شماره ۱۰۶۱ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۱ بهمن
صفحه را ببند
بررسی روندی که تیم‌ میلیاردی اول فصل را با جوانان گمنام مدعی کرد
این استقلال دوست‌داشتنی
سهراب بختیاری‌زاده در گفت‌وگو با «شهروند»: باتجربه‌ها نادیده‌ گرفته‌ نشوند

شهروند| صعود استقلال به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به همراه بازی‌کردن جوان‌هایی که آینده این تیم را می‌سازند، موجی از امیدواری بین آبی دوستان ایجاد کرده است. تیم دوست‌نداشتنی میلیاردرها در ابتدای فصل تبدیل به مجموعه‌ای جوان و شاداب شده که 100‌هزار ایرانی در ورزشگاه آزادی به احترامش برمی‌خیزند و کلاه از سر برمی‌دارند.
این‌همه خوبی از کجا آمد؟
شکست مقابل نفت تهران درمرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی نزدیک بود نسخه سرمربی جوان این تیم را بپیچد. استقلال در ابتدای فصل ستاره‌هایی دهان پرکن با قیمت‌های میلیاردی را به خدمت گرفته بود، اما هیچ ‌کدام از آنها نتواستند حتی برای لحظه‌ای نشان دهند شایسته پوشیدن پیراهن این تیم هستند. تمام وعده‌های دوست‌داشتنی منصوریان نقش بر آب شده و استقلال بدجوری قافیه را باخته بود. همزمان با اوضاع بحرانی استقلال ، پرسپولیس مقتدرانه صدرنشین بود و برای قهرمانی می‌جنگید. شکست مقابل نفت تمام حاشیه‌های استقلال را منفجر کرد که اولین ترکش آن به مهدی رحمتی خورد. او به خاطر دخالت در کار کادر فنی داشت از استقلال کنار گذاشته می‌شد، اما رفتار حرفه‌ای و سکوت و تمرین را انتخاب کرد تا دوباره به ترکیب استقلال برگشت. از آخرین بازی استقلال در نیم‌فصل اول مقابل سپاهان نشانه‌های امیدوار‌کننده در بازی این تیم ظاهر شد. بازی‌کردن جوان‌ها برای استقلال همان حلقه گمشده‌ای بود که استقلال به دنبال آن می‌گشت و یک نیم‌فصل برای به دست‌آوردنش تاوان داد.
این جوان‌های دوست‌داشتنی
با آغاز نیم‌فصل دوم روزهای خوب استقلال شروع شد. استقلال انتقام شکست درجام حذفی را از نفت گرفت و نیم‌فصل دوم را با برد شروع کرد. شکست مقابل استقلال خوزستان و مقصربودن جانشین مهدی رحمتی روی گل‌های خورده دوباره او را به چارچوب استقلال برگرداند. انگار که منصوریان منتظر فرصتی بود تا خلأ یک بزرگتر در استقلال را پر کند. بازگشت رحمتی به دروازه استقلال و صلح او با منصوریان استقلال را به سه برد سه گله در لیگ رساند. اتفاقی که استقلال خیلی به آن نیاز داشت تا از نظر روحی بازسازی شود. دراین بردهای حیاتی بازیکنان جوان استقلال نقش پررنگی ایفا کردند. حالا آنها جوانان با انگیزه و بی‌تجربه نبودند. بردهای شیرین استقلال اعتماد‌به‌نفس خاصی را به مجموعه این تیم ازجمله جوان‌ها تزریق کرد. درهمین روزها منصوریان هم فیتیله مصاحبه‌های عجیبش را پایین کشید و حاشیه به کلی از استقلال دور شد، اما اتفاق عجیبی در انتظار این تیم بود که شوک بدی به تیم وارد کرد.
