شماره ۴۰۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
ژان تیرول فرانسوی، اقتصاددان برتر آکادمی سوئد
پژوهش «قدرت بازار و قانون گذاری»؛ برنده نوبل 2014 اقتصاد شد

گروه اقتصادی شهروند| بالاخره ظهر دیروز (دوشنبه)آکادمی نوبل، برنده آخرین شاخه «هفته نوبل» را که درحوزه اقتصاد بود، معرفی کرد. ژان تیرول اقتصاددان فرانسوی برنده جایزه نهایی نوبل اقتصاد 2014 میلادی شد؛ کسی که تحقیقش درباره «قدرت بازار و
 قانون گذاری»، همچنین تحقیقات درباره «رام کردن شرکت‌های قدرتمند» نظر داوران این جایزه جهانی را به خود جلب کرد. این اقتصاددان 61ساله یکی از استادان دانشکده اقتصاد دانشگاه تولوز است. آثار او در سازمان‌های صنعتی، نظریه‌بازی، بانکداری و امور مالی و اقتصاد و روانشناسی بارها تقدیر شده است. او همچنین رئیس بنیاد ژان ژاک لافونت در دانشکده اقتصاد تولوز و همچنین مدیر موسسه اقتصاد صنعتی در تولوز است. او پس از دریافت مدرک دکترای خود از MIT در ‌سال 1981، به‌عنوان محقق در École des ponts ParisTech فعالیت کرد. او از 1984 تا 1991 میلادی در دانشگاه MIT سمت استادی داشت و هنوز هم کرسی استاد موقت را در این دانشگاه دارد. این اقتصاددان، ‌سال 1998 رئیس بنیاد اکونومتریک و در سال 2001 رئیس بنیاد اقتصاد اروپا شد. داوران آکادمی نوبل درباره او می‌گویند: از میانه دهه 1980 و پس از آن، ژان تیرول زندگی جدیدی به تحقیقات اقتصادی درباره شکست بازارها دمیده است؛ تحلیل او از شرکت‌های با قدرت در بازار، تئوری جامعی فراهم می‌کند که بار اصلی آن روی سوال سیاست‌گذاری مرکزی است؟ دولت چگونه باید با ادغامات یا کارتل‌ها برخورد کند و چگونه باید برای مونوپولی‌ها  قانون گذاری کند.
قبل از تیرول، محققان و سیاست‌گذاران به دنبال اصول کلی برای تمام صنایع بودند اما تیرول به‌طور فرضیه‌ای نشان داد چنین قوانینی ممکن است در شرایط خاصی کارآمد باشد اما در برخی موارد دیگر بیشتر ضررساز باشد. بنابراین بهترین مقررات یا سیاست رقابت باید به دقت و با توجه به شرایط خاص هر صنعت به کار گرفته شود.
تیرول در مجموعه‌ مقالات و کتاب‌ها چارچوبی کلی برای طراحی چنین سیاست‌هایی ارایه کرد و آنها را در برخی صنایع از مخابرات گرفته تا بانکداری به کار برد.
ژان تیرول در‌ سال 1989 دکترای افتخاری از دانشگاه بروکسل را دریافت کرد و همچنین در‌ سال 2007 از سوی دانشکده اقتصاد لندن و دانشگاه مونترال، در ‌سال 2011 از سوی دانشکاه منهایم و در 2012 از سوی دانشگاه اقتصاد و بازرگانی آتن و دانشگاه رم توورگاتا همین جایزه را گرفت.


تعداد بازدید :  242