شماره ۱۰۶۷ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۸ بهمن
صفحه را ببند
وزیر آموزش و پرورش به تنبیه دانش‌آموز کرمانی واکنش نشان داد
معلم رودباری فعلا ممنوع‌الورود به کلاس
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش در گفت‌وگو با «شهروند»: صدور حکم «آماده به خدمت» فقط در اختیار وزیر است

شهروند|  اگرچه پیش از این معاون آموزش‌و‌پرورش رودبار در استان کرمان و مدیر روابط عمومی آموزش‌وپرورش این استان از تشکیل پرونده برای معلم خاطی و ارایه آن به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری سخن گفته بودند اما دیروز وزیر آموزش‌وپرورش هم تصمیم تازه‌ای که فقط دراختیار اوست، گرفت: «حکم آماده خدمت برای معلم رودباری».
درماه‌های گذشته تصاویر زیادی از تنبیه بدنی دانش‌آموزان درمدارس ایران منتشر شد که در آخرین مورد، نیت تنبیه یک دانش‌آموز توسط معلم، منجر به فرورفتن مدادی در پوست سر یک دانش‌آموز شد تا حس دلسوزی و اعتراض بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی برانگیخته شود. درهمین رابطه آموزش‌وپرورش استان کرمان با تأیید ورود مداد به سر دانش‌آموز از ارسال پرونده معلم خاطی به هیأت تخلفات اداری خبر داد و وزیر آموزش‌وپرورش هم دربرابر این اتفاق واکنش نشان داد؛ حالا با دستور فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی، معلم متخلف کرمانی «آماده به خدمت» شده و پرونده او به هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری جهت بررسی ارجاع شد. آن‌گونه که آموزش‌وپرورش اعلام کرده است: «پرونده اتهامی معلم مورد نظر جهت بررسی و صدور حکم درهیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری آموزش‌وپرورش تحت رسیدگی‌ است و به محض اتمام مراحل قانونی و صدور رأی نتیجه به اطلاع عموم خواهد رسید.»
مطابق قوانین آموزش‌وپرورش، هرگونه تنبیه بدنی دانش‌آموزان ممنوع است و با معلمانی که چنین تخلفی انجام بدهند، باید برخورد جدی صورت گیرد. پیش از این و درموارد مشابه هم مسئولان آموزش‌وپرورش از برخورد قانونی با معلمان متخلف سخن گفتند. درمورد بمپور در استان سیستان‌و‌بلوچستان که چشم یک دانش‌آموز بر اثر تنبیه معلم تا آستانه نابینایی پیش رفت، مدیرکل آموزش‌وپرورش آن استان از تعلیق فعالیت معلم خاطی سخن گفت و مدیرمدرسه هم بر اثر این اشتباه معلم، مجبور به استعفا از مسئولیت خود شد. اوایل ماه جاری هم یک معلم درمدرسه شهید صدوقی قائن در استان خراسان‌‌جنوبی، 6 دانش‌آموز را با کابل تنبیه کرد که رد آن تا روزها روی پوست دانش‌آموزان باقی‌ ماند و مسئولان این استان هم از تشکیل پرونده برای این معلم سخن گفتند.
اگرچه گسترش شبکه‌های اجتماعی بر روند افشای تخلفات معلمان موثر بوده، اما اطلاعات موجود حکایت از تعداد بالای شکایت والدین نسبت به تخلفات معلمان دارد. «ابراهیم میرشاه‌ولد»، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش‌وپرورش درباره این موضوع به «شهروند» می‌گوید: «اصل تنبیه ‌بدنی به هیچ‌وجه مورد تأیید آموزش‌و‌پروش نیست، ما در آموزش‌وپرورش آیین‌نامه انضباطی داریم که برای مدارس پیش‌بینی شده است و مدیران مدارس می‌توانند از آن استفاده کنند.» او درباره اتفاق صورت ‌گرفته در رودبار کرمان هم می‌گوید:   «اتفاقی که دریکی از شهرهای کرمان رخ داد، شکل خیلی بدی داشت و درفضای مجازی منتشر شد، این‌که مداد در سر دانش‌آموز فرو رفته بود، بسیار بد و احساس افراد را جریحه‌دار کرد. از این‌رو با این معلم برخورد شد و او آماده به خدمت شد تا هیأت رسیدگی به تخلفات اداری برایش رأی صادر کند؛‌ آماده به خدمت به این معنی است که معلم فعلا سر کلاس نمی‌رود تا تکلیفش مشخص شود.» میرشاه‌ولد درباره سابقه صدور چنین حکمی در آموزش‌وپرورش هم می‌گوید: «امسال یک‌بار دیگر هم برای معلم دیگری این حکم صادر شد. حکم آماده به خدمت را خود وزیر آموزش‌وپرورش می‌دهد، بقیه موارد برخورد براساس آیین‌نامه‌ها و قوانینی که وجود دارد، انجام می‌شود. در دیگر موارد تخلف معلم‌ها، خود وزیر حکم نمی‌دهد. تنها درمورد آماده به خدمت‌بودن است که این حکم ازسوی وزیر صادر می‌شود.» مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش‌وپرورش، درتوضیح شیوه عملکرد هیأت‌های بررسی تخلف هم می‌گوید: «زمانی‌ که معلمی مرتکب تخلف می‌شود، مورد تخلفش به هیأت تخلفات اداری گزارش می‌شود و آن هیأت متناسب با مسأله و قوانینی که درهیأت وجود دارد، برایش رأی صادر می‌کند. این آماده به خدمت مجازات سنگینی برای معلم است، چراکه او از رفتن به کلاس، منع می‌شود تا زمانی که به اتهامش رسیدگی شود. این معلم هم باید از خود دفاع کند و در هیأت، ماجرا را توضیح دهد، بعد از آن برایش رأی صادر می‌شود.»
به نظر می‌آید حساسیت جامعه نسبت به تنبیه دانش‌آموزان بالا رفته که آمار شکایت والدین از معلمان همچنین موضوعی را تأیید می‌کند، آموزش‌و‌پروش چه برنامه‌ای برای مقابله با این تخلفات دارد؟ میرشاه‌ولد دراین‌باره می‌گوید: «آموزش‌وپرورش جز طی مسیر قانونی کار دیگری نمی‌تواند انجام دهد، ما موظف هستیم که گزارش تهیه کنیم و به هیأت تخلفات اداری بدهیم و هیأت رسیدگی و رأی صادر می‌کند و این قانون کشور است و برای کارکنان دولت چنین چیزی دیده شده است. آموزش‌وپرورش این موضوع را حق خودش می‌داند که اگر حقوق دانش‌آموز و حقوق معلم و هرکدام از کارمندانش زیر پا رود، از حقوق آن دفاع کند. تنبیه بدنی حتی یک مورد آن هم زیاد است. ما می‌گوییم که تنبیه اصلا نباید وجود داشته باشد، با این همه ما می‌گوییم که یک اتفاق است و گاهی کنترل از دست معلم در می‌رود، مثل هر فرد دیگری که عصبانی می‌شود. معلم خیلی ناراحت می‌شود که دانش‌آموز درس نمی‌خواند، قریب به اتفاق تنبیه‌هایی که اتفاق افتاده، از روی دلسوزی معلم بوده است، یعنی معلم زحمت می‌کشد، کار می‌کند، طرح درس تهیه می‌کند، می‌رود سر کلاس و جلسه با والدین دانش‌آموزان می‌گذارد و بعد دانش‌آموز درسش را نخواند، این خیلی بد است و آدم ناراحت می‌شود، برخی آستانه تحمل‌شان کم است، معلم هم مثل بقیه آدم‌ها، فرقی نمی‌کند.»مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش‌وپرورش با اشاره به این‌که آمار دقیقی از میزان شکایات والدین در‌ سال‌جاری وجود ندارد، درباره تعداد تخلفات درسال‌های گذشته می‌گوید: «سال‌‌جاری شکایت‌هایی داشتیم ولی عدد این شکایت‌ها الان دقیق و مشخص نیست اما در‌سال ۹۳ جمع شکایات در ارتباط با تنبیه بدنی ۱۲۴۹ مورد بوده و آنچه در‌سال ۹۴ گزارش شده، ۶۷۵ مورد بوده که ازجمع این شکایات دراین دوسال، ۱۹۲۴ مورد، ۱۲۷۴ شکایت بحق و ۶۵۰ مورد از آنها ناحق بوده است.»

