شماره ۴۰۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۹ مهر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

عراقچی: احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد
معاون وزیر امور خارجه ایران گفت: احتمال همه‌چیز و حتی تمدید وقت مذاکرات ایران و 1+5 وجود دارد. به گزارش ایسنا، دکتر عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران ظهر جمعه در حاشیه همایش روسای دادگستری‌های خراسان رضوی در جمع خبرنگاران عنوان کرد:  زمان مذاکرات به سرعت در حال گذر است و ما هنوز ناامید نیستیم که مذاکرات تا سوم آذرماه به نتیجه برسد. او افزود:  در صورتی که تغییر مواضع در طرف مقابل صورت نگیرد احتمالا تا تاریخ سوم آذرماه به توافق نمی‌رسیم. عراقچی با اشاره به این‌که مذاکرات به مراحل حساسی رسیده، اظهار کرد:  فرصتی که برای مذاکرات داشتیم تا 3آذرماه بود که در حال اتمام است. این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات هسته‌ای، عنوان کرد:  انتظار می‌رفت که مذاکرات در نیویورک با پیشرفت همراه باشد اما این اتفاق نیفتاد. وی ادامه داد:  دوطرف برای ادامه مذاکرات جدی هستند و امیدواریم کمال استفاده از مذاکرات بشود.
عراقچی خاطرنشان کرد:  روز سه‌شنبه و چهارشنبه هفته آینده در وین مذاکراتی خواهیم داشت. سه‌شنبه گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با هیأت آمریکایی و کاترین اشتون، روز چهارشنبه نیز مذاکرات سه‌جانبه‌ای میان دکتر ظریف، کاترین اشتون و جان کری صورت خواهد گرفت. معاون وزیر خارجه ایران اظهار کرد:  در مذاکرات هفته آینده وین درباره موضوعات کلیدی مانند تحریم و چگونگی رفع آن و همچنین غنی‌سازی بحث می‌شود و امیدواریم یک مسیر جدیدی در این راه باز شود. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز از دیدار مقامات ایرانی و آمریکایی در 14 اکتبر در وین در آستانه مذاکرات هسته‌ای خبر داد. به گزارش ایسنا، جن ساکی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا درباره دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین گفت:  جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا، کاترین اشتون سرپرست هیأت 1+5 و محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران تا 19 اکتبر در دیداری سه‌جانبه در وین پایتخت اتریش در راستای بخشی از مذاکرات هسته‌ای برای توافق جامع با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند. او ادامه داد:  همچنین ویلیام برنز معاون وزیر امور خارجه، وندی شرمن مدیر سیاسی وزارت امورخارجه و جک سالیوان مشاور امنیت ملی معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در چهاردهم اکتبر در جهت آماده‌سازی نشست سه‌جانبه دیداری دوجانبه با مقامات ایرانی خواهند داشت. جن ساکی افزود: ما معتقدیم که هنوز زمان کافی برای حل مسائل و دستیابی به توافق جامع وجود دارد.  توافقی که به جامعه بین‌المللی ضمانت دهد ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نخواهد رفت. دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 برای دستیابی به توافق جامع تا نوزدهم اکتبر در وین آغاز می‌شود که علاوه بر مذاکرات هسته‌ای دیدار دوجانبه و چندجانبه میان مقامات ایرانی و اعضای گروه 1+5 برگزار خواهد شد.

روایت ایران و آژانس از مذاکرات در تهران
رضا نجفی، نماینده ایران در سازمان ملل درخصوص مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که در این دو روز تمامی مسائل دوجانبه به‌ویژه در نحوه تکمیل دو اقدام عملی توافق شده و راه‌های پیش‌رو بحث و بررسی شد. در مجموع مذاکرات بسیار سازنده، جدی، محتوایی و صریح صورت گرفت. این درحالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرده است که در دیدار با مقامات ایرانی اقدام جدیدی اعلام نشده است اما ایران و آژانس توافق کرده‌اند که بار دیگر با یکدیگر مذاکره کنند. رضا نجفی نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اما از روند مذاکرات در تهران ابراز رضایت کرده و گفته است: در این مذاکرات که «ترو واریورانتا» معاون امور پادمان‌های آژانس ریاست هیأت اعزامی این نهاد بین‌المللی را برعهده داشت، درباره تمام مسائل دو‌جانبه نیز مذاکره شد. وی در پاسخ به این سوال که آیا نشست دیگری در ماه آینده میان ایران و آژانس برگزار می‌شود؟ گفت: در آینده‌ای نزدیک که به احتمال بسیار زیاد، اوایل آبان‌باه خواهد بود نشست دیگری برگزار می‌شود.نجفی درباره فضاسازی‌های برخی رسانه‌های غربی در مورد صادرنشدن روادید برای یک کارمند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌عنوان عضو جدید تیم کارشناسی نیز گفت: در چند ماه گذشته علاوه بر اعضای اصلی و همیشگی، برای سه نفر از کارمندان آژانس به‌عنوان اعضای جدید تیم کارشناسی روادید صادر کرده‌ایم. سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در عین حال تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران براساس مقررات آژانس هیچ تعهدی برای صدور روادید برای کارمندان این نهاد بین‌المللی ندارد.وی تأکید کرد: حتی در مورد بازرسان انتصابی نیز حق ایران برای رد این افراد محفوظ است و از این حق در گذشته نیز استفاده کرده‌ایم. نجفی تأکید کرد: بنابراین صادر نشدن روادید برای عضو چهارم تیم کارشناسی که تابعیتی خاص داشته و تنها کارمند بوده و بازرس انتصابی نیز حتی نیست، حق حاکمیتی ایران است. پیش از این، نجفی از حفظ نشدن اطلاعات طبقه‌بندی‌شده ایران از سوی آژانس انتقاد کرده و گفت: مسأله مایه تأسف این است که حفظ اطلاعات طبقه‌بندی‌شده در آژانس دوباره رعایت نشده و درحالی‌که ایران و آژانس مشغول برنامه‌ریزی بودند، خبر آن توسط یک رسانه غربی منتشر شده است.


تعداد بازدید :  248