شماره ۳۳۹ | ۱۳۹۳ شنبه ۴ مرداد
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

زادروز جورج برنارد شاو
158‌سال پیش، برابر با بیست و ششم جولای 1856 میلادی، جورج برنارد شاو نویسنده شهیر ایرلندی در دوبلين به دنيا آمد و 94‌سال عمر كرد. بسیاری شاو را بعد از شكسپير بزرگ‌ترين درام‌نويس زبان انگليسي به‌شمار آورده‌اند. شاو درعين‌حال يك متفكر و خطيب بزرگ بود. او که يك گیاهخوار و ضد مصرف الكل و دخانيات بود در آثار خود به نظام انتخاباتي غرب شديدا انتقاد داشت و نوع رايج تبليغات انتخاباتي را نوعي پيروزي پول و زد و بند و زرنگي مي‌دانست.

سالروز انقلاب کوبا
61‌سال پیش، برابر با بیست و ششم جولای 1953 میلادی، فيدل كاسترو حقوقدان و پسر يك مهاجر اسپانياني با 200 همفكر خود به پادگان «مون كادا» در شهر سانتياگوي كوبا حمله مسلحانه کرد. اين حمله به دليل كثرت افراد پادگان و تجهيزات برتر آنان، شكست خورد و ضمن آن زد و خورد، 50تن از انقلابيون كشته شدند. فيدل كاسترو در جریان این حمله زخمي و دستگير شد، اما با اين عمل جنبش انقلابی او وارد دوران تازه حيات خود شد كه بالاخره 6‌سال بعد (يکم ژانويه 1959) به پيروزي انجاميد.

ملي شدن كانال سوئز
58‌سال پیش، برابر با بیست‌وششم جولای 1956 میلادی، جمال عبدالناصر رئیس‌جمهوری مصر، کانال سوئز را ملی اعلام کرد. در پی این حرکت نيروهاي مصري، تاسيسات كانال سوئز را كه در مالكيت يك كمپاني مشترك انگليسي و فرانسوي بود اشغال كردند. با اعلام ملی شدن کانال سوئز، انگلستان، فرانسه و اسراییل به مصر اعلان جنگ داده و در 31 اكتبر آن سال، همزمان به مصر حمله كردند. اما با وجود برتري نظامي اين كشورها در جنگ سوئز، فشار افكار بين‏المللي خصوصا اولتیماتوم شوروی مبنی بر ورود ارتش سرخ به منازعه در دفاع از مصر، نیروهای متخاصم را مجبور به قطع پيشروي و سپس تخليه مصر کرد.


تعداد بازدید :  187