شماره ۴۰۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
انتقاد شدید دبیر‌کل سازمان ملل از ادامه شهرک‌سازی‌ها توسط اسراییل

شهروند| بان‌‌کی‌مون، دبیر‌کل سازمان ملل متحد در جریان دیدار روز گذشته خود با نخست‌وزیر فلسطین، شهرک‌سازی اسراییل در سرزمین‌های اشغالی را به باد انتقاد گرفت و درخصوص اقدامات تحریک‌آمیز در اماکن مقدس هشدار داد و خواستار به جریان انداختن دوباره مذاکرات صلح برای جلوگیری از درگیری‌‌های بیشتر شد.
دیدار بان‌کی‌مون و رامی حمدالله، نخست‌وزیر فلسطین در رام‌الله و یک روز پس از کنفرانس بین‌المللی بازسازی غزه در قاهره صورت گرفت. دبیرکل سازمان ملل در جریان کنفرانس خبری مشترک خود با حمدالله از میزان کمک‌های صورت گرفته در این کنفرانس ابراز خشنودی کرد. بان‌کی‌مون با اشاره به حملات اخیر رژيم صهيونيستي به نوار غزه به مدت 50 روز که در جریان آن دستکم 2‌هزار و 200 فلسطینی به شهادت رسیدند گفت: از این کمک‌ها در بازسازی زیرساخت‌های ضروری و همچنین خانه‌ها استفاده خواهد شد. در جریان کنفرانس قاهره مبلغ 5.4‌میلیارد دلار برای بازسازی صدمات جنگ در نوار غزه در نظر گرفته‌ شد.
با این حال بان‌ کی‌مون در ادامه گفت: «همان‌طور که بازسازی امر مهمی است، ما باید با علل ریشه‌ای بی‌ثباتی نیز مقابله کنیم. ما باید توجه تازه‌ای را معطوف کرانه باختری کنیم.» دبیرکل سازمان ملل با اشاره به محکومیت بین‌المللی شهرک‌سازی در زمین‌های فلسطین اشغالی گفت: «من یک‌بار دیگر ادامه فعالیت شهرک‌سازی توسط اسراییل را به شدت محکوم می‌کنم.»
بان‌کی‌مون در ادامه گفت: «من همچنین از اقدامات تحریک‌آمیز مداوم در اماکن مقدس نگرانم و چنین اقداماتی تنها موجب برافروختن تنش‌ها است و باید متوقف شود.»
اظهارات بان‌‌کی‌مون چند ساعت پس از آن صورت گرفت که پلیس رژيم صهيونيستي در مسجدالاقصی معترضان فلسطینی را مورد سرکوب قرار داد. بان‌کی‌مون همچنین از طرفین خواست تا مذاکرات صلحی را که از ماه آوریل به حالت تعلیق درآمده‌ است بار دیگر به جریان بیندازند و گفت: «ما باید به سرعت اقدام کنیم تا مانع وخامت وضع غیر‌قابل تحمل کنونی شویم و این تنها راه اجتناب از وقوع یک درگیری تراژیک در آینده است.»
مقامات کاخ‌سفید و اتحادیه اروپا نیز پیش‌تر بارها از ادامه شهرک‌سازی‌ در شرق بیت‌المقدس انتقاد کرده‌اند. واکنش کشور‌های غربی به شهرک‌سازی در فلسطین اشغالی پس از آن صورت گرفت که مقامات اسراییل در ماه سپتامبر از ساخت 2‌هزار و 600 واحد مسکونی در قدس شرقی خبر دادند.
ادامه ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در زمین‌های فلسطین اشغالی موضوعی است که تا به امروز بارها موجب شکست در مذاکرات صلح اسراییل و فلسطین شده‌ است. این موضوع در سال‌های اخیر حتی به خط قرمزی در روابط آمریکا و اسراییل بدل شده‌ است و مخالفت آمریکا با ادامه شهرک‌سازی‌ها از دوران رئیس‌جمهوری جرج بوش شکلی جدی به خود گرفت.
مقامات آمریکایی در هفته‌های گذشته نسبت به گزارش‌های صورت گرفته از شهرک‌سازی اسراییلی‌ها در نقاط حساس شرقی بیت‌المقدس ابراز نگرانی کردند. جاش ارنست، سخنگوی کاخ‌‌سفید نیز شهرک‌سازی در این منطقه را عامل فاصله گرفتن اسراییل از متحدان نزدیک خود و پیامی نگران‌کننده خوانده‌ بود.
شهرک‌سازی رژيم صهيونيستي در این منطقه همچنین تهدیدی جدی برای صلح و روابط اسراییل با 28 کشور عضو اتحادیه اروپا به شمار می‌رود که در انتقاد از این اقدام اسرايیلی‌ها با دولت آمریکا همصدا هستند.

اختصاص بیش از 5‌میلیارد دلار برای بازسازی غزه

 «بورگ برند» وزیر امور خارجه نروژ گفت: کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس بین‌المللی بازسازی غزه در قاهره پایتخت مصر متعهد شدند، پنج‌میلیارد و 400‌میلیون دلار به فلسطینیان آسیب‌دیده بر اثر حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه کمک کنند. به گزارش ایرنا خبرگزاری فرانسه، وی روز یکشنبه در پایان کنفرانس قاهره گفت: نیمی از این کمک‌ها به بازسازی غزه اختصاص خواهد یافت.
وزیر امور خارجه نروژ همچنین گفت: کشورهای کمک‌کننده به منظور بهبود زندگی روزمره فلسطینیان، خود را در قبال پرداخت هرچه سریع‌تر این کمک‌ها متعهد دانستند. نمایندگان حدود 50 کشور و 20 سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای روز یکشنبه در نشست یک‌روزه بازسازی غزه در مصر وعده دادند، برای جبران خرابی‌های ناشی از حملات و بمباران رژیم صهیونیستی به این منطقه کمک کنند. حمله اخیر رژیم صهیونیستی به غزه، در بین سه حمله‌ای که از‌ سال 2008 علیه غزه انجام شده، ویرانگرترین آنها بود که به شهادت بیش از دوهزار فلسطینی انجامید. همچنین 11‌هزار نفر در این حمله زخمی و حدود یکصد‌هزار تن نیز بی‌خانمان شدند.
در همین حال، «محمود عباس» رئیس حکومت خودگردان فلسطین اعلام کرده که برای بازسازی غزه چهارمیلیارد دلار مورد نیاز است. با این حال کشورهای اهدا‌کننده کمک قصد دارند کمک‌هایشان را مستقیما برای حکومت خودگردان واریز کنند.


تعداد بازدید :  102