شماره ۴۰۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
اعتراضات در هنگ‌کنگ بار دیگر به خشونت کشیده شد

دانشجویان معترض هنگ‌کنگی که از دوهفته پیش نسبت به تصمیم پکن درخصوص نحوه برگزاری انتخابات در این منطقه معترض بودند، روز گذشته در ادامه اعتراضاتشان با پلیس هنگ‌کنگ درگیر شدند.
 به گزارش ایرنا، این دانشجویان همچنین نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس‌جمهوری چین نوشته‌اند و در این نامه سرگشاده که مشترکا از سوی دو گروه معترض دانشجویی به رئیس‌جمهوری چین ارسال شده، از او خواستند تا تصمیم کنگره خلق چین در ارتباط با انتخابات‌ سال 2017 میلادی برای گزینش رئیس اجرایی جدید هنگ‌کنگ را لغو کند. معترضان می‌گویند که دولت هنگ‌کنگ موفق نشده  نظرات مردم که به‌دنبال انتخابات دمکراتیک هستند را منتقل کند. آنها در نامه خود همچنین از پکن خواستند تا سیاست «یک کشور - دو نظام» را در قبال هنگ‌کنگ حفظ کند. آنها می‌گویند در صورتی که دولت مرکزی چین اطمینان‌خاطر دارد، نباید نگران آن باشد که مردم هنگ‌کنگ خود رئیس اجرایی این منطقه را انتخاب کنند.
 ارسال نامه به رئیس‌جمهوری چین در حالی صورت می‌گیرد که رادیو ان.اچ.کی. ژاپن، روز پنجشنبه از بروز درگیری میان معترضان و پلیس خبر داد. معترضان بار دیگر بر خواسته خود مبنی بر استعفای «لئونگ چون یینگ» رئیس اجرایی منطقه هنگ‌کنگ تأکید داشتند اما او با تأکید بر حضور مقتدرانه خود در دولت، به صراحت اعلام می‌کند«قصد استعفا ندارد و باید شرایط را برای انتخابات آتی آماده کند.»
 براساس گزارش‌های منابع خبری، هرچند تعداد معترضان نسبت به روزهای قبل کاهش چشمگیری داشت، اما آنان جمعه‌شب و شب گذشته را در خیابان‌ها به صبح رساندند. رئیس اجرایی هنگ‌کنگ در واکنش به درگیری پلیس و معترضان در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: هرچند دولت به گفت‌وگو با دانشجویان معترض ادامه می‌دهد، اما امکان استفاده از نیروهای امنیتی برای پاکسازی و کنترل مناطق ناآرام اجتناب‌ناپذیر است.


تعداد بازدید :  181