شماره ۱۰۶۱ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۱ بهمن
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

عراقچی از همکاری روسیه در اجرای برجام قدردانی کرد
عراقچی از روسیه در خصوص ادامه همکاری برای اجرای برجام و تأکید دو طرف بر ادامه نشست‌های دوره‌ای در این رابطه قدردانی کرد. سید عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در امور حقوقی و بین‌المللی روز 20 بهمن ماه به منظور ادامه نشست‌های دوره‌ای در خصوص اجرای برجام و تحولات دوجانبه و بین‌المللی امروز وارد مسکو شد و با ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه و مسئول پیگیری امور برجام دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که با حضور مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه انجام گرفت، دو طرف ضمن بررسی مسائل دوجانبه بر تداوم همکاری‌ها در امور بین‌المللی خصوصا اجرای برجام و همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای، موضوع منطقه عاری از  سلاح هسته‌ای و شیمیایی و همچنین همکاری در خصوص سوریه در محافل بین‌المللی تأکید کردند. ریابکوف بر همکاری‌های بین‌المللی در رابطه با ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه و هماهنگی‌های روسیه با کشورهای عربی در این خصوص تأکید کرد. دو طرف همچنین توافق كردند گفت‌وگوهای دوجانبه در رابطه با برجام و خلع سلاح هسته‌ای را  در سطوح کارشناسی و ادارات کل ادامه دهند. در این دیدار عراقچی از ادامه همکاری‌های روسیه در خصوص اجرای برجام تشکر و قدردانی کرد.

معاون وزیر خارجه کویت:  گفت‌وگوی میان ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس به نفع هر دو طرف است
معاون وزیر امور خارجه کویت گفت:  گفت‌وگوی میان ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس می‌تواند تنش و ناآرامی در منطقه را کاهش دهد و این گفت‌وگو به نفع هر دو طرف است. به گزارش ایسنا، خالد الجارالله، معاون وزیر امور خارجه کویت در جشن سی‌و‌هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سفارت ایران در کویت حضور یافت، او در پاسخ به سوال روزنامه‌نگاران در مورد آخرین اظهارات محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در مورد آمادگی ایران برای گفت‌وگو با کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس گفت: اظهارات وزیر خارجه ایران را دریافت کردیم و از آن استقبال می‌کنیم. وی افزود:   این گفت‌وگو می‌تواند بسیاری از تنش‌های منطقه خواه در یمن و خواه در سوریه و هر جای دیگر را کاهش دهد. شیخ احمد الصباح، وزیر امور خارجه کویت در 25 ژانویه نامه‌ای از طرف امیر کویت به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران فرستاد که موضوع آن ایجاد گفت‌وگوی ایرانی-‌عربی برای کاهش تنش و ناآرامی است.

ادامه سیاست‌های ایران‌هراسی عربستان علیه ایران
وزیر امور خارجه عربستان مدعی شد که موضع عربستان در رابطه با ایران در منطقه با ترکیه یکسان است. عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در یک کنفرانس مشترک مطبوعاتی با چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه مدعی شد که ترکیه و عربستان در رابطه با تمام مسائل منطقه دیدگاه مشترکی دارند. وی در ادامه با تروریست‌خواندن ایران مدعی شد: موضع عربستان در رابطه با دخالت‌های ایران در منطقه با ترکیه یکسان است. وی افزود:   جلسه شورای هماهنگی بین عربستان و ترکیه نتیجه‌بخش بود و ملک سلمان و اردوغان هر دو خواهان تحکیم روابط بین دو کشور هستند. این ادعاها در حالی مطرح می‌شوند که مقامات ایران همواره تأکید کرده‌اند که حضور ما در برخی کشورهای عربی به درخواست دولت‌های آنها و جهت اقدامات مستشاری بوده است.

وزیر خارجه اردن:   در رابطه با سوریه هیچ تماس مستقیمی با ایران نداشته‌ایم
وزیر خارجه اردن در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که در رابطه با حل بحران سوریه هیچ تماس مستقیمی با ایران نداشته‌ایم. ایمن صفدی، وزیرخارجه اردن در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سامح شکری، وزیر خارجه مصر در اردن گفت: مشارکت کشور اردن در گفت‌وگوی آستانه به منظور ایجاد آتش‌بس در سوریه و به دعوت از روسیه انجام شد  و ما در رابطه با حل بحران سوریه هیچ تماس مستقیمی با ایران نداشتیم. وی در رابطه با دعوت سوریه به مشارکت در اجلاس سران عرب که ماه آینده به میزبانی اردن است، گفت: ‌ اردن به تصمیمات اتحادیه عرب که سوریه را نیز دعوت کرده است، پایبند است.

مسکو: تحویل سامانه اس-۳۰۰ به ایران تکمیل شد
«لوان جاگاریان» سفیر روسیه در تهران از تکمیل فرآیند تحویل سامانه دفاعی اس-300 به ایران خبر داد. به گزارش فارس، «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در تهران از تکمیل فرآیند تحویل سامانه دفاعی اس-300 به ایران خبر داد. به گفته این دیپلمات روس، تحویل سامانه اس-300 به ایران در ‌سال گذشته میلادی تکمیل شده است. جاگاریان همچنین گفت مسکو برای تحویل اورانیوم غنی‌شده به ایران در ازای آب سنگین آماده می‌شود. روسیه دیروز آخرین بخش از محموله 149 تنی کیک زرد را به ایران تحویل داد.


تعداد بازدید :  383