شماره ۱۰۶۷ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۸ بهمن
صفحه را ببند
بزرگداشت کیارستمی در برلین، تهران و تمام دنیا...
روز کیارستمی

شهروند| درحالی‌که بیش از هفت ماه از درگذشت عباس کیارستمی، سینماگر نامدار ایرانی می‌گذرد، این فیلمساز بزرگ جهانی هنوز در صدر بحث‌ها و بررسی‌های جشنواره‌های بین‌المللی درجه یک قرار دارد و همچنان جشنواره‌های جهانی بزرگداشت‌ها و نمایش‌های ویژه‌ای برای این کارگردان سرشناس جهانی برپا می‌‌کنند.
جدیدترین بزرگداشتی که برای عباس کیارستمی برگزار شده در شصت‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم برلین صورت گرفت که همزمانی آن با اعلام خبر بزرگداشت این کارگردان فقید در جشنواره بین‌المللی فجر در اردیبهشت‌ماه ‌سال آتی نام این کارگردان را یک بار دیگر به تیتر خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها آورد.
در شصت‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم برلین یاد عباس کیارستمی در مراسمی که به نمایش نسخه ترمیم شده فیلم کلوزآپ که در‌ سال ١٣٦٨ ساخته شده است، اختصاص داشت، گرامی داشته شد. نسخه بازسازی شده کلوزآپ که به همت بنیاد سینمایی فارابی یک‌سال پیش از درگذشت کیارستمی ترمیم‌ شد، علاوه بر جشنواره برلین تاکنون در جشنواره کارلوواری، تیرانا و پوسان نیز به نمایش درآمده است. گفته می‌شود عباس کیارستمی پیش از آن‌که از دنیا برود، این نسخه را دیده و طبق گفته مسئولان بخش بین‌الملل فارابی از این نسخه ترمیم شده راضی و معتقد بوده در هیچ جای دنیا نمی‌توانستند این‌گونه فیلمش را ترمیم کنند.
اکران کلوزآپ در سالن شماره ٨ مجموعه سینمایی کوبیس در مرکز شهر برلین از اتفاقات ویژه جشنواره برلین امسال به شمار می‌آید. علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به همراه اسفندیاری، مدیر امور بین‌الملل بنیاد در این مراسم حضور داشتند. ویژگی جالب این نمایش حضور تماشاگران خارجی بود که نشان می‌داد همچنان کیارستمی به‌عنوان فیلمساز ایرانی در عرصه بین‌المللی مخاطبان بسیاری دارد. پس از اتمام فیلم که مورد تشویق تماشاگران قرار گرفت، بیشتر تماشاگران از درگذشت عباس کیارستمی اظهار تأسف کردند.
همزمان با این اتفاق، سیف‌الله صمدیان که درباره جشنواره فیلم تصویر که از اول تا ۲۰ اسفندماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود، سخن می‌گفت خبر از بزرگداشت این کارگردان در جشنواره تصویر و نیز جشنواره بین‌المللی فجر داد و گفت: در چهاردهمین جشن تصویر‌ سال و جشنواره فیلم تصویر، ماه شب چهارده هنر ایران را از دست داده‌ایم. عباس کیارستمی از روز اول تا آخر، یکی از همراهان همیشگی ما در تصویر ‌سال بود، چه روزهایی که مثل یک نوآموز عکاسی، عکس‌هایش را کنار تازه‌آمدگان دنیای عکاسی قرار می‌داد، بدون این‌که کوچکترین لطمه‌ روحی به حرفه‌ای‌‌گری‌اش بخورد و چه روزهایی که پوسترهای زیادی برای ما طراحی کرد. او یکی از آبروهای قطعی خانه هنرمندان، یعنی چیدمان هفت چنار را در چهارمین جشن تصویر ‌سال به این رویداد هدیه کرد و تصویر ‌سال هم آن را برای همیشه به خانه هنرمندان سپرد. سال‌ها بود می‌‌خواستم برای کیارستمی‌ سال ویژه‌ای برگزار کنم که این کار به بعد از درگذشت او موکول شد. وی افزود: امسال بزرگداشتی برای کیارستمی برگزار خواهیم کرد. این بزرگداشت با همراهی جشنواره فیلم فجر خواهد بود و یک بزرگداشت جهانی به‌ شمار می‌رود. من از طرف رضا میرکریمی ماموریت کاری و اخلاقی دارم که در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر، بزرگداشت چند روزه‌ای با حضور شخصیت‌های شاخص هنری برای او برگزار کنیم. همچنین نمایشگاهی در ارتباط با کارهای زنده‌‌یاد کیارستمی در پردیس چارسو از اول تا هشتم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ برگزار خواهد شد. علاوه بر این، یک بزرگداشت دلی و خانوادگی از طرف تصویر ‌سال در افتتاحیه خواهیم داشت و در کنار صحبت‌های دوستان نزدیک او و پخش کلیپی از آثار رسیده، فیلم ۷۶ دقیقه‌ای من که به اجبار و دستور عاطفی پسرش برای جشنواره ونیز کار کردم، به‌طور همزمان در دو سالن شهناز و ناصری نمایش خواهد داشت.
در حالی که اخبار دلگرم‌کننده از جایگاه جهانی سینماگر برجسته ایران حال خوبی را در دوستداران کیارستمی به وجود آورده بود، سازنده سردیس عباس کیارستمی خبر از بدقولی مدیران و مسئولان داد و در ادامه درباره سرانجام سردیس این هنرمند عنوان کرد که قصد دارد در مراسم سالگرد این هنرمند با هماهنگی خانواده مرحوم کیارستمی از سردیس رونمایی کند. رضا حسن‌زاده بعد از اعلام گلایه‌هایش، درنهایت خبر از این داد که سردیس کیارستمی در کارگاهش نگهداری می‌شود و هیچ‌کسی هم پیگیر نصب آن نیست.
گفتنی است که چند روز پس از درگذشت عباس کیارستمی تصمیم گرفته شد پرتره زنده‌‌یاد کیارستمی به صورت نیم‌‌تنه توسط رضا حسن‌زاده، مجسمه‌‌ساز ساخته و پس از تکمیل به خانه سینما هدیه شود. این سردیس در همان روزها آماده و قرار شد در مراسمی با حضور بزرگان سینما در خانه سینما رونمایی و نصب شود که بنا به دلایلی منتفی شد. مدتی بعد محمدجواد حق‌شناس قصد داشت در مراسمی با حضور وزیر ارشاد دولت یازدهم از این سردیس رونمایی کند اما باز هم لغو شد. امروز پس از گذشت 8 ماه از ساخت سردیس عباس کیارستمی همچنان از رونمایی از سردیس این هنرمند خبری نیست و این سردیس در کارگاه سازنده آن نگهداری می‌شود. چنین نکته‌ای می‌تواند به خوبی تفاوت نگاه مسئولان و مدیران ما با دیگران را در پاسداشت تجارب هنری و فرهنگی بزرگان عرصه ادب و هنر نشان دهد.


تعداد بازدید :  222