شماره ۱۰۶۱ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۱ بهمن
صفحه را ببند
ذره‌بين

نجات قاتل نوجوان از مجازات قصاص
شهروند| پسرنوجوانی که دریک درگیری خیابانی دست به جنایت زده بود، در راستای ماده نجات‌بخش قانون مجازات اسلامی، از قصاص رها و به زندان محکوم شد. این درحالی بود که خانواده مقتول برای قاتل پسرشان حکم قصاص خواستند.
نهم مهرماه‌ سال 94 بود که به مأموران پلیس ورامین خبر یک درگیری مرگبار رسید. آنها بلافاصله موضوع را در دستور کار خود قرار دادند و با حضور درمحل حادثه به تحقیق دراین رابطه پرداختند. با حضور مأموران پلیس مشخص شد که پسر 16ساله‌ای به نام مجتبی، راننده یک خودروی پژوپرشیا را با ضربه چاقو به قتل رسانده و دوست مقتول را نیز با ضربه چاقو مجروح کرده است. متهم بلافاصله دستگیر شد و دربازجویی‌ها به جرم خود اعتراف کرد. با اعترافات متهم، وی صحنه قتل را هم بازسازی کرد و پرونده‌اش برای رسیدگی به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد. این درحالی بود که پسرنوجوان مشمول ماده 91 قانون مجازات اسلامی که امتیازی ویژه برای متهمان زیر 18سال درنظر گرفته است، نیز شد. بنابراین پسرنوجوان صبح دیروز در راستای اعمال ماده 91 قانون مجازات اسلامی جدید پای میز محاکمه ایستاد. در ابتدای این جلسه، نماینده دادستان کیفرخواست را خواند. در ادامه پدر و مادر قربانی درجایگاه ویژه ایستادند و برای متهم درخواست قصاص کردند. پدر مقتول به هیأت قضائی گفت: «پسرم خیلی جوان بود و آرزوهای زیادی داشت. تازه 4سالی می‌شد که ازدواج کرده بود، اما بی‌گناه کشته شد. برای همین می‌خواهم قاتلش مجازات سنگینی شود.» در ادامه این جلسه متهم درجایگاه ایستاد و به هیأت قضائی گفت: «روزحادثه من و دوستم سوار بر خودروی پیکان وانت بودیم. داشتیم درخیابان‌های ورامین دور می‌زدیم و تفریح می‌کردیم. ناگهان خودروی پژو پرشیای مقتول درمقابلمان ظاهر شد. سرعتشان آن‌قدر زیاد بود که نتوانستیم خودرو را کنترل کنیم و آینه خودروی آنها با آینه خودروی ما برخورد کرد. همان لحظه سرنشینان پژو پیاده شدند. احساس کردم می‌خواهند دعوا به راه بیندازند. خیلی قوی‌هیکل بودند و ظاهرشان نشان می‌داد که عصبانی هستند. برای همین به محض پیاده‌شدن آنها ترسیدم و چاقویی را که همراه داشتم، بیرون آوردم. فقط برای دفاع چاقو را بیرون آوردم که دعوا شد. باز هم از چاقو استفاده نکردم اما دعوا بالا گرفته بود. خیلی ترسیده بودم و برای دفاع و ترساندن آنها با چاقو ضربه‌ای به پشت‌سر مقتول زدم. قصدم کشتن و حتی ضربه‌زدن هم نبود. فقط می‌خواستم بترسانم‌شان؛ اما ضربه کاری بود و ناگهان او غرق به خون نقش بر زمین شد. درهمان لحظه دوست مقتول هم جلو آمد که مجبور شدم او را هم بزنم. باور کنید آن زمان نوجوان بودم و اطلاعات زیادی از کاری که می‌کنم، نداشتم. تازه درکانون اصلاح و تربیت بود که فهمیدم مجازات کسی که دست به قتل بزند، قصاص است. اشتباه کرده‌ام و خیلی پشیمانم. برای همین از دادگاه تقاضا دارم درمجازاتم تخفیف بدهند تا گذشته‌ام را جبران کنم.» بعد از صحبت‌های متهم و دفاعیات وکیل وی، درپایان این جلسه هیأت قضائی وارد شور شدند و طبق ماده 91 قانون مجازات اسلامی جدید متهم را از قصاص معاف و او را به 5‌سال زندان و پرداخت دیه محکوم کردند.

آتش‌سوزی زندان شهرکرد درآخرین مراحل بررسی قضائی
باشگاه خبرنگاران| مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی چهارمحال‌وبختیاری از مراحل پایانی بررسی و رسیدگی قضائی به پرونده حادثه آتش‌سوزی زندان شهرکرد خبر داد. عبدالرحمان توفیقیان با بیان پیگیری جدی پرونده حادثه آتش‌سوزی زندان شهرکرد درشعبه 103 دادگستری استان گفت: در انتظار صدور رأی نهایی دراین زمینه هستیم. وی با اشاره به مراحل پایانی بررسی و رسیدگی به این پرونده افزود: براساس شواهد موجود درصحنه حادثه، متهمان شناسایی و به مرجع قضائی معرفی شدند که هم‌اکنون آخرین جلسات بررسی پرونده درحال برگزاری است. مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان چهارمحال‌وبختیاری یادآور شد: طبق بررسی‌های صورت‌گرفته ازسوی بازپرس و قاضی پرونده، هیچ یک از کارکنان زندان مجرم شناخته نشده‌اند. حادثه آتش‌سوزی عمدی در زندان شهرکرد درعصر روز دوشنبه 13 مردادماه ‌سال 93 سبب جان‌باختن 13 زندانی و مجروح‌شدن 7نفر از کارکنان زندان شد که 11نفر از جانباختگان در داخل زندان و 2نفر دیگر دربیمارستان جان خود را از دست دادند.


تعداد بازدید :  395