 

دیدگاه‌های دیگران

ا
ایرانی |
مخالف 0 - 0 موافق
((معلم خیلی ناراحت می‌شود که دانش‌آموز درس نمی‌خواند، قریب به اتفاق تنبیه‌هایی که اتفاق افتاده، از روی دلسوزی معلم بوده است، یعنی معلم زحمت می‌کشد، کار می‌کند، طرح درس تهیه می‌کند، می‌رود سر کلاس و جلسه با والدین دانش‌آموزان می‌گذارد و بعد دانش‌آموز درسش را نخواند، این خیلی بد است و آدم ناراحت می‌شود، برخی آستانه تحمل‌شان کم است،))شنیدن این حرفها از یک کارشناس حوزه آموزش جدا تاسف انگیزه،یعنی واقعا شما نمیدونید که سطح هوش و توانایی یادگیری در افراد مختلف فرق میکنه؟؟یا اینکه ممکنه شیوه آموزش مشکل داشته باشه و کلاس کسل کننده باشه یا اصلا کودک مشکل زمینه ای داشته باشه که در فرایند یادگیری اختلال ایجاد بکنه ؟؟وقتی قراره با بچه ها کار کنید باید بپذیرید که بچه هستن و حق دارن اشتباه و شیطنت داشته باشند و نباید ازشون انتظار داشته باشید مثل یک انسان بالغ منطقی ودرست رفتار کنه؟؟!! شما اصلا متوجه هستید که اظهار نظرهایی از این قبیل اون هم از جانب مسئولان ،میتونه چراغ سبزی برای تکرار خشونت در مدارس باشه؟؟!!! امیدوارم خداوند همه ما را به راه راست هدایت کند...

تعداد بازدید :  245