شماره ۴۰۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
انتقاد رئیس قوه قضائيه از برخی رسانه‌ها

شهروند| رئیس قوه قضائیه روز یکشنبه در مراسم سالگرد سازمان بازرسی کل کشور از عملکرد برخی رسانه‌ها و نمایندگان مجلس در مورد پرونده‌های فساد کشور انتقاد کرد و از دستورات خود به دادستان تهران مبنی بر برخورد با برخی رسانه‌ها خبر داد.
سخنان آيت‌الله آملی‌لاریجانی معطوف به اخباری است که در رسانه‌ها در مورد پیگیری‌های نمایندگان مجلس از پرونده‌های تخلفات مالی منتشر می‌شود. این پرونده‌ها در‌ سال‌های آخر دولت سابق و یک‌سال دولت فعلی به‌طور جدی در دستورکار مجلس شورای اسلامی و هیأت‌های تحقیق و تفحص قرار گرفته است.
رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اهمیت بازرسی و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها مطابق قانون و پرهیز از بزرگنمایی، گفته است: سازمان بازرسی دستگاهی حقوقی است که وظیفه اصلی‌اش جلوگیری از فساد است و باید از سیاسی‌کاری اجتناب کند و هرگز موارد مشکوک را بزرگنمایی نمی‌کند. متاسفانه ما در فضایی قرار گرفته‌ایم که برخی مسئولان و رسانه‌ها گمان می‌کنند که بزرگنمایی در موارد مربوط به فساد در کشور کار خوبی است.
آيت‌الله آملی‌لاریجانی در ادامه صحبت‌هایش انتقاد بیشتری به مجلس داشت و گفت: متاسفانه برخی از مسئولان یا نمایندگان مجلس زمانی که هنوز پرونده‌ای در دادسرا تشکیل نشده یا حکمی صادر نشده اسامی متهمان را اعلام می‌کنند و با بزرگنمایی و انجام کار غیرمنصفانه بر حواشی دامن می‌زنند.
در دو‌سال گذشته پرونده‌های تحقیق و تفحص مجلس پرده از تخلفات مالی گسترده‌ای برداشت که یکی از آنها تفحص از سازمان تأمین‌اجتماعی بود. سیدمهدی موسوی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس چندی پیش به «شهروند» گفته بود تخلفات بابک زنجانی هم نخستین‌بار از سوی کمیسیون انرژی مطرح شد تا پرده از برخی تخلفات گسترده برداشته شود.
رئیس دستگاه قضا اما روز یکشنبه با بیان این‌که هیچ مرجع یا مسئولی حق دخالت در پرونده‌های قضایی حتی آنهایی را که مختومه شده‌اند ندارد، گفت: در قانون بحث تحقیق و تفحص مجلس و ورود به دستگاه قضایی مطرح شده بود که باید یادآور شوم هیچ دستگاهی حق دخالت به پرونده‌های دادگستری‌ها را ندارد و پرونده‌هایی هم که مختومه شده‌اند اما جنبه محرمانه و سری دارند امکان افشا و مداخله در آنها وجود ندارد.
اما محمدعلی اسفنانی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت‌و‌گو با ایسنا می‌گوید: قطعا کسی نمی‌تواند در ماهیت پرونده‌های قضایی دخالت کند، این‌که هیچ‌کس سراغی از پرونده‌ها نگیرد و درخصوص آنها اطلاع‌رسانی نشود با وظایفی که قانون برای نمایندگان مجلس به‌خصوص در بعد نظارتی تعیین کرده منافات دارد.
آملی‌لاریجانی گفته بود: متاسفانه برخی از نمایندگان مجلس بعضا اظهارنظراتی دارند که می‌خواهند در پرونده‌های قضایی دخالت دهند درحالی‌که فراموش کرده‌اند طبق قانون اساسی مرجع تظلمات و رسیدگی به شکایات مردم در انحصار قوه قضائیه است و نه دستگاه دیگری.
اما اسفنانی با تأکید بر این‌که نه نمایندگان و نه حتی رئیس قوه قضائیه نمی‌توانند در ماهیت پرونده‌ها دخالت کرده و نظر خود را به قاضی تحمیل کنند، معتقد است: نمایندگان این حق را دارند که پیگیر وضع پرونده‌ها به‌خصوص پرونده‌هایی که جنبه ملی دارد باشند و نمایندگان حق دارند که حداقل بدانند چنین پرونده‌هایی با چه سرنوشتی مواجه شده تا بتوانند پاسخگوی موکلان خود باشند.
نکته دیگری که رئیس دستگاه قضا روز یکشنبه بر آن تاکید کرد برخورد با عملکرد برخی رسانه‌ها بود. آملی لاریجانی با بیان اینکه در مورد رسانه هایی که به بزرگنمایی تخلفات می پردازند به دادستان تهران دستور داده ام تا به جرایم آنها رسیدگی کند، گفت: مقرر شده تا دادستانی تهران فرد یا افرادی را که به بزرگنمایی فساد می پردازند رصد کنند و متهمین را از هر مرتبه و رتبه ای به دادگاه احضار کند. البته این موضوع را مکرراً درشورای نگهبان نیز بحث کرده ایم.


تعداد بازدید :  348