شماره ۱۰۶۷ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۸ بهمن
صفحه را ببند
پرتقال‌های ملانصرالدین!

وحید زندی فخر-روزنامه‌نگار| حتما قصه ملانصرالدین و خرش را شنیده‌اید؛ او هر کاری می‌کند تا دهان مردم را ببندد، نمی‌تواند. گاهی خودش به تنهایی سوار خر می‌شود و گاهی فرزندش را می‌نشاند و زمانی، هر دو با هم بر کمر خر مادر مرده می‌نشینند، اما باز هم حرف و حدیث مردم، او را شرمسار می‌کند. عاقبت مجبور می‌شود دست و پای خر را به تخته‌ای ببندد و به جای این‌که خر آنها را در حمل‌ونقل یاری کند، ملانصرالدین و پسرش، خر را روی دوش خود گرفتند! حال داستان تأمین پرتقال شب عید، چیزی شده شبیه آنچه برای ملانصرالدین اتفاق افتاد. مسئولان متولی، هر کاری می‌کنند که در ماه پایانی سال، نه آسیبی به جیب مردم برسد و نه باغداران ضرر ببینند، باز هم دهان عده‌ای بسته نمی‌شود که نمی‌شود!
دو‌سال پیش که ناگهان نزدیک عید قیمت این کالای غیر استراتژیک، صعود کرد همه انگشت‌ها وزارت جهاد کشاورزی را نشانه گرفت و آن را متهم ردیف اول این گرانی قلمداد کرد. بهانه آنها این بود که چرا مسئولان متولی، از ماه‌های قبل فکر این روزها را نکرده بودند و نمی‌دانستند که شب عید چنین غوغایی می‌شود؟ بنابراین لازم بود که وزارتخانه مجوز واردات این کالا را حداقل به مقدار کم، صادر می‌کرد. ‌سال گذشته با این‌که بازار بسیار آرام بود و مشکل چندانی در تأمین پرتقال وجود نداشت، اما باز هم برخی رسانه‌ها درست رفته بودند از مغازه‌ای خرید کرده بودند که نرخ پرتقال آنها چندین برابر بازار بود؛ یعنی درست برعکس توصیه برخی عمل کرده بودند که درباره گوجه‌فرنگی هشدار می‌داد!
امسال اما وضع به کلی متفاوت از سال‌های گذشته رقم خورده است. بخشی از پرتقال‌های شمال به دلیل سرما یخ زد و شاید همه آنها با کیفیت مطلوب به شب عید نرسد. از طرفی، قیمت پرتقال جنوب که اکنون بالای هر کیلو 6 یا 7‌هزار تومان به فروش می‌رسد، مطمئنا در روزهای پایانی سال، شتاب وحشتناکی گرفته و دوباره همان داستان 2‌سال پیش تکرار می‌شود. بنابراین چگونه باید افسار افزایش نرخ پرتقال را در هفته‌های پایانی کشید؟ آیا راهی به‌جز واردات مقداری که بتواند در تأمین نیاز کشور موثر باشد، وجود دارد؟
حالا رسانه‌های کمی آن طرفی! از همین الان شروع کرده‌اند به انتقاد از وزارت جهاد کشاورزی. یک زمان، بهانه‌شان این بود که چرا مجوز واردات این محصول را صادر نکردید؛ امروز هم واردات پرتقال از مصر را دستاویز کرده‌اند و می‌گویند آقای وزارتخانه که این‌قدر طرفدار تولید داخل است، چرا دست به دامان مصری‌ها شده؟ باید در پاسخ به آنها گفت که اگر چنین اتفاقی نیفتد، موضع شما چه خواهد بود؟ اگر وزارتخانه به همین تولید داخل اکتفا کرده و دور واردات را خط بکشد و از آن طرف پرتقال شب عید یک‌دفعه به 16‌هزار تومان برسد، آیا همین شما در صف نخست معترضان وزارتخانه قد علم نمی‌کنید؟ آیا در آن زمان از وزیر انتقاد نمی‌کنید که چرا در ماه‌های قبل، مجوز ورود پرتقال را صادر نکرد؟ خیلی خوب و دقیق می‌شود رفتار شما را پیش‌بینی کرد. وزارتخانه هر طرفی را بگیرد، شما از آن طرف وارد می‌شوید و می‌گویید:  «این چه وضعی است؟»
کاری نکنید که ناگهان همه متولیان جمع شوند و «سازمان تأمین پرتقال شب عید» را تأسیس کنند و مدیریت آن را به کسانی بسپارند که شما دوست دارید. درست مثل ملانصرالدین که حرف‌های مردم مجبورش کرد تا کاری کند که نباید می‌کرد!


تعداد بازدید :  272