شماره ۱۰۴۹ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۷ بهمن
صفحه را ببند
نامه‌ محرمانه 6 کشور عضو شورای خلیج فارس برای روحانی
پیام آشتی
وزیر امورخارجه و معاون نخست وزیر کویت: ضرورت دارد اختلاف نظرها و سوءتفاهم‌ها میان کشورهای منطقه در یک فضای آرام و با گفت‌وگو های صریح برطرف شود

شهروند| شیخ صباح الخالد الصباح معاون اول نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه کویت که به ایران سفر کرده است، روز گذشته با حضور در وزارت امورخارجه با محمدجواد ظریف دیدار و گفت‌وگو کرد.
معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه کویت پیش از سفر به تهران گفته بود با پیام امیر این کشور برای حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران، به تهران سفر خواهد کرد.  به گفته معاون نخست‌وزیر کویت محتوای این نامه درباره همکاری میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس با ایران است.  عربستان سعوی، قطر، امارات متحده عربی، عمان، بحