شماره ۴۰۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
بیجار؛ مهد فرهنگ و هنر

توجه به فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري در استان كردستان داراي سابقه‌اي بسيار است و سراسر اين استان نيز ظرفيت‌هاي خوب فرهنگي و هنري در اختيار دارد كه يكي از مناطق مهم استان در حوزه مسائل فرهنگي و هنري شهرستان بيجار است اما متاسفانه به دلايل مختلف از تمامي ظرفيت‌هاي ويژه اين شهرستان استفاده نمي‌شود.
به‌گزارش مهر، پرداختن به مسائل فرهنگي و هنري در استان كردستان كه داراي ظرفيت‌هاي بسيار خوبي در اين عرصه است همواره يكي از دغدغه‌هاي جدي مردم و مسئولان به شمار مي‌رود.
كردستان در زمينه تمامي شاخصه‌ها و رشته‌هاي فرهنگي و هنري يكي از مناطق سرآمد كشور است كه هنر تئاتر در اين استان نيز به دليل وجود چهره‌هاي نام آشناي كشوري و حتي جهاني داراي جايگاه و ارزشي ويژه است.
هنر تئاتر یکی از مهم‌ترین ابزارهای هنری است که نقش بسزایی در انتقال هنر و فرهنگ ایران‌زمین به سراسر جهان دارد و به همين دليل از سال‌هاي گذشته تاكنون توجه به اين‌گونه هنري در كردستان همواره مورد توجه قرار گرفته است و هر‌سال كه مي‌گذرد بر تاثيرگذاري آن نيز افزوده مي‌شود.
همواره هنر با مردم بیجار گروس عجین بوده و از خاک این خطه از کردستان و ایران اسلامی همواره هنرمندانی نام آشنا پرورش می‌یابند و امروز نيز توجه به مسائل فرهنگي و هنري به‌رغم نبود حمايت‌هاي جدي از سوي مسئولان به صورت جدي دنبال مي‌شود.
استان کردستان که به‌عنوان مهد فرهنگ و هنر شناخته شده هنرمندان بسیاری را در دامان خود پرورش داده که نام و آوازه هریک از آنها همچون نگینی بر تارک ایران اسلامی مي‌درخشد و آوازه آن در سراسر کشور طنین‌انداز شده است.
شهرستان بیجار دارای استعداد‌های فراوانی در حوزه‌های گوناگون است که هنر هر یک از آنها در تمامی وادی‌ها خوش درخشیده و امروز چهره‌هاي زيادي در عرصه تئاتر، سينما و تلويزيون هستند كه كار هنري خود را از شهرستان بيجار آغاز كرده و به چهره‌هاي مطرح و شناخته شده تبديل شده‌اند.
با وجود تمام مشکلاتی که در حوزه فرهنگی در استان و شهرستان‌های محرومی همچون بيجار وجود دارد، فعالیت جوانان ساعی و پرتلاش عرصه هنر در بام ایران خالی نمانده و گروه‌های نمایشی و هنرمندان با تلاش گسترده خود به فعالیت می‌پردازند.
تئاتر در شهرستان بیجار از سالیان دور همواره رتبه‌های بالای کشور را به خود اختصاص داده به‌خصوص این‌که امروز بیشترین شخصیت‌های تئاتر کشور از اهالی استان کردستان و شهرستان بیجار   هستند.
هر چند كه جايگاه و موقعيت شهرستان بيجار در عرصه تئاتر در استان كردستان و حتي كشور ويژه و بالاست ولي متاسفانه ميزان حمايت‌هاي صورت گرفته از فعالان اين عرصه بسيار ناچيز است و به همين دليل هنرمندان انتظار دارند كه از آنها حمايت‌هاي بيشتري صورت گيرد.
