شماره ۱۰۶۱ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۱ بهمن
صفحه را ببند
مروری بر زندگی و خدمات آیت‌الله سیدعلی غیوری، نماینده پیشین ولی‌فقیه در هلال‌احمر
انقلابیِ خستگی‌ناپذیر

شهروند| حضرت آیت‌الله سیدعلی غیوری(رحمت‌الله‌علیه) بعد از عمری بندگی خالصانه، خدمت به اسلام و مسلمین و کارهای ماندگار در بشردوستی، سرانجام روز بیست‌و‌پنجم صفر مصادف با بیست‌و‌هفتم آذر ‌سال 93 سبک‌بال و بی‌پیرایه رخت از جهان خاکی بربست و عاشقانه به دیار باقی عروج کرد. پس از درگذشت این عالم وارسته، با بهره‌گرفتن از بخش‌هایی از کتاب آیینه‌دار مهر- از انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی - نگاهی داریم به فرازهایی از زندگی و خدمات ایشان که حاوی نکته‌های آموزنده‌ای برای حق‌جویان است.
خانواده و طلبگی
آیت‌الله سیدعلی غیوری در سال 1309 شمسی در خانواده‌ای متدین در شهر نجف‌آباد اصفهان متولد شد. پدر ایشان کاسبی شریف بود که در کاسبی طریق صداقت، درستکاری و امانتداری را در پیش گرفته بود. مادر نیز زنی متدین و کدبانو بود و به تقوا و پاکدامنی اشتهار داشت.
آیت‌الله سیدعلی غیوری در دوران نوجوانی به طلبگی علاقه‌مند شد. در‌ سال 1325 وارد مدرسه علمیه نیماورد در اصفهان شد. پس از مدتی به مدرسه عربان رفت. مقدمات را نزد آقایان ایران‌نژاد، صالحی و فرقدانی و مقداری از سیوطی و حاشیه را نزد آقای توسلی در اصفهان خواند و از محضر اساتید دیگری چون شیخ محمدی - از استادان معروف اصفهان - و حاج شیخ‌محمد نجف‌آبادی نیز بهره برد. آیت‌الله غیوری در خاطرات خود گفته بودند: «زندگی طلبگی همراه با مشکلات و تنگدستی بود. به‌طوری که روزگار بسیار سخت می‌گذشت ولی روزهای سخت و تنگدستی درواقع روزهای پربار معنوی و دوران خودسازی بود.»
در‌ سال 1327 برای ادامه تحصیل به قم هجرت کرد. در مدرسه‌های حاج ملا صادق، حجتیه و حاجی تحصیلات خود را ادامه داد. درس خارج را ابتدا در محضر آیت‌الله بروجردی و پس از آن نزد آیت‌الله عباسعلی شاهرودی، امام‌خمینی(س)، آیت‌الله داماد و شیخ مرتضی حائری فرا گرفت. در‌ سال 1328 با فداییان اسلام آشنا شد و در برخی جلسات آنان شرکت می‌کرد. در‌ سال 1329 در مدرسه حجتیه با شهید دکتر بهشتی آشنا شد.
آیت‌الله غیوری در ‌سال 1330 با دختر شیخ محمود سلیمانی از خانواده‌ای روحانی ازدواج کرد. حاصل این ازدواج 2 پسر و 6 دختر بود.
مبارزه علیه بهائیت
پیش از انقلاب اسلامی، با دستور حضرت آیت‌الله بروجردی به روستای چم گردان از توابع نجف‌آباد اصفهان اعزام شدند و درحالی‌که بهائیان با تأسیس مدرسه در این روستا فرقه ضاله بهائیت را تبلیغ می‌کردند، آیت‌الله غیوری در بدو حضور در روستا مدرسه‌ای برای بچه‌های روستا تأسیس کردند. تلاش‌های آیت‌الله غیوری برای مقابله با عقاید بهائیان و سخنرانی‌های او در روستا باعث تعطیلی مدرسه بهائیان و اخراج آنان از روستا شد.
آشنایی با امام‌خمینی(س)
آشنایی آیت‌الله غیوری با حضرت امام‌خمینی(س) در‌ سال 1327 در قم اتفاق افتاد. ایشان در جایی از خاطرات خود گفته است: «از همان ابتدا مجذوب روحانیت و نورانیت ایشان شدم.» و در جای دیگر گفته است: «شخصیت علمی و اخلاقی حضرت امام در درجه اول و شم قوی سیاسی ایشان در درجه دوم، ما را شیفته و مجذوب امام کرد.»
اقامت در شهرری
آیت‌الله غیوری در ‌سال 1340 زمانی که طلبه‌ای جوان بود با کمک خیرین مسجد امام‌حسن عسکری(ع) را در شهرری بنا نهاد. در همان زمان تعدادی از مردم شهرری خدمت امام‌خمینی(س) رسیده و تقاضا کرده بودند ایشان در شهرری بمانند و امام موافقت کرده بودند. تأسیس صندوق قرض‌الحسنه امام حسن‌عسکری(ع) در جنب همان مسجد یکی دیگر از فعالیت‌های ایشان در شهرری بود که تاکنون کمک بسیاری به رفع مشکلات مردم کم بضاعت کرده است. در همان‌سال با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای - رهبر انقلاب - آشنا شدند.
اعلامیه تاجگذاری و زندانی شدن
یک‌بار ساواک اعلامیه‌های حضرت امام درباره جشن تاجگذاری را از برخی دوستان آیت‌الله غیوری گرفته بود و آنها در زیر فشار شکنجه اظهار کرده بودند که از غیوری گرفته‌اند. نیمه‌های شب مأموران ساواک از بالای دیوار پشت‌بام به داخل منزل ایشان آمدند و با شکستن در وی را دستگیر و به زندان قزل قلعه منتقل کردند. آیت‌الله غیوری در خاطرات خود گفته است: «همسرم با شجاعت تمام مقابل آنها ایستاد و حتی بدون هیچ ترسی با آنها تندی کرد که چرا این‌گونه وارد خانه شده‌اید زیرا درون خانه زن نامحرم و بچه است.»
دوران زندان ایشان در یک سلول با شرایط بسیار سخت، اوضاع بد و شکنجه ساواک گذشت اما با مقاومت همراه بود. آزادی ایشان از زندان با استقبال گسترده مردم مواجه شد. آیت‌الله غیوری غیر از زندان قزل‌قلعه چندین‌بار دستگیر و در زندان شهربانی حبس شده بودند. تبعید به سیرجان در‌ سال 1352 و مبارزه در ایام تبعید نیز در کارنامه مبارزاتی پیش از انقلاب آیت‌الله غیوری دیده می‌شود.
استقبال از امام‌خمینی(س)
در 12 بهمن 1357 قرار شد عده‌ای برای استقبال از حضرت امام انتخاب شوند و به فرودگاه مهرآباد بروند که از شهرری ایشان انتخاب شدند و همراه شهیدبهشتی و مرحوم طالقانی برای استقبال به فرودگاه رفتند.
فعالیت‌های پس از انقلاب
پس از پیروزی انقلاب اسلامی شهید مطهری ایشان را به‌عنوان مسئول کمیته انقلاب اسلامی شهرری معرفی کرد. تشکیل جمعیت تعاون اسلامی در سیستان‌و‌بلوچستان، کمک به مردم محروم و ایجاد کارگاه‌های قالی‌بافی، اعزام به آفریقا از سوی امام‌خمینی(س) و کمک به مردم محروم کشورهای مالی، کنیا، غنا و تانزانیا، مسئول وجوهات شرعی حجاج در بعثه ازجمله فعالیت‌های ایشان پس از پیروزی انقلاب بود.
موسسه خیریه باقیات و صالحات
تأسیس موسسه خیریه باقیات ‌و ‌صالحات یکی دیگر از خدمات آیت‌الله غیوری است. این موسسه در 14 اردیبهشت 1370 با مساعدت و همراهی بانیان خیر، با عنوان موسسه خیریه باقیات‌الصالحات ساماندهی شد. در همان تاریخ آیت‌الله غیوری، طی نامه‌ای به مقام معظم رهبری، ضمن طلب هدایت و راهنمایی، خواستار معرفی نماینده ویژه معظم‌له در موسسه شدند که رهبر معظم انقلاب ضمن تأیید این حرکت سازنده، ایشان را به‌عنوان نماینده خود در موسسه تعیین کردند و از آن زمان موسسه خیریه باقیات‌الصالحات به‌طور منسجم به انجام فعالیت‌های خود مشغول است.
مهم‌ترین فعالیت‌های موسسه شامل کمک به حوزه‌های علمیه مناطق محروم کشور، یاری رساندن به خانواده‌های روحانیون وارسته که در تنگنا قرار دارند، رسیدگی به ایتام و خانواده‌های آنان و اداره مدارس ویژه ایتام است.
پابه‌پای رهبر
آیت‌الله غیوری در جلسه جامعه روحانیت که آیت‌الله خامنه‌ای به مرجعیت اعضا انتخاب شدند، حاضر بودند. ایشان در خاطرات خود از رهبری گفته‌اند: «با لطف خدا این توفیق را داشته‌ام که در اکثر سفرهای داخلی در خدمت مقام معظم رهبری باشم، مخصوصا در سفر به مناطق محروم ملازم ایشان باشم. ضمنا این افتخار را نیز دارم که به‌عنوان نماینده معظم‌له به شهرها و مناطق دیگر می‌روم و از نزدیک مشکلات و وضع مردم را می‌بینم و اگر کاری را خودم بتوانم، در محل انجام می‌دهم و اگر در توان من نباشد، به ایشان منتقل می‌کنم. جاهایی که می‌بینم واقعا ضرورت دارد که کاری سریع انجام شود، موضوع را به محضر ایشان اطلاع می‌دهم.»
همراه با سفیران صلح
آیت‌الله غیوری درخصوص حضور خود در جمعیت هلال‌احمر گفته‌اند: «با توجه به این‌که حضرت امام از خدمات من به نیازمندان اطلاع داشتند، وقتی از سوی دکتر فیروزآبادی، سومین رئیس جمعیت هلال‌احمر پس از انقلاب، بنده به‌عنوان نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال‌احمر به ایشان پیشنهاد شدم، قبول فرمودند و حکم صادر کردند.
زمین‌لرزه گیلان و زنجان
ایشان درباره زمین‌لرزه گیلان و زنجان گفته است: «در زلزله گیلان و زنجان، رهبر معظم انقلاب به بنده فرمودند که شما عهده‌دار رسیدگی به مشکلات زلزله گیلان باشید و آقای شبستری عهده‌دار زنجان. در زلزله رودبار کمک‌هایی از طرف مقام معظم رهبری هم به هلال‌احمر شده بود و با کمک‌های ایشان و کمک‌های مردمی ما شروع به ساخت‌وساز کردیم و حدود 600 مدرسه و مسجد در گیلان ساختیم. علاوه بر آن برای عده کثیری نیز خانه‌سازی کردیم. همچنین حمام‌های زیادی در رودبار احداث کردیم.»
زمین‌لرزه بم
آیت‌الله غیوری در زمین‌لرزه بم پیشنهاد کردند علاوه بر کمک‌های غذایی و دارویی که از سوی جمعیت هلال‌احمر صورت می‌گیرد از سوی رهبری مقداری پول نقد به هر یک از آسیب‌دیدگان اهدا شود که بلافاصله از تهران بیش از 200‌میلیون تومان پول برای ایشان حواله شد و توانستند کمک‌های نقدی را در حد نفری 20‌هزار تومان به زلزله‌زدگان تحویل دهند. ایشان در این‌خصوص گفته‌اند: «حتی به کسانی که روی تخت بیمارستان بودند نیز پول دادیم.»
سایر مسئولیت‌ها و خدمات
مشارکت در تأسیس سازمان اقتصاد اسلامی، مسئولیت امور مالی دانشگاه آزاد از سوی رهبری، نماینده رهبری در انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان اروپا و آمریکا، کمک به مردم بوسنی، امام جمعه شهرری، نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی چهارم، همکاری با بنیادهای خیریه المهدی(عج)، حضرت خدیجه(س)، نور و هدایت و حمایت اسلامی ازجمله دیگر فعالیت‌های آیت‌الله غیوری در عمر پرخیر و برکت ایشان است.

 


تعداد بازدید :  429