شماره ۱۰۶۷ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۸ بهمن
صفحه را ببند
نقش احزاب سیاسی در زمان رفراندوم پررنگ می‌شود

حمیدرضا ترقی معاون بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی

احزاب در بازسازی نظام نباید نقشی داشته باشند، چراکه این موضوع مربوط می‌شود به سیاستگذاری‌های کلان نظام به‌طوری که راهکارش نیز در اصل 177 قانون اساسی پیش‌بینی شده است. بازنگری در قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ ایران، در موارد ضروری به دستور مقام معظم رهبری و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت می‌گیرد و سپس طی حکمی ‌خطاب به رئیس‌جمهوری موارد اصلاح یا تتمیم قانون اساسی را به شورای بازنگری قانون اساسی پیشنهاد می‌کند. ترکیب شورای بازنگری قانون اساسی نیز عبارت است از: اعضاي شوراي نگهبان، رؤساي قواي سه‌گانه، اعضاي ثابت مجمع تشخيص مصلحت نظام، 5 نفر از اعضاي مجلس خبرگان رهبري، 10نفر به انتخاب مقام رهبري، 3 نفر از هيأت وزيران، 3 نفر از قوه قضائيه، 10نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و 3 نفر از دانشگاهیان.
همان‌طور که گفته شد سازوکاری که در قانون اساسی پیش‌بینی‌شده برای احزاب هیچ نقشی تعریف نشده است. احزاب به دلیل گرایش‌ها و تمایلات‌شان مسائل کلان و قانونی کشور را به مسائل سیاسی می‌کشانند و از حالت تخصصی‌اش خارج می‌کنند. در صورتی که اگر یک‌روز در نظام جمهوری اسلامی تصمیم به بازنگری قانون اساسی و بازسازی نظام گرفته شود، این کار باید با مطالعات کارشناسی دقیق و به دور از جنجال‌های سیاسی صورت بگیرد. شاید نقش احزاب بعد از بازنگري قانون اساسی و زمانی باشد که این متن نهایی به  امضاي رهبري می‌رسد و براي تصويب نهايي به همه‌پرسي گذاشته می‌شود. در این شرایط نقش احزاب در فرهنگ‌سازی و حضور مردم در رفراندوم پررنگ می‌شود.
با این حال اگر بخواهیم به موضوع بازسازی نظام بپردازیم باید ملاحظاتی را درنظر داشت. شاید بسیاری از صاحب‌نظران در رابطه با بازسازی نظام تنها به موضوع ریاستی یا پارلمانی‌شدن حکومت پرداخته باشند اما به‌واقع باید گفت که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی‌ سال 90 در جمع دانشجویان کرمانشاه این موضوع را به‌عنوان مثال مطرح کردند. سیستم پارلمانی تا قبل از اصلاح قانون اساسی در ‌سال 68 در کشور وجود داشت و من فکر می‌کنم امتحانش را پس داده و قطعا ما به اشتباهات گذشته برنمی‌گردیم. کشور باید یک فرآیند تکاملی داشته باشد و به همین‌خاطر قطعا کارشناسان و صاحب‌نظران نیز این موضوع را مدنظر خودشان قرار می‌دهند.


تعداد بازدید :  95