورد حمایت دو طرف باشد.راه‌ حل دو کشوری پایه‌ای برای حل مسالمت‌آمیز درگیری‌ها در خاورمیانه عنوان شده است که دستیابی به آن مورد هدف روسای جمهوری آمریکا از سال‌ها پیش بوده است.

کمیسیونر حقوق بشر اروپا: وضع آزادی بیان در ترکیه نگران‌کننده است
 ایسنا|  نهاد حقوق بشری اروپا از رهبران ترکیه خواست هرچه زودتر رویه خود را تغییر داده و اقدامات‌شان در نقض آزادی رسانه‌ها و حاکمیت قانون را متوقف کنند. این تقاضا درحالی از سوی کمیسیون حقوق بشر شورای اروپا مطرح شده که ترکیه قرار است در ماه آوریل بر سر تغییر نظام این کشور به نظام ریاست‌جمهوری یک همه‌پرسی برگزار کند. «نیلز موژنیکس»، کمیسیونر حقوق بشر شورای اروپا در گزارشی که دیروز (چهارشنبه) منتشر شد اظهار داشت که آزادی‌های رسانه‌ها و آزادی بیان در ترکیه وضع نگران‌کننده‌ای دارد و از زمانی که وضع اضطراری در ترکیه در ارتباط با کودتای نافرجام ژوئیه گذشته اعلام شد، این آزادی‌ها به سطح «حقیقتا هشدار دهنده‌ای» تنزل‌ یافتند.

مظنون ترور برادر رهبر کره‌شمالی در مالزی دستگیر شد
 ایسنا|‌مقامات مالزی اعلام کردند یک زن اصالتا میانماری را در ارتباط با تحقیقات مربوط به ترور «کیم جونگ نام»، برادر ناتنی رهبر کره‌شمالی دستگیر کرده‌اند. خبرگزاری برناما مالزی به نقل از معاون بازرس کل پلیس دیروز (چهارشنبه) گزارش داد، این زن میانماری در محل ترمینال پروازهای ارزان قیمت فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور به‌عنوان مظنون در پرونده ترور برادر رهبر کره‌شمالی دستگیر شده است. جزییات بیشتری از سوی این خبرگزاری منتشر نشده است. این درحالی است که سازمان جاسوسی کره‌جنوبی مظنون است به این‌که دو مامور اطلاعاتی زن کره‌شمالی روز سه‌شنبه کیم جونگ نام برادر ناتنی کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی را در محل فرودگاه شهر کوالالامپور با سوزن آلوده به سم ترور کرده‌اند.

در هماهنگی بی‌سابقه بین دو طرف
نیروهای دولت سوریه و مخالفان در الباب منطقه «خط سبز» ایجاد کردند
 ایسنا| یک روزنامه ترکیه‌ای از هماهنگی بی‌سابقه میان نیروهای دولتی سوریه و گروه‌هایی از مخالفان در این کشور که در عملیات «سپر فرات» با حمایت ارتش ترکیه شرکت دارند، در شهر الباب خبر داد. نیروهایی از مخالفان سوری تحت حمایت آنکارا با هماهنگی نیروهای دولت سوریه گذرگاه امنی را در راستای ممانعت از بروز درگیری‌ها میان دو طرف در عملیات بازپس‌گیری شهر الباب ایجاد کردند. به نوشته روزنامه حرییت این گذرگاه امنیتی در جنوب شهر الباب و به عرض حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متر ایجاد شده است. نیروهای دولت سوریه در مناطق جنوبی الباب همزمان با پیشروی نیروهای ترکیه و مخالفان از سه جهت دیگر پیشروی کردند و این باعث در تنگنا قرار گرفتن داعش شد.

دادگاه قانون اساسی اسپانیا حکم به ابطال همه‌پرسی استقلال کاتالونیا داد
ایسنا|  دادگاه قانون اساسی اسپانیا قطعنامه پارلمان منطقه‌ای کاتالونیا را که خواستار برگزاری رفراندومی برای استقلال این منطقه در‌سال جاری میلادی شده بود، باطل اعلام کرد؛ حکمی که تنش‌های این منطقه جدایی طلب با مادرید را تشدید خواهد کرد.
پارلمان منطقه کاتالونیا که اکثریت آن را قانونگذاران جدایی طلب تشکیل می‌دهند در اکتبر‌ سال گذشته قطعنامه‌ای را تصویب کردند و خواستار برگزاری رفراندومی در سپتامبر‌سال ۲۰۱۷ شدند.
اما دادگاه قانون اساسی اسپانیا واقع در مادرید که در دسامبر این قطعنامه را به حال تعلیق درآورده بود، روز سه‌شنبه اعلام کرد که به‌طورکلی این قطعنامه را باطل اعلام می‌کند چراکه غیرقانونی است.
جدایی طلبان در منطقه کاتالونیا واقع در شمال شرق اسپانیا سال‌هاست که برای به دست آوردن تأیید دولت مرکزی اسپانیا به منظور برگزاری یک همه‌پرسی مشابه همه‌پرسی ‌سال ۲۰۱۴ اسکاتلند برای استقلال از انگلیس تلاش می‌کنند.


تعداد بازدید :  176