شماره ۱۰۶۷ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۸ بهمن
صفحه را ببند
پرسش و پاسخ حقوقی

روزنامه شهروند با هدف بالا بردن دانش حقوقی خوانندگان در ستون «بدانیم» سوالات و پاسخ‌های متداول حقوقی و قضائی شهروندان را منتشر می‌کند.
  اگر شخصی در زمین یا ملک غیر یا ملک مشاعی یا ملکی که با طرف مقابل از جهت مالکیت اختلاف دارند و هر دو مدعی مالکیت اختصاصی آن هستند؛ دیوار یا بنایی احداث کند و طرف مقابل بدون اذن و دستور مراجع قضائی و قانونی (مانند دادگستری یا شهرداری) اقدام به تخریب بنا یا دیوار کند؛ آیا عمل تخریب‌کننده واجد وصف کیفری بوده و از مصادیق ماده 677 قانون مجازات اسلامی خواهد بود؟
تخریب دیوار احداثی دیگری ولو به‌عنوان مشاع بودن ملک و اختلاف در مالکیت زمین مربوطه، جرم بوده و قابل مجازات است.
  محکوم‌علیه محکوم به تحمل شلاق با اسقاط حق تجدیدنظر خواهی، به استناد ماده 6 قانون اصلاح پاره‌ای از قوانین دادگستری مصوب‌سال 1356 تقاضای تخفیف در مجازات می‌نماید. آیا اعمال ماده 6 قانون فوق‌الذکر فقط نسبت به حبس و جزای نقدی مندرج در حکم است یا نسبت به شلاق مندرج در حکم نیز قابل تسری است و می‌توان به استناد ماده فوق شلاق را به کمتر از تعداد شلاق را به کمتر از تعداد شلاق مندرج در حکم یا به جزای نقدی تبدیل کرد؟
هر چند رأی وحدت رویه 661 مورخه 22/7/1382 دیوان‌عالی کشور ماده 6قانون اصلاح پاره‌ای از قوانین دادگستری مصوب 1356 را منسوخ ندانسته، لیکن نظر به این‌که ماده 308قانون آیین‌دادرسی کیفری مقرر داشته دادگاه‌های عمومی و انقلاب فقط براساس این قانون نموده بنابراین اعمال ماده 6صدرالاشاره یا به‌عبارتی اقدامی خارج از مقررات قانون آیین‌دادرسی کیفری در دادگاه‌های عمومی و انقلاب فاقد مجوز قانونی است ضمن این‌که در ماده 6صرفا به حبس و جزای نقدی اشاره شد و مجازات شلاق موردنظر نبوده است.
  مصدوم سانحه تصادف رانندگی پس از شکایت اولیه خود، رضایت منجز خود نسبت به متهم را اعلام و موضوع توسط مرجع انتظامی صورتجلسه و براین اساس دادیار قرار موقوفی تعقیب صادر می‌نماید. پس از آن پزشکی قانون اعلام می‌نماید مصدوم دچار صدماتی از قبیل شکستگی جمجمه- شکستگی دنده و ترقوه گردیده است و شاکی به این دلیل که چون هنگام رضایت، ناراحتی نداشته است اعلام گذشت می‌کند و در آن زمان اطلاعی از آثار و صدماتی که پزشکی قانونی اعلام می‌کند نداشته است؛ بنابراین نسبت به قرار صادر شده اعتراض می‌کند. آیا اعتراض وی موجه است یا خیر؟
در مواردی که مصدوم حادثه رانندگی نسبت به صدمات ظاهری گذشت نموده باشد و پس از آن معلوم شود نامبرده دارای ضایعات دیگر جسمانی ناشی از تصادف بوده که در موقع اعلام گذشت اطلاعی از آن نداشته است یا مشهود نبوده، اعتراض نامبرده به قرار صادره موجه بوده و قابل ‌بررسی است.
  سارقی اموالی را به سرقت برده است و بعد از فروش آن، اقدام به خرید وسایلی نموده و آن را به غیرانتقال داده است. آیا معامله‌ دومی که صورت گرفته، انتقال مال غیرتلقی می‌شود؟
عمل سارقی که با وجوه مسروقه مالی را خریداری و به دیگری فروخته است انتقال مال غیرتلقی می‌گردد.
  با توجه به ماده 8قانون منع واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن مصوب 81 و آیین‌نامه مصوب دولت راجع به اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن مصوب 1381 و آیین‌نامه مصوب دولت در ‌سال 1383 اگر شرکت‌های خدماتی نظیر آب، برق و گاز بدون هماهنگی با شهرداری و اجرای تشریفات و ضوابط قانونی نسبت به ارایه خدمات و انشعاب اقدام نماید و تذکرات مکرر نیز مفید فایده قرار نگیرد: آیا عمل ایشان با ماده 576 قانون مجازات اسلامی منطبق است؟
به موجب ماده 18 اصلاحی قانون حفظ کاربری اراضی مصوب 1/8/1385 صدور هرگونه مجوز یا پروانه ساخت و تأمین و واگذاری و تأسیسات زیر بنایی مانند آب و برق و گاز و تلفن توسط وزارتخانه‌های کشاورزی و مسکن و شهرسازی، استانداری‌ها و شهرداری‌ها و سایر مراجع ذیربط صرفا پس از تأیید کمیسیون موضوع تبصره یک ماده یک قانون مذکور مبنی بر ضرورت تغییر کاربری مجاز خواهد بود. متخلف از این ماده برابر مقررات ماده 3 این قانون مجازات خواهد شد. بنابراین ماده 576 قانون مجازات اسلامی منصرف از مورد سوال است.

 


تعداد بازدید :  361