شماره ۱۰۵۵ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۴ بهمن
صفحه را ببند
انتقاد روحانی از قانون منع مسافرت به آمریکا
ترامپ تازه کار است
مذاکره در سایر مسایل جهانی می‌تواند گره‌های کور را باز کند

رئیس‌جمهوری، روز گذشته درمراسم روز ملی فناوری فضایی در سخنانی با اشاره به قانون جدید دونالد ترامپ مبنی بر ممنوعیت سفر اتباع 7 کشور مسلمان به آمریکا، این اقدام را اقدامی خاص «کسانی که تازه وارد عالم سیاست شده‌اند»، دانست و گفت: «این‌که رئیس‌جمهوری کشوری تصور کند، اگر ویزای کشورش را برای مردم چند کشور ممنوع کند، می‌تواند میان انسان‌ها فاصله بیندازد، اشتباه است. البته از کسانی که به تازگی وارد عالم سیاست شده‌اند، بیش از این انتظار نمی‌رود و تا خود و اطرافیانش بخواهند این مسائل را درک کنند، زمان زیادی طول می‌کشد و خسارات زیادی به مردم کشور خود و سایر ملت‌های جهان وارد خواهد کرد».
حسن روحانی با انتقاد ازسیاست دولتمردان آمریکا گفت:  «دولتمردان و مسئولان آمریکا سال‌ها شعار می‌دادند که ما با دولت ایران مخالف هستیم، اما دوست مردم این کشوریم، اما امروز به وضوح پرده از این دورویی، برداشته شده و کسانی که شعارشان در دنیا، عدم تبعیض است، دست به این اقدام غلط که اساس آن برمبنای تبعیض انسان‌ها و زیرپاگذاشتن حقوق آنهاست، می‌زنند».
رئیس‌‌جمهوری با بیان این‌که آمریکایی‌ها، همواره بر این‌که به تعهدات خود پایبند هستند، شعار می‌دهند، گفت: اما امروز آنها تمام اصول و تعهدات بین‌المللی را زیرپا گذاشته‌اند. روحانی با اشاره به این‌که دنیای امروز، دنیای ارتباطات و پیوند افکار است، گفت: امروز دیگر دورانی که بخواهیم از دیوار برای فاصله میان ملت‌ها استفاده کنیم، سپری شده است. رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: ما درشرایطی قرار داریم که باید به خوبی پیام خود را به مردم جهان برسانیم، ملت ایران درطول سال‌های گذشته با تلاش، ایثار و فداکاری، در دنیای سیاست، توانست قدرت ایران و ملت ایران را به نمایش بگذارد.
رئیس‌‌جمهوری با بیان این‌که عده‌ای معتقد بودند که ما نمی‌توانیم دربرابر قدرت‌های جهانی مذاکره کرده و پیروز شویم، گفت: این درحالی بود که اصول و زبان مذاکره و فشارهای تبلیغاتی و نفوذ در سازمان‌های بین‌المللی دراختیار قدرت‌های بزرگ بود، اما ما از روز اول معتقد بودیم که ایران، توان، قدرت، منطق، دانش و هنر را دارد که دریک مذاکرات پیچیده، علمی، فنی، سیاسی و حقوقی بتواند در برابر قدرت‌های جهان استدلال و گفت‌وگو کرده و به قراردادی برسد که به خوبی منافع و خط قرمزهای کشور را حفظ کند.
روحانی اظهار داشت: ما دریک مذاکره بزرگ بهترین افراد را به این صحنه فرستادیم که هماوردهای قوی و باتجربه‌ای بودند و توانستند با حمایت مردم دراین مذاکرات حضور پیدا کنند. رئیس‌جمهوری تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب به لحاظ جایگاه بلندشان درکشور، از ابتدا مذاکرات و مذاکره‌کنندگان را مورد حمایت قرار داده و آنها را هدایت کردند و با حمایت ملت، هدایت‌های رهبری و لطف خدا توانستیم به پیروزی برسیم.
رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: امروز برجام و مذاکرات هسته‌ای پایان یافته و یک‌سال از اجرای آن گذشته و اکثر بندهای آن اجرا شده است و اجرای برخی از بندها نیز با مشکلاتی مسیرخود را پیش می‌برد، اما مهم‌تر ازمذاکرات هسته‌ای و برجام، پیام برجام فرصتی است که برجام برای ما ایجاد کرده است.
روحانی با بیان این‌که پیام برجام این است که درسایر مسائل جهانی و منطقه‌ای مذاکره یکی از راه‌حل‌هایی است که می‌تواند گره‌های کور را باز کند، گفت: امروز برگزاری اجلاس آستانه درباره حل مسائل سوریه حاصل پیام برجام بوده و اگر بتوانیم مشکلات منطقه را پای میز مذاکره حل کنیم، به معنای بهره‌گیری از پیام برجام است.
رئیس شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر ضرورت استفاده از فرصت برجام، گفت: امروز یک خطای بزرگی ازسوی برخی درکشور صورت می‌گیرد و آن این است که این افراد تصور می‌کنند که فعالیت و حرکت به معنای این است که از دنیا و پیشرفت‌های آن باید فاصله بگیریم و این درحالی است که ما می‌توانیم هم کار علمی انجام داده و گام‌های بلند برداریم و هم درعین حال از تجربیات دنیا هم استفاده کنیم.
رئیس‌‌جمهوری افزود: این‌که نخواهیم از تجربه دنیا استفاده کنیم و نیز این‌که باید تنها مصرف‌کننده باشیم و توان سازندگی نداریم، هر دو نادرست است، ما باید از تجربه دینی و اندیشه اندیشمندان و تجربه‌های دیگران توأمان با هم استفاده کنیم. دنیای امروز دنیای همکاری‌هاست، البته اگر دربرخی امور، تلاش نکرده و وارد نشویم، اسرار علمی را به راحتی دراختیار ما قرار نمی‌دهند.
روحانی با تجلیل از تلاش‌های همه متخصصان و دانشمندان فعال درعلوم فضایی گفت: امروز علم فضا برای ما بسیار حایز اهمیت است و باید به تلاش‌های خود ادامه دهیم، چراکه تکنولوژی فضایی، موجب قدرت و اقتدار ما می‌شود و هرچه توانمندی و قدرت ما درعلم بیشتر شود، صیانت ازکشور و عزت ما ارتقا خواهد یافت.
رئیس‌‌جمهوری با تأکید بر این‌که رهبر معظم انقلاب نسبت به علوم جدید، بسیار حساس بوده و پیشرفت‌های این حوزه را مرتب پیگیری می‌کنند، گفت: این افتخار بزرگی است که رهبر کشور پیگیر، دولت فعال و اندیشمندان، دانشگاهیان و دستگاه‌های مختلف درکنار هم برای رسیدن به پیشرفت به هم یاری می‌رساند.
روحانی با اشاره به رونمایی از ماهواره‌های جدید سنجشی و مخابراتی خاطرنشان کرد: امروز پس از برجام، فرصت لازم به دست آمده تا هم از تجربه دیگران استفاده کنیم و هم با اراده و کوشش مضاعف بتوانیم، دستاوردهای بیشتری که باعث بروز و توسعه ملی می‌شود، داشته باشیم.


تعداد بازدید :  647