نماینده مردم بیجار در حاشيه تماشاي نمايش«اپراتور نوع چهارم» با اشاره به ظرفيت‌هاي اين شهرستان در عرصه فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري اظهار داشت: شهرستان بیجار همواره به‌عنوان مهد فرهنگ و هنر شناخته شده و هنرمندان بسیاری را در دامان خود پرورش داده است.
سيدمحمد بياتيان به اهمیت هنر تئاتر در عصر كنوني در سطح كشور و حتي جهان اشاره کرد و بیان داشت: مردم در آینه تئاتر عیوب خود را رفع می‌کنند و درواقع می‌توان تئاتر را مادر تمامی هنرها دانست.
وی افزود: هنر آینه تمام‌نمای مسائل اجتماعی و بازگوکننده مسائل و معضلات اجتماعی است و استفاده از هنرهای نمایشی راهکاری مناسب و بهترین روش برای رفع مشکلات جامعه در تمامي بخش‌هاست.
وی به تاثیرگذاری بالای هنر تئاتر بر ذهن افراد اشاره کرد و گفت: با توجه به این‌که هنر به‌ویژه هنر نمایشی و تئاتر مخاطبان بسیاری بین آحاد جامعه ازجمله قشر جوان و نوجوان دارد، می‌توان به‌عنوان فرصتی مغتنم از این ظرفیت در راستای توسعه فعالیت‌های معنوی و انتقال پیام‌ها استفاده  کرد.
نماينده مردم بيجار در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به لزوم حمايت از هنرمندان اين شهرستان گفت: حمایت از هنر و هنرمندان موجب دلگرمی افراد و پرورش استعداد‌های بالقوه فرهنگی می‌شود.
وي با اشاره به ظرفیت و پیشرفت هنر تئاتر در شهرستان بیجار از تلاش در راستای ایجاد دبیرخانه جشنواره استانی تئاتر عروسکی در بیجار خبر داد و افزود: استفاده از ظرفيت‌هاي اين شهرستان و لزوم تقويت آنها بايد در اولويت قرار گيرد.
بیاتیان با اشاره به تئاتر بیجار اشاره کرد و گفت: باتوجه به سابقه درخشان و حضور پیشکسوتان بنامی از شهرستان بیجار در عرصه‌های بین‌المللی این هنر، تئاتر بام ایران یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین تئاترهای کشور به حساب می‌آید.
وی در پایان با تقدیر از هنرمندان برای تلاش‌های بی‌وقفه و اجرای بسیار خوب این گروه گفت: آینده‌ای درخشان در انتظار جامعه هنری شهرستان بیجار است.
کارگردان موفق نمایش اپراتور نوع چهارم نیز حمایت نکردن از هنرمندان را آسیب جدی در جامعه خواند و اظهار داشت: عدم حمایت از هنرمندان یکی از بزرگترین مشکلات تئاتر شهرستان‌هاست که به‌عنوان پایه و اساس از آن یاد می‌شود.
حميد مرادويسي افزود: تئاتر به‌واسطه کارکرد متنوع و بی‌واسطه‌اش بر ذهن مخاطب تأثیر مستقیم و ماندگاری می‌گذارد و می‌تواند پیام‌ها و ارزش‌های صحیح را به شکل درست نهادینه کند و فرهنگ جامعه را به غنا ببرد.
وي در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات حوزه تئاتر در كشور به ويژه شهرستان بيجار اشاره کرد و گفت: متاسفانه تئاتر هنوز به‌عنوان یک صنعت در ایران مخاطب خاص خود را پیدا نکرده است و به همين دليل بايد اين حوزه به صورت ويژه مورد توجه قرار گيرد.
اين كارگردان بيجاري در پايان سخنان خود بيان كرد: انتظار مي‌رود كه با حمايت‌هاي هر چه بيشتر مسئولان، زمينه براي تقويت فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري به ويژه تئاتر در شهرستان بيجار فراهم شود تا از مهاجرت هنرمندان اين شهرستان به ساير نقاط كشور جلوگيري شود.


تعداد بازدید :  275