شماره ۴۰۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۹ مهر
صفحه را ببند
پارادوکس اتحاد اصولگرایان در بعد ازظهر شنبه
فرشید غضنفرپور

 6+5، 7+8 و سرانجام 1+2 فرمول‌هایی بوده که تاکنون اصولگرایان برای ایجاد اتحاد در میان خود به کار بسته‌اند. همین یک سال پیش و هنگام رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری‌سال 92 بود که سه نامزد اصولگرا یعنی حدادعادل، قالیباف و ولایتی در غالب ائتلافی شروع به فراهم‌آوردن مقدمات حضور در انتخابت کردند. ابتدا قرار بود دو نفر از آنان به سود یکی که بیش از سایرین اقبال رأی دارد کنار بروند و در نهایت هم هر سه وارد عرصه رقابت‌ها شدند هرچند حدادعادل چند روز پیش از انتخابات انصراف داد اما حتی او نیز مشخص نکرد به سود کدام یک از دو نفر دیگر کنار رفته است تا پروژه وحدت میان اصولگرایان همچنان در حد شعار باقی بماند.
این‌بار اما به نظر می‌رسد اراده اصولگرایان برای اتحاد جدی است. گروه‌های مختلف اصولگرا قرار است امروز اختلافات پیشین را کنار بگذارند و در محل سفارت سابق آمریکا پای صحبت‌های آیت‌الله مصباح یزدی بنشینند. بسیاری از شرکت‌کنندگان در این همایش حتی ابراز خوشبینی کرده‌اند که مجموعه سیاسیون اصولگرا بتوانند در نتیجه نشست امروز در آینده‌ای نزدیک برای دو انتخابات پیش رو یعنی انتخابت مجلس خبرگان رهبری و مجلس دهم شورای اسلامی فهرست واحد ارایه دهند. هرچند این آخری به نظر خیلی آرمانی می‌آید. تنها نگاهی به فهرست
بلند بالای اختلافات میان اصولگرایان نشان می‌دهد سایه بی‌اعتمادی‌ها هنوز آن‌قدر بلند هست که پیشگامان ائتلاف هم در برخی موارد با تردید به گزینه‌های طرف مقابل نگاه کنند. مهم‌ترین تردیدها بر سر احتمال سهم‌خواهی دوطرف از یکدیگر است. ابراهیم آقامحمدی عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس در این باره به خبرگزاری مهر گفته است: «اگر کسی در مسیر وحدت اصولگرایان سهم خواهی کند، بدون‌شک تمام این جریان متضرر خواهد شد، از این رو لازم است که در این زمینه مراقبت صورت گیرد.»
موضوع دیگر رهبری این اتحاد جدید است. محسن کوهکن نایب‌رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری می‌گوید سخنرانی آیت‌الله مصباح یزدی در همایش وحدت اصولگرایان به معنی پذیرش رهبری او بر جریان اصولگرایی نیست بلکه به معنی این است که در جریان اصولگرا یک حرکتی در جهت همگرایی و استفاده از علما آغاز شده و ادامه خواهد داشت. هرچند باید گفت پیش از این با وجود مرحوم عسگراولادی دبیرکل سابق جبهه پیروان خط امام و رهبری و نیز حضور آیت‌الله مهدوی‌کنی موضوع تا اندازه زیادی روشن‌تر بود اما حالا زمین بازی تا اندازه زیادی تفاوت کرده است. در یک سال گذشته اصولگرایان سنتی حبیب‌الله عسگراولادی را از دست داده‌اند و وضع آیت‌الله مهدوی‌کنی نیز روی تخت بیمارستان کماکان نامشخص است. از سوی دیگر حجت‌الاسلام تقوی عضو جامعه روحانیت مبارز که پیش از این تحت زعامت آیت‌الله مهدوی‌کنی حرکت می‌کرد در ماه‌های گذشته تلاش کرده با توجه به شرایط جدید جامعتین متشکل از جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به جبهه پایداری و هواداران آیت‌الله مصباح یزدی نزدیک‌تر کند. پایداری‌ها که اینک توانسته‌اند مجوز تأسیس حزب را هم از وزارت کشور دریافت کنند اخیراً در اتحادی استراتژیک با اعضای جمعیت رهپویان و جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی به یک ائتلاف عملگرا و کاربردی در مجلس و شورای شهر تهران دست یافته‌اند درحالی‌که اصولگرایان سنتی‌تر به رهبری ضمنی علی لاریجانی خود را به مواضع دولت حسن روحانی نزدیک‌تر می‌بینند. اینها همه ماجرا نیست هنگامی که به یاد بیاوریم مجموعه دولت حسن روحانی پیش از این نزدیکی انکارناپذیری با اصلاح‌طلبان عمدتاً شاغل در کابینه سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات
داشته است.
شاید به همین دلایل است که در جلسات اخیر مجلس شورای اسلامی تنش لفظی میان اصولگرایان نزدیک به جبهه پایداری و مجموعه نمایندگان نزدیک به علی لاریجانی افزایش یافته است. جایگزینی نمادین مصباح یزدی بر جایگاه مهدوی‌کنی در سخنرانی امروز را شاید بسیاری از اصولگرایان بر نتابند اما هرچه هست اصولگرایان هم مشکلات خودشان را دارند هراس از قدرت یافتن اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در مجلس دهم شاید یکی از آنان باشد. در هر حال باید منتظر ماند و دید اصولگرایانی که غروب امروز راه سفارت سابق آمریکا را در پیش می‌گیرند صبح فردا چه تعبیری از این همنشینی با رقبایشان در جبهه پایداری خواهند داشت.


تعداد بازدید :  265