محرومیت؛  توفیق اجباری
منصوریان برای نیم‌فصل دوم باید استقلال را تقویت می‌کرد. او جوانان خوبی درتیمش داشت و دست روی دو بازیکن باتجربه به‌علاوه سجاد شهباززاده گذاشت تا تیمش را کامل کند. جپاروف، کاپیتان ازبکستان با استقلال قرارداد بست و آندو هم بعد از دوسال فوتبالی کابوس‌وار به استقلال برگشت تا راه تیم‌ملی را پیدا کند. سجاد شهباززاده هم با آنالیا اسپور فسخ کرد و به ایران آمد تا خلأ یک مهاجم ششدانگ را  پر کند اما همه رویاهای استقلالی‌ها نقش برآب شد. محرومیت از نقل‌ و انتقالات زمستانی استقلال را از داشتن بازیکنان جدید محروم کرد. حضور بازیکنان جدید در استقلال دو روی سکه بود؛ یا آنها ناجی استقلال می‌شدند یا اوضاع از آنچه بود، بدتر می‌شد اما این محرومیت توفیقی اجباری شد تا منصوریان چاره‌ای جز بازی‌دادن به جوان‌هایش تا پایان فصل را نداشته باشد. جوان‌هایی که تا اینجای کار به بهترین شکل جواب اعتماد منصوریان را داده‌اند و شده‌اند، ستاره‌های استقلال. حالا استقلال نه‌تنها از مسلخ بحران و حاشیه بیرون آمده، بلکه جوانانی دارد که می‌تواند تا چند ‌سال آینده باشگاه را از خریدهای میلیاردی و بیهوده خلاص کند.
معجزه  السد
نمایش استقلال مقابل السد را نمی‌توان فوتبالی کامل و بدون نقص دانست اما استقلال نسبت به خود امسالش ازهمیشه بهتر بود. جوان‌های این تیم بدون هراس از نام و بزرگی بازیکنان السد با دوندگی و همدلی این تیم را خلع سلاح کردند تا با رحمتی که یکی از بهترین روزهای فوتبالی‌اش را پشت سر گذاشت، میلیون‌ها ایرانی را به وجد بیاورند. حالا منصوریان با پی‌بردن به اشتباهات نیم‌فصل، دورکردن حاشیه‌ها از استقلال و اعتماد به نیروی جوانی انرژی تازه‌ای گرفته، اما او کار سختی در ادامه لیگ دارد. ناکامی‌های ابتدای فصل به قدری کام استقلالی‌ها را تلخ کرد که آنها دلشان بخواهد روزها برای صعود به مرحله گروهی جشن بگیرند اما دربی نزدیک است. استقلال مصافی دشوار با پرسپولیس ترسناک این روزها دارد و اگر در باد برد مقابل السد بخوابد، شاید دوباره به بحران
 سلام کند.
بختیاری‌زاده:
شکست السد همه را به آینده امیدوار کرد
سهراب بختیاری‌زاده، پیشکسوت استقلال در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» اظهار امیدواری می‌کند: استقلالی‌ها از دیروز برد السد را فراموش کرده و برای دربی آماده شوند. مدافع سابق استقلال می‌گوید: «پیروزی مقابل السد و صعود به مرحله گروهی لیگ قهرمانان جای تبریک دارد اما نباید این برد استقلال را فریب دهد. این تیم مقابل السد از همیشه امیدوار‌کننده ظاهر شد اما هنوز تیم کاملی نیست. استقلال شروع ناامیدکننده‌ای در ابتدای فصل داشت، اما ایجاد تغییرات و بازی‌دادن به جوان‌ها اوضاع را تا حدودی درست کرد. پیروزی مقابل السد همه ما را به آینده امیدوار کرد، اما استقلال هنوز در کارهای دفاعی و تهاجمی مشکل دارد و با ضعف فنی روبه‌روست. بازی‌دادن به جوان‌ها استقلال را شاداب کرده و این بیننده را راضی می‌کند ولی خود منصوریان هم به خوبی می‌داند، باید برای اصلاح ساختار تیمش تدابیر جدیدی داشته باشد. استقلال باید در دفاع منظم‌تر و درحمله منسجم‌تر باشد. لیگ هفته به هفته سخت‌تر می‌شود و اگر استقلال می‌خواهد دربالای جدول بماند، باید نقاط ضعفش را برطرف کند.» بختیاری‌زاده ادامه می‌دهد: «استقلال هنوز هم کمبود بازیکن دارد. این تیم درخط دفاع و‌ هافبک به بازیکن نیاز دارد هرچند که نمی‌توان امید نورافکن و عملکرد فوق‌العاده‌اش را نادیده گرفت. در این‌که جوان‌های استقلال بسیار خوب هستند، شکی نیست اما این تیم به دو بازیکن باتجربه هم نیاز دارد. اگر می‌خواهد در ادامه لیگ و درمرحله گروهی لیگ قهرمانان موفق باشد. به بهانه بازی‌دادن به جوان‌ها نباید باتجربه‌ها نادیده گرفته شوند. مثلا درهمین بازی با السد استقلال با توانایی و تجربه رحمتی پیروز شد. امیدوارم استقلال در ادامه هم در نتیجه‌گیری موفق باشد، هم دربخش محتوای فنی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد».


تعداد بازدید :  340