شماره ۴۰۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۹ مهر
صفحه را ببند
سید حسن خمینی : داعش مظهر جدایی از اجتهاد در اندیشه اسلامی است
جامعه‌ای که تبعیض و پارتی‌بازی در آن احساس شود موردنظر امام و اسلام نیست

یادگار امام (س) گفت:جامعه‌ای که تبعیض و احساس ظلم و پارتی‌بازی و دوگانگی در رفتار در آن احساس شود جامعه موردنظر امام و اسلام نیست و جامعه‌ای که کرامت انسانی در آن خدشه‌دار شود اسلامی نیست.
به گزارش جماران، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در آیین تجدید میثاق فرماندهان و کارکنان نیروی انتظامی با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که صبح روز گذشته در حرم مطهر امام راحل برگزار شد، اظهار داشت:  بخش زیادی از امنیت جامعه مرهون نیروی انتظامی است و از این حیث مردم ما شاکر آن خواهند بود؛ اما این تمام کمال یک جامعه نیست و جامعه اسلامی علاوه بر امنیت باید سالم هم باشد؛ صحت جامعه به این است که دردهای درونی و بیرونی آن مرتفع شود و جامعه به شرطی صفت اسلامی می‌گیرد که بیماری ظاهری و باطنی نداشته باشد. سیدحسن خمینی در این زمینه تأکید کرد:  باید از ظواهر اسلامی در جامعه پاسداری شود، زیرا جوامعی که در آن ظواهر اسلامی رعایت نمی‌شود صحت مطلوب را ندارد؛ همچنین جامعه‌ای که دسترسی به موادمخدر در آن آسان باشد صحیح و سالم نیست، جامعه‌ای که فقر در آن زیاد است از لحاظ درونی آسیب می‌بیند و همین موضوع ریشه ناامنی در آن می‌شود. وی گفت:  جامعه اسلامی، جامعه‌ای است که انسان در آن آرامش روانی داشته باشد؛ همان جامعه‌ای که براساس نقل تاریخ روزگاری اگر یک دختر 14ساله با یک سینی طلا از مرو تا ری را می‌رفت هیچ مشکل و ناامنی برای او ایجاد نمی‌شد و واقعا در روزگاری ایران این‌گونه بود؛ گرچه باید گفت یکی از عوامل امنیت‌زا فرهنگ غیرخشن ملت ایران است که الحمدلله خشونت در فرهنگ مردم ایران نیست و هیچ‌گاه آن خشونتی را که در سایر اقوام می‌بینیم در تاریخ ایران نبوده است.وی با بیان این‌که بزهکار و مجرم، بیمار است، اظهار داشت:  بیمار را در جامعه اسلامی باید درمان کرد؛ همان‌طور که در فلسفه جزا در اسلام آمده است که قانون برای مقابله با جرم و ریشه‌کنی آن، گذاشته می‌شود، نه برای آن‌که حال متهم گرفته شود! زیرا مجرم فرزند همین جامعه است که به بیراهه رفته و جامعه باید مانند یک پدر برای هدایت او و ایجاد آرامش روانی وظیفه یک جامعه اسلامی عمل کند.سیدحسن خمینی گفت: امروز در سایه مجاهدت‌ها در این نقطه از جهان یک امنیت مطلوب از برخی جهات وجود دارد که در جهاتی که نیست، خصوصا در حوزه امنیت اجتماعی باید تلاش بیشتری کنیم و توجه کنیم که ریشه بسیاری از جرائم به فقر و طمع برمی‌گردد.وی گفت: نکته مهم این است که معلمان جامعه باید خود را اصلاح کنند زیرا اگر فرزند ما، ما را سالم ببیند خودش نیز سالم می‌شود. اما اگر من اخلاق نداشته باشم کار برعکس می‌شود و حرفی نزنم بهتر است! بنابراین، برای ترویج اخلاق در جامعه بزرگان و دینداران جامعه باید ریشه‌های بی‌اخلاقی و ناهنجاری را در خود از بین ببرند.
حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی همچنین روز گذشته در مراسم رونمایی از سایت حرم امام‌خمینی(س) و شبکه مجازی آستان، با اشاره به تأکید ائمه بر لزوم اجتهاد در اندیشه اسلامی برای پویایی این اندیشه، گفت:  داعش مظهر جدایی از اجتهاد در اندیشه اسلامی است، درحالی‌که ائمه از روز اول اجتهاد را به شاگردان‌شان یاد دادند و تأکید کردند که باب اجتهاد را نبندید تا اندیشه اسلامی پویا بماند.
وی افزود:  نقطه مقابل مکتب اهل بیت سلفی‌گری است که خود را به شکل یک گروهک تروریستی به شکل داعش ورود داده است. اگر همه عالم دست به دست هم می‌دادند تا پیامبر(ص) و مکتب اسلامی را وهن کنند بیش از این نمی‌توانستند کاری کنند، حتی چنگیز و تیمور هم نمی‌توانستند این‌طور آبروی دین را ببرند. وی ادامه داد: باید به دنیا گفت که مکتب صحیح پیامبر(ص) آن چیزی است که از خاندان پیامبر(ص) برمی‌خیزد.
حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی خاطرنشان کرد:  اگر کسی برای یافتن پاسخ جدید خود را از تمام گذشته بی‌نیاز بداند این به معنای تجدیدنظر است، اما اگر به دنبال پاسخی باشد که ریشه‌های عمیق اصولی در مبانی اندیشه اسلامی داشته باشد به معنی اجتهاد خواهد بود. در شبکه مجازی آستان هم باید در این مسیر گام برداریم.
وی با بیان این‌که «مقام معظم رهبری یکی از اولین کسانی است که اجتهاد در اندیشه امام‌خمینی(س) را آغاز کرده است»، گفت:  حضرت امام‌خمینی(س) تعبیری تندتر از آنچه نسبت به آل‌سعود فرمودند ندارند. ایشان گفتند اگر از صدام بگذریم از آل سعود نمی‌گذریم، اما دقیقا یک‌سال بعد از امام‌خمینی(س)، رابطه با دولت سعودی برقرار شد و کسی هم نگفت که ضد امام عمل شده است، چرا که شاگردان امام در مکتب امام اجتهاد کردند و پاسخی بر مدار اندیشه امام یافتند، درحالی‌که اگر در مورد این جمله تعصب می‌ورزیدند معنایش این بود که باید تا ابد با عربستان قطع ارتباط کنیم.


تعداد بازدید :  235