شماره ۴۰۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۹ مهر
صفحه را ببند
اخبار جهان

31 کشته در اعتراض خیابانی کرد‌ها در ترکیه
وزارت کشور ترکیه اعلام کرد: درگیری‌های بین پلیس و معترضان کُرد در شهرهای مختلف این کشور تاکنون 31کشته و 360زخمی برجای گذاشته است. به گزارش فارس، در حمله نیروهای امنیتی ترکیه‌ به معترضان کرد در شهر نصیبین در جنوب این کشور یک کودک کشته و 9تن دیگر زخمی شدند. این معترضان همزمان با شماری از کردهای سوریه در شهر قامشلی در منطقه مرزی میان دو کشور در اعتراض به موضع دولت آنکارا در قبال تحولات در شهر کوبانی دست به تظاهرات زدند. دیگر شهرهای کردنشین ترکیه نیز همزمان شاهد ادامه اعتراضات خیابانی علیه دولت آنکارا بود. بنابر اعلام مقامات پلیس این کشور در شهر بن گل 2 نیروی پلیس کشته و 3تن دیگر زخمی شدند. وزارت کشور ترکیه اعلام کرد: طی درگیری میان نیروهای امنیتی با معترضان کرد در روزهای اخیر در ترکیه 31نفر کشته و 360تن نیز زخمی شده‌اند.

نواز شریف:هند به قرارداد آتش‌بس پایبند باشد
نخست‌وزیر پاکستان، تشدید تنش‌های مرزی میان هند و پاکستان که در روز‌های اخیر به کشته شدن 20تن از غیرنظامیان طرفین منجر شد خواستار پایبندی هند به قرار داد آتش‌بس شد. به گزارش ایرنا «محمد نواز شریف» در جلسه اضطراری کمیته امنیت ملی پاکستان که با حضور فرماندهان عالی ارتش، وزیران دفاع، کشور و مشاور نخست‌وزیر در امور امنیت ملی و سیاست خارجی برگزار شد، طرف هندی را متهم به نقض قرارداد آتش‌بس کرد و تیراندازی‌های «بی‌دلیل» نیروهای مرزبان هند به سمت پاکستان را به‌شدت محکوم کرد. نوازشریف در این جلسه خطاب به دولت هند تأکید کرد: «تمایل پاکستان برای صلح، نباید موردفهم و برداشت نادرست قرار گیرد و هند برای ایجاد صلح پایدار در منطقه مرزی، باید هرچه سریعتر پایبندی خود را به قرارداد آتش‌بس ثابت کند.» وی همچنین از کشته شدن تعدادی از ساکنان غیرنظامی مناطق مرزی در پاکستان ابراز تاسف کرد.

سازمان ملل:درگیری‌های لیبی 100هزار آواره به جا گذاشته‌ است
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد:100‌هزار نفر از مردم لیبی به دلیل 3هفته درگیری حوالی طرابلس آواره شده‌اند. به گزارش ایرنا، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد آواره شدن این عده از ساکنان طرابلس را افزوده شدن به مشکلات داخلی لیبی دانست. این کمیساریا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد:  در حالی ‌که درگیری‌ها بین گروه‌های رقیب در بعضی از مناطق لیبی افزایش می‌یابد، شاهد روند فزآینده آوارگی‌ها هستیم. برآورد می‌شود 287‌هزار نفر در مجموع در 29شهر سراسر لیبی آواره شده‌اند. لیبی از زمان قیام‌ سال 2011 که به سرنگونی حکومت معمر قذافی منجر شد، دستخوش ناآرامی‌های فراوان بوده که طی ماه‌های اخیر به اوج خود رسیده‌اند.

احزاب یمنی به‌دنبال تشکیل جبهه واحد علیه تروریسم
احزاب سیاسی یمن خواستار تشکیل جبهه واحد علیه تروریسم شدند. به گزارش ایرنا، در پی حمله تروریستی پنجشنبه گذشته به معترضان یمنی در میدان «التحریر» در صنعا، احزاب و جریان‌های سیاسی این کشور خواستار تشکیل جبهه واحد برای مقابله با تروریسم به‌ویژه القاعده شدند. احزاب یمنی اعلام کردند که تروریسم اقتصاد سست کشور را از بین می‌برد و جان بیگناهان را می‌گیرد و کشور را دچار تنش و هرج و مرج می‌کند. احزاب یمنی با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند «جریان‌های سیاسی که توافقنامه صلح و شراکت ملی را امضا کردند، به مسئولیت‌های خود در این زمینه عمل کنند و با اجرای بندهای این توافقنامه و در رأس آن تشکیل دولت، هرچه سریعتر کشور را از پیامدهای بحران سیاسی که امنیت و ثبات آن را تهدید می‌کند، خارج سازند.» این در حالی است که جمیعت علمای یمن نیز در بیانیه‌ای حمله تروریستی روز گذشته به معترضان جنبش انصارالله را محکوم کرد. در این حمله تروریستی یک عامل انتحاری عضو القاعده خود را در میان معترضان جنبش انصارالله در خیابان التحریر منفجر کرد که به دنبال آن 47 تن جان باختند.

تبادل آتش در مرز‌های کره‌جنوبی و شمالی
پرواز بالن‌هایی در مناطق مرزی کره‌جنوبی با تیراندازی نظامیان کره‌شمالی به سمت آن مواجه شد و به دنبال آن نظامیان 2 کشور به تبادل آتش پرداختند. به گزارش رویترز این تبادل آتش پس از تجمع سالانه مخالفان حکومت پیونگ‌یانک در مناطق مرزی کره‌جنوبی و فرستادن بالن‌های حاوی نوشته‌های اعتراض‌آمیز به آسمان آغاز شد. در ابتدا نظامیان کره‌شمالی با هدف پایین آوردن این بالن‌ها، اقدام به تیراندازی کردند که با فرود آمدن گلوله‌ها در خاک کره‌جنوبی، نظامیان همسایه جنوبی نیز این عمل را با آتش گلوله پاسخ داد. خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی در گزارش اولیه خود از درگیری‌های توپخانه‌ای خبر داده بود. هنوز گزارشی از خسارات  یا تلفات احتمالی منتشر نشده است.


تعداد بازدید :  294