شماره ۴۰۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

تاج‏گذاري كوروش هخامنشی
2553‌سال پیش، برابر با چهاردهم اکتبر 539 قبل از میلاد، كوروش هخامنشي در پی فتح سرزمين بابل در پرستشگاه بزرگ آن تاج‏گذاري كرد و سلسله هخامنشیان را پایه گذاشت. كوروش ابتدا شوش را به پايتختي خود برگزيد و سپس چندین ‌سال به جنگ با اقوام گوناگون پرداخت تا اينكه در يكي از اين جنگ‏ها زخمي شد و در‌ سال 529 قبل از ميلاد، پس از 10‌سال سلطنت درگذشت. دوران حكومت سلسله هخامنشيان تا‌ سال 330 قبل از ميلاد به مدت 200‌سال به طول انجاميد و سرانجام به دست اسكندر مقدوني منقرض شد.

خودکشی فیلد مارشال رومل
70‌سال پیش، برابر با چهاردهم اکتبر 1944 میلادی، فيلد مارشال اروين رومل، نابغه نظامي و افسر معروف آلمان که از توطئه سوءقصد برخی افسران آلمانی به جان آدولف هیتلر آگاهی داشت اما از گزارش آن خودداری کرده بود، خودكشي کرد، زيرا  به باور او محاكمه‌اش به تضعيف روحيه نظاميان آلمانی مي‌انجاميد. در اين روز 2 ژنرال آلماني با رومل ملاقات كرده و 2 راه پیش پای او گذاشتند: خودكشي و حفظ عنوان قهرماني و دفن با تشريفات نظامي و رعايت احترامات، يا محاكمه در دادگاه نظامي و... که رومل خودكشي را برگزيد.

حضور مصدق در نیویورک
63‌سال پیش، برابر با 22 مهر 1330 خورشیدی، دکتر محمد مصدق که به نیویورک سفر کرده بود در جلسه شورای امنیت از برحق بودن ايران در ملي‌كردن نفت خود و طرد نفوذ خارجي از ايران كه مغاير استقلال و حاكميت يك ملت است دفاع کرد. دكتر مصدق ضمن اظهارات خود در شوراي امنيت بيشتر بدبختي‌هاي ايران در قرون 19 و 20 را نتيجه مداخلات انگلستان در ايران و سياست‌هاي آن دولت معرفي كرد كه باز هم حاضر نمي‌شود از سر ايرانيان بيدار‌شده از خواب غفلت دست بردارد.


تعداد بازدید :  397