شماره ۴۰۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
تکذیب موافقت ترکیه برای استفاده آمریکا از پایگاه اینجرلیک

شهروند| مقامات وزارت دفاع آمریکا  روز یکشنبه اعلام کردند ترکیه به آمریکا و اعضای ائتلاف مقابله با داعش اجازه می‌دهد از پایگاه‌های نظامی‌اش برای انجام عملیات علیه شبه‌نظامیان داعش در سوریه و عراق استفاده کنند اما دفتر نخست‌وزیر ترکیه روز دوشنبه عنوان کرد: ترکیه هنوز به توافقنامه‌ای که به آمریکا اجازه دهد از پایگاه هوایی «اینجرلیک» در نبرد با داعش استفاده کند دست‌نیافته است و مذاکرات درخصوص این موضوع همچنان ادامه دارد. موضوع اصلی مذاکرات ترکیه و آمریکا امکان استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک است و در سوی دیگر مقامات ترکیه نیز به دنبال ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه هستند.
مقامات ترکیه با واشنگتن بر سر آموزش شورشیان سوری به نتیجه رسیده ‌است هرچند هنوز محل این آموزش‌ها و مجری آن مشخص نیست. اظهارنظر دفتر نخست‌وزیر ترکیه پس از آن صورت گرفت که سوزان رایس، مشاور امنیتی ایالات متحده از توافق با ترکیه درخصوص استفاده از پایگاه‌های نظامی این کشور برای اقداماتی در عراق و سوریه و آموزش شورشیان سوری خبر داده‌ بود.
مقامات دولت اوباما خواستار آن هستند که دولت ترکیه نقش پررنگی را در نبرد با افراط‌گرایانی ایفا کند که بخش‌های بزرگی از عراق و سوریه را اشغال کرده و آوارگان را به سوی مرز‌های ترکیه فرستاده‌اند.
قرار است در این هفته یک تیم نظامی آمریکایی به منظور کار روی جزییات برنامه‌ آموزشی و بحث درخصوص ماموریت‌هایی که قرار است از پایگاه‌های نظامی ترکیه صورت گیرد به ترکیه سفر کند.
اعلام این خبر از سوی رسانه‌های آمریکایی به‌دنبال مذاکرات 2روزه آنکارا بین مقامات ترکیه و «جان الن»، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا که هماهنگی اقدام ائتلاف در برابر داعش را برعهده‌ دارد، صورت گرفت. «چاک ‌هگل»، وزیردفاع آمریکا نیز از تلاش آمریکا برای استفاده از پایگاه‌هایی هوایی ترکیه و به‌طور مشخص پایگاه اینجرلیک در جنوب این کشور خبر داده بود.
این در حالی است که شبه‌نظامیان داعش همچنان به‌دنبال پیشروی در خاک سوریه هستند و روز گذشته و در جریان آخرین تحولات، یک عامل انتحاری تروریست‌های داعش خودروی خود را در شهر کوبانی در مرز سوریه با ترکیه منفجر کرد. این حمله در منطقه‌ای از شمال کوبانی صورت گرفت که در این روز‌ها صحنه درگیری نیرو‌های کرد و داعش بود.
به گفته «ادریس نعسان»، یکی از مقامات کرد کوبانی در جریان این حمله که با هدف باز کردن راهی برای پیشروی بیشتر داعش در شهر صورت گرفت، 2 تن از نیرو‌های کرد مجروح شدند.
به گفته دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه درگیری‌ها همچنان با شدت در جریان است و نیرو‌های هوایی ائتلاف در روز گذشته دستکم 5 بار مواضع داعش را مورد حمله قرار دادند. هدف این حملات بیشتر مناطق جنوبی کوبانی بود.
شبه‌نظامیان داعش اکنون مناطقی را از شمال سوریه تا حومه بغداد اشغال کرده‌اند و حملات آنها موجب مرگ صد‌ها تن از سربازان سوری و عراقی شده ‌است. صدای انفجار و تیر‌اندازی گاه‌و‌بیگاه یک روز پس از آن‌که مبارزان کرد موفق شدند مانع پیشروی این گروه شوند همچنان از مرز‌های کوبانی به گوش می‌رسد. به گفته یکی از فعالان، نیرو‌های داعش به دنبال آن هستند تا کوبانی را از 3‌جبهه مورد حمله قرار دهند، حملاتی که در جنوب و شرق کوبانی جریان دارد.

 


تعداد بازدید :  198