شماره ۱۰۶۱ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۱ بهمن
صفحه را ببند
رکس تیلرسون تلفن را بردارد و به ایران زنگ بزند

وب‌سایت خبر تحلیلی لوبلاگ درگزارشی تحت عنوان «تیلرسون با ایران تماس بگیرد»، نوشت: باید به سرعت روابط بین وزرای خارجه ایران وآمریکا برقرار شود. کاخ سفید اخیرا ورود اتباع ایرانی را به آمریکا ممنوع اعلام کرد. ایران نیز آزمایشات موشکی داشته و متقابلا سفر اتباع آمریکایی به ایران را ممنوع اعلام کرد.
به گزارش «انتخاب»؛ مسأله افزایش تنش‌ها منجر به این شد که آمریکایی‌ها اعلام کنند ایران را تحت‌نظر دارند و تحریم‌های غیرهسته‌ای را علیه ایران تصویب کردند. رئیس‌جمهوری آمریکا توییت‌های متعددی علیه ایران داشت. دراین شرایط رئیس‌جمهوری آمریکا در آستانه آتشی فاجعه‌بار علیه کشوری است که به لطف توافق هسته‌ای با دولت قبل رابطه خوبی داشته است. خط رابطه بین دولت ترامپ و ایران به شدت مورد نیاز است.
این برای آمریکا شرم‌آور است که کانال‌های ارتباطی‌ای که در دوران اوباما و با کمک جان کری و ظریف شکل گرفته است را دور بریزد. این شبکه ارتباطی اهرمی برای تضمین اجرای توافق هسته‌ای بوده که به‌طور صلح‌آمیز تهدیدات جنگ را درمنطقه و درجهان از بین برده است. این ارزشمند است که برای مسائل غیرهسته‌ای نظیر آزادی زندانیان و حل‌ و فصل اختلافات مالی طولانی‌مدت و برخی همکاری‌های محدود با گروه بین‌المللی حمایت از سوریه بتوانند با هم در ارتباط باشند.
تاکنون درقدم‌های اولیه دولت ترامپ، رکس تیلرسون وزیرخارجه آمریکا درمسأله ایران بلندپایه‌ترین مقام به نظر می‌رسد. درخلال جلسه تأیید صلاحیت او درمجلس سنای او به کمیته امورخارجی گفت که نمی‌خواهد توافق هسته‌ای با ایران را لغو کند اما درعوض از بازنگری و مذاکره مجدد درمورد این توافق استقبال می‌کند. برخلاف متیس وزیر دفاع ترامپ، مایکل فلین مشاور امنیت ملی و مایک پومپئو رئیس سازمان سیا که همگی شخصیت‌هایی مخالف ایران هستند، تیلرسون امیدوار است که بتواند توافق هسته‌ای را حفظ کرده و دراین مورد با ایران مذاکراتی داشته باشد. همین مسأله نشان‌دهنده از بازبودن او درمسأله ایران است. او درمصاحبه تلویزیونی اخیرش گفته بود که به تجارت با ایران هم بی‌توجه نیست و قطعا نیم‌نگاهی به سرمایه‌گذاری در ایران دارد؛ چراکه ایران کشوری با منابع طبیعی گسترده است.
ایجاد تماس بین تیلرسون و ظریف امری ضروری است و این تنها مسیر برای عبور از لفاظی‌ها و رویارویی‌های ایران و آمریکاست. دراین راستا، معاون رئیس ستاد رئیس‌جمهوری ایران نیز در توییتی گفته؛ آمریکا باید ضمن کاهش تنش‌ها با ایران تعامل داشته باشد، به جای این‌که چالش ایجاد کند. یک تماس مقدماتی به هر دو وزیرخارجه این اجازه را خواهد داد که راه تفاهم را باز کنند. برای آمریکا این رویکرد می‌تواند آنها را درمورد روابط با ایران سر عقل بیاورد. خطراتی درمورد این‌که تیلرسون در رابطه با ایران درمیان مخالفان ایران در کاخ سفید به حاشیه رانده شود نیز، وجود دارد. این خطر که تیلرسون با مخالفان ایران همسو شود، هم وجود دارد، اما همچنان ارزش امتحان‌کردن را دارد. درمورد جنگ و صلح، هرقدمی درمسیر دیپلماسی ارزشمند است، حتی اگر این دیپلماسی به معنای برداشتن تلفن و برقراری یک تماس تلفنی باشد.


تعداد بازدید :  354