شماره ۱۰۶۷ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۸ بهمن
صفحه را ببند
کاخ بارسلونا چگونه در پاریس فروریخت؟
اتهام بزرگ به مسی
فریدون معینی در گفت‌وگو با «شهروند»: ستاره‌های بارسا کم‌فروغ شده‌اند

شهروند| در شرایطی که اکثر کارشناسان کار سختی پیش روی مردان پاریسی در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا می‌دیدند، سه‌شنبه شب نتیجه‌ای در مسابقه پاری‌سن‌ژرمن و بارسلونا رقم خورد که تمام پیش‌بینی‌ها در روزهای اخیر را نقض و بار دیگر ضعف‌های شاگردان انریکه را آشکار کرد. به نظر می‌رسد این بارسلونا نیاز به نفس تازه‌ای دارد تا به روزهای خوب بازگردد.
شب تکرارنشدنی پاریس
بدون شک پاری‌سن‌ژرمن از رویارویی با بارسلونا در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا خوشحال نبود اما اونای امری، سرمربی این تیم و شاگردانش با طراحی نقشه‌ای توانستند تمام نیروهای هجومی بارسلونا را از کار انداخته و از نظر آماری نیز کاملا برتر از حریف اسپانیایی باشند. دبل آنخل دی‌ماریا بازیکن سابق رئال، به همراه گلزنی جولین دراکسلر و ادیسون کاوانی باعث شد تا پاری‌سن‌ژرمن پیروزی 4 بر صفر و تکرار نشدنی را جشن بگیرد. حالا جبران این نتیجه در بازی برگشت به یک کار دشوار و شاید غیرممکن برای شاگردان انریکه تبدیل شده و آنها را در آستانه حذف از لیگ قهرمانان قرار داده است.
توطئه ستاره‌های کاتالان؟!
لیونل مسی که با لو دادن توپ پایه‌گذار گل دوم پاریسی‌ها بود، در این بازی حتی یک‌بار هم توپ را در محوطه جریمه حریف لمس نکرد تا آماری عجیب و فاجعه‌بار داشته باشد. از سوی دیگر شائبه کم‌کاری فوق ستاره آرژانتینی و البته توطئه ستاره‌های این تیم هم مطرح شده و اظهارنظر مربی بارسلونا نیز به این موضوع دامن زده است. متئو کارانخال بعد از بازی سه‌شنبه شب گفته است:   «نوع رفتار برخی از بازیکنان مشکوک بود. باید بازی بازبینی شود. احتمال بازخواست مسی در کمیته انضباطی باشگاه وجود دارد نه این‌که او کم‌کاری کرده باشد اما مشخصا هیچ تلاشی برای اجرای دستورات تاکتیکی نداشت.»
بارسا و یک‌سال ناکامی
نتایج پرفراز و نشیب بارسلونا در فصل
2016-2017 انتقاد هواداران این تیم را در پی داشته است. آبی و اناری‌ها در لالیگا از رئال که 2 بازی کمتر انجام داده، عقب‌تر هستند و به نظر می‌رسد امیدشان در لیگ قهرمانان نیز با توجه به شکست سنگین مقابل پاری‌سن‌ژرمن از دست رفته است. بارسلونا و ستارگانش سالی پر از ناکامی را سپری می‌کنند تا احتمال تغییرات در پایان فصل در کادرفنی این تیم بیش از پیش باشد.
معینی: ستاره‌های بارسا کم فروغ شدند
فریدون معینی، کارشناس فوتبال کشورمان درباره شکست سنگین بارسلونا و نتایج پرفراز و نشیب این تیم در فصل جاری به «شهروند» می‌گوید: «حضور ستاره‌ها در یک تیم و حفظ آمادگی آنها در سطح بالا، کار بسیار مشکلی است. نباید فراموش کنیم که بارسلونا سبک نوینی را در فوتبال ابداع کرد که طبق آمارها در جام‌جهانی 2014 اکثر تیم‌ها با همین سبک یعنی حفظ توپ بازی کردند. حتی این مسأله در لیگ ایران نیز دیده می‌شود. به همین دلیل دیگر مقابله کردن با سبک بازی بارسلونا کار سختی نیست و پاری‌سن‌ژرمن نیز کاملا آمادگی این بازی سخت را داشت. آنها از نظر روحی فوق‌العاده بودند و بر مهارت بازیکنان حریف غلبه کردند.» وی همچنین می‌افزاید: «یکی از دلایل اصلی ناکامی بارسلونا کم فروغ بودن ستاره‌هایش است. مسی، اینیستا و سایر بازیکنان مثل همیشه نبودند و کاملا تحت‌تأثیر بازی حریف قرار داشتند. حتی بارسلونا که همواره ‌درصد مالکیت بیشتری در حفظ توپ دارد، در این بازی در این کار هم موفق نبود. از سوی دیگر به نظر می‌رسد بارسلونا روی نیمکت خود بازیکنی که بتواند جریان بازی را تغییر بدهد، ندارد. در فوتبال روز دنیا یک بازیکن تاثیرگذار روی نیمکت حتی از بازیکنانی که به‌طور ثابت به زمین می‌روند، مهم‌تر هستند. به نظر می‌رسد بارسلونا باید به فکر یک سیستم جدید و پرورش ستاره‌های نو باشد.»
نیاز به تزریق خون تازه
اگر فیلم بازی‌های بارسلونا در 10‌سال اخیر را مشاهده کنید،‌ هنوز هم می‌بینید که مثل سال‌های اخیر نتیجه‌گیری این تیم به درخشش بازیکنانی نظیر مسی و اینیستا بستگی دارد. به نظر می‌رسد بارسلونا در جذب ستاره‌های جدید و پرورش جوان‌های بااستعداد ضعیف عمل کرده و نیاز به تزریق خون تازه دارد. شاید پروژه‌ای که رئال‌مادرید از ‌سال گذشته با زیدان آغاز کرده، بتواند الگویی برای رقیب سنتی‌اش در اسپانیا باشد تا رویه خود را تغییر داده و همچنان متکی به لیونل مسی و ستاره‌های قدیمی تیمش نماند.


تعداد بازدید :  149