شماره ۴۰۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
خبر

ظریف بامداد روز سه‌شنبه راهی وین می‌شود برنامه هیأت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در سفر به وین
محمدجواد ظریف، رئیس هیأت مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان بامداد روز سه‌شنبه به همراه معاونان و برخی از اعضای تیم مذاکره‌کننده راهی وین می‌شود. به گزارش ایسنا، در ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 قرار است این هفته وزیران خارجه ایران و آمریکا با حضور کاترین اشتون، نماینده 1+5 در مذاکرات با ایران دیدار کنند.
مذاکرات وزیران خارجه ایران و آمریکا روز چهارشنبه 23 مهرماه در هتل کوبورگ برگزار خواهد شد. همچنین قرار است صبح روز سه‌شنبه در دیداری جداگانه سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر خارجه کشورمان با وندی شرمن و ویلیام برنز معاونان وزیر خارجه آمریکا پیش از ملاقات سه‌جانبه وزیران خارجه دیدار کنند.
در دیدار روز سه‌شنبه هیأت ایرانی و آمریکایی نیز هیأت اتحادیه اروپا به سرپرستی کاترین اشتون نیز حضور خواهد داشت. هم‌چنین محمد امیری، حمید بعیدی‌نژاد و داود محمدنیا در این سفر ظریف را همراهی می‌کنند. جان کری، وزیر خارجه آمریکا در ادامه سفرش به فرانسه و مصر روز چهارشنبه برای دیدار با محمدجواد ظریف وارد اتریش می‌شود.
هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به مدت 10 روز انجام شد و درحالی‌که انتظار می‌رفت با وجود حضور وزیران خارجه دو طرف در نیویورک به نتایج قابل توجه برای حل اختلاف‌نظرها بر سر موضوعات اساسی دست یابند، بدون نتیجه‌ای ملموس پایان یافت. مذاکرات نیویورک بدون برگزاری کنفرانس خبری و پس از دیدار سه‌جانبه ظریف، کری و اشتون پایان یافت.
براساس اعلام تیم مذاکراتی ایران بعد از مذاکرات نیویورک، «مذاکرات سه‌جانبه ظریف، کری، اشتون در فضایی کاملا جدی و صریح صورت گرفت و ابعاد مختلف فنی، سیاسی و حقوقی برنامه هسته‌ای کشورمان و نیز تحریم‌ها را در بر گرفت. اگرچه مذاکرات به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در موضوعات مورد اختلاف منجر نشد اما در مجموع مفید و سازنده بود. با عنایت به مجموعه شرایط و بحث‌های فنی فشرده‌ای که تاکنون صورت گرفته است، دو طرف تصمیم گرفتند مشورت‌ها در آینده نزدیک از سر گرفته شود.» در حالی که حدود یک ماه تا پایان مذاکرات جامع زمان باقی است برخی از اعضای 1+5 ازجمله روسیه از پیشرفت 95‌درصدی مذاکرات خبر داده‌اند. اما ایران و آمریکا که دو طرف اصلی در مذاکرات هستند همچنان بر این موضع که طرف مقابل باید تصمیمات سخت بگیرد تأکید دارند و به نظر می‌آید دو طرف به‌شکلی محتاطانه در مسیر منتهی به خط پایان گام برمی‌دارند. ظرفیت غنی‌سازی و تعداد سانتریفیوژ‌ها و نیز چگونگی لغو و تعلیق تحریم‌ها ازجمله مهم‌ترین اختلاف‌های میان دو طرف است.
سید عباس عراقچی، در اظهاراتی در شهر مشهد گفت:  در صورتی که تغییر مواضع در طرف مقابل صورت نگیرد احتمالا تا تاریخ سوم آذرماه به توافق نمی‌رسیم. فرصتی که برای مذاکرات داشتیم تا 3 آذرماه بود که درحال اتمام است. این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران اظهار کرد:  انتظار می‌رفت که مذاکرات در نیویورک با پیشرفت همراه باشد، اما این اتفاق نیفتاد.
وی در عین حال افزود: دو طرف برای ادامه مذاکرات جدی هستند و امیدواریم کمال استفاده از مذاکرات صورت گیرد. عراقچی اظهار کرد:  در مذاکرات سه‌جانبه وین درباره موضوعات کلیدی مثل تحریم و چگونگی رفع آن و همچنین غنی‌سازی بحث می‌شود و امیدواریم مسیر جدیدی در این راه باز شود.

سوزان رایس:  آمریکا هیچ‌گونه هماهنگی با ایران در مبارزه با داعش ندارد
مشاور امنیت ملی آمریکا هرگونه همکاری و هماهنگی با ایران برای مبارزه با داعش را رد کرد. به گزارش ایسنا، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری ان.بی.سی درباره احتمال همکاری ایران و آمریکا در مبارزه با داعش در عراق، گفت: آمریکا با ایران هیچ‌گونه هماهنگی در حمایت از نیروهای عراقی برای مبارزه با گروه داعش ندارد. تنها مشورت‌های غیررسمی در حاشیه مذاکرات هسته‌ای درباره مسائل منطقه‌ای انجام شده است اما هیچ‌گونه هماهنگی و همکاری میان ایران و آمریکا در مبارزه علیه داعش وجود ندارد. وی درباره استراتژی ائتلاف علیه داعش گفت:  استراتژی ما بسیار روشن است. ما نیروهای امنیتی عراق،‌ کردها را حمایت می‌کنیم و آن‌چه که می‌توانیم انجام دهیم از طریق هواست.


تعداد بازدید :  347