شماره ۱۰۶۱ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۱ بهمن
صفحه را ببند
اخبار جهان

در دیدار با هیأت روسی
اسد برای انجام مذاکرات مستقیم با مخالفان اعلام آمادگی کرد

ایسنا| رئیس هیأت پارلمانی روسیه پس از مذاکراتش با رئیس‌جمهوری سوریه اعلام کرد که دمشق آماده برگزاری مذاکرات مستقیم با نمایندگان تمامی گروه‌های مخالف است. دیمیتری سابلین، عضو کمیسیون مجلس دومای روسیه در امور دفاعی که ریاست هیأت پارلمانی روسیه را در سفرش به دمشق برعهده دارد، اعلام کرد که سوریه آماده انجام مذاکرات مستقیم با تمامی نمایندگان مخالف ازجمله مخالفان مسلح است. سابلین تأکید کرد که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه از تلاش‌های روسیه در آستانه و نتایج نشست اخیر کارگروه مشترک پیرامون نظارت بر اجرای توافق آتش‌بس در سوریه حمایت می‌کند. رئیس هیأت روسی خاطرنشان کرد که اسد بر اهمیت حمایت نظامی روسیه از سوریه تأکید و به این مسأله اشاره کرد که ریخته شدن خون سربازان روس در سوریه با هیچ بهایی قابل سنجش نیست.

ترور یکی از فرماندهان جدایی طلب در شرق اوکراین
ایسنا| یکی از رهبران جدایی طلب در شرق اوکراین دیروز (چهارشنبه) بر اثر انفجار بمبی در اتاقش کشته شد. میخائیل تولستیخ، یکی از فرماندهان جدایی طلب در اوکراین شرقی ساعات اولیه دیروز کشته شد. رسانه‌های روسی این حمله را تروریستی اعلام کردند. همچنین در چند شبکه روسی تصاویری از آتش‌سوزی ساختمانی که دفتر تولستیخ در آن است منتشر کردند.این رهبر شورشی یکی از مهم‌ترین چهره‌ها در درگیری میان دولت و نیروهای جدایی طلب حامی روسیه بود. کشتار فرماندهان ارشد در منطقه دونباس اوکراین از ماه مه ۲۰۱۵ با کشته شدن یکی از رهبران کاریزماتیک جدایی طلب آغاز شد.

نخست‌وزیر سابق فرانسه: ترامپ و پوتین ممکن است نقشه اروپا را مجددا ترسیم کنند
ایسنا| نخست‌وزیر سابق فرانسه هشدار داد دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین احتمالا تلاش می‌کنند پس از بریگزیت نقشه اروپا را به خواست خودشان مجددا ترسیم کنند. به گفته سیاستمداران فرانسوی، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا ممکن است پس از بریگزیت از نیاز مبرم دولت لندن برای توافق تجاری با آمریکا به‌عنوان ابزاری برای تضعیف اتحادیه اروپا استفاده کند. دیپلمات‌های اروپایی به این نکته اشاره دارند که لندن با پشتیبانی آمریکا مکررا تأکید می‌کند که خروج بریتانیا از بازار واحد اروپایی، تبعات اقتصادی نامناسب نخواهد داشت. ترامپ و مشاوران او از منتقدان اصلی اتحادیه اروپا هستند و ژان پی‌یر رافارین، نخست‌وزیر سابق فرانسه بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ نگرانی عمیق خودش را بیان کرده است. او نگران است که دولت آمریکا به صورت مجزا هر کشور عضو اتحادیه اروپا را برای انعقاد توافق‌های دوجانبه به سبک انگلیس هدف بگیرد تا انسجام و یکپارچگی اتحادیه اروپا را بسنجد.نخست‌وزیر سابق فرانسه همچنین گفت: ولادیمیر پوتین و شرکایش از توطئه‌های مشابهی برای بی‌ثبات کردن ائتلاف‌های غرب اروپا استفاده می‌کند. آمریکا هم می‌خواهد توافق دوجانبه تجاری با دوستانش در اروپا داشته باشد. ما این رویکرد را نمی‌پذیریم. ما در اتحادیه اروپا متحدیم و باید با یکدیگر بمانیم. ممکن است ترامپ و پوتین تلاش کنند تا به میل خودشان نقشه اروپا را مجددا ترسیم کنند.

تلاش رهبران فرانسه برای آرام کردن خشم مردم از پلیس
ایسنا| در پی تظاهرات گسترده در فرانسه علیه تعرض پلیس به یک جوان سیاهپوست در حومه پاریس، دولت این کشور به دنبال آرام کردن خشم مردم فرانسه است. تئو ۲۲ ساله یک کارگر سیاه پوست است که چند روز گذشته مورد تعرض و ضرب و شتم چهار پلیس در حومه فرانسه قرار گرفت. این مسأله خشم گسترده مردم را به دنبال داشت و تظاهراتی طی روزهای دوشنبه و سه شنبه برگزار شد که در جریان آن ۲۶ تن دستگیر شدند. برنارد کازنوو، نخست‌وزیر فرانسه در واکنش به این اتفاق اعلام کرد:   من می‌دانم که ماموران پلیس چگونه برای مبارزه با تروریسم و خشونت تلاش می‌کنند اما آنها باید در همه مسائل مثال زدنی باشند. وی خواست که ماموران پلیس مرتکب جرم مجازات شوند.  همچنین فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه به دیدار تئو در بیمارستان رفت و از وی عیادت کرد.

پنتاگون:  داعشی‌ها باید بین مرگ و تسلیم شدن انتخاب کنند
ایسنا| سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق از انجام مقدمات لازم برای آغاز مرحله سوم عملیات آزادی سازی موصل و ورود به بخش غربی این شهر خبر داد. آمریکا نیز می‌گوید داعشی‌ها در غرب موصل یا باید تسلیم شوند و یا کشته خواهند شد. یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق از جدیدترین مقدمات انجام شده برای آغاز عملیات آزادسازی غرب موصل خبر داد. جف دیویس، سخنگویی وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) نیز در بیانیه‌ای رسمی تأکید کرد: داعش‌های حاضر در غرب موصل به دو گزینه تسلیم یا مرگ مواجه هستند.


تعداد بازدید :  397