شماره ۱۰۶۷ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۸ بهمن
صفحه را ببند
وقتی حادثه از دل حادثه می‌آید
امدادگرانی که خود قربانی می‌شوند
شهریار طاری وردی‌زاده، امدادگر هلال ساوه درحال کمک به یک مصدوم سانحه رانندگی دچار سانحه شد رئیس هلال ساوه در گفت‌وگو با «شهروند»: شدت آسیب به لگن و زانوی آقای طاری وردی‌زاده زیاد بود. ایشان به‌ دلیل خطر قطع پای راست هنوز در آی‌سی‌یو هستند

سمیرا زمانی| امدادگران هلال‌احمر در ایران یکی از معدود نیروهایی در دنیا هستند که بدون هیچ دستمزدی فقط درقالب طرح‌های داوطلبانه و بشردوستانه درحوادث به مصدومان و دیگر حادثه‌دیدگان کمک‌رسانی می‌کنند. این امدادرسانی‌ها کار ساده‌ای نیست و حتی هر از چندگاهی اخباری از آسیب‌دیدن این نیروهای دوست‌داشتنی درحین امدادرسانی هم به گوش می‌رسد. در آخرین اتفاقی که برای امدادگران هلال‌احمر درحین امدادرسانی رخ داد، یکی از امدادگران هلال‌احمر ساوه درجاده قدیم ساوه-همدان درحال کمک به یک مصدوم سانحه رانندگی خودش هم دچار سانحه شد.
دراین حادثه یک دستگاه خودروی 206 به راننده‌ای که درکنار جاده درحال بستن زنجیر چرخ بود، برخورد می‌کند و درحادثه دوم خودروی دیگری «شهریار طاری وردی‌زاده» امدادگر هلال‌احمر را درحین امدادرسانی به مصدوم سانحه اول بین دو خودرو قرار می‌دهد و مصدوم می‌کند. این امدادگر از ناحیه لگن و پای چپ دچار آسیب شدید شده و به علت وخامت حال، پس از یک شب بستری‌شدن در ‌آی‌سی‌یو بیمارستان مدرس ساوه به تهران اعزام شد.
محمد رضایی، رئیس جمعیت هلال‌احمر ساوه با بیان این‌که شهریار طاری وردی‌زاده، امدادگر تبریزی با 20‌سال سابقه که 6ماه در ساوه مأموریت داشته، مسئول پایگاه امداد جاده‌ای است، به «شهروند» گفت: دوشنبه‌شب با اعلام یک تصادف جاده‌ای نیروهای امداد به محل اعزام شدند، بعد از گذاشتن مصدوم وقتی آقای طاری‌وردی‌زاده درحال بستن در آمبولانس بودند، متأسفانه یک خودرو شاسی‌بلند که مقصر هم شناخته شده است، از پشت با شدت با ایشان برخورد می‌کند و ایشان بین در آمبولانس و خودرو گیر می‌کنند.
وی ادامه داد: متأسفانه شدت آسیب به لگن و زانوی ایشان زیاد بود و بعد از یک شب بستری‌شدن درساوه سه‌شنبه صبح به بیمارستان سینای تهران اعزام شده و بستری شدند و درنهایت روز چهارشنبه جراحی داشتند و به دلیل خطر قطع پای راست هنوز در آی‌سی‌یو هستند. رئیس جمعیت هلال‌احمر ساوه با بیان این‌که تمام مراحل درمانی این امدادگر تا به‌حال رایگان انجام شده است، ادامه داد: یکی از افراد جمعیت از روز نخست به همراه برادر این نیروی هلال‌احمر درکنارشان حضور داشته و معاون بهداشت و درمان استان هم به ملاقاتشان رفته‌اند.
رخ‌دادن حادثه برای امدادگران درحین امدادرسانی تنها محدود به همین یک‌بار نیست و تا به‌حال بارها اتفاق افتاده است. دریکی از تلخ‌ترین این اتفاقات ‌سال گذشته «محمد عرفانیان» یکی از امدادگران جمعیت هلال‌احمر درحین امدادرسانی و انتقال مصدومان حادثه تصادف یک کاروان جشن عروسی به بیمارستان بر اثر برخورد با یک دستگاه کامیون جان خود را از دست داد. این امدادگر که راننده آمبولانس هلال‌احمر بود، درحین انتقال مصدومان به بیمارستان آیت‌الله علیمرادیان نهاوند، به علت لغزندگی جاده و انحراف ازمسیر با یک دستگاه کامیون برخورد شاخ به شاخ کرد و متأسفانه از این حادثه جان سالم به در نبرد.
مأموریت‌های امدادی با چنین اتفاقات و حوادثی همراه بوده است. با این حال وقوع چینین اتفاقاتی هرچند بار هم که تکرار شوند، از تلخیشان کاسته نخواهد شد. درست است که ذات کار امدادگران هلال‌احمر کمک‌رسانی داوطلبانه است و امدادگران مردان و زنان روزهای سخت هستند، اما زمانی که ازجان خود می‌گذرند تا مرهمی بر زخم‌های آسیب‌دیدگان شوند، نمی‌توان به راحتی چشم بر این کار بزرگ بست.

 


تعداد بازدید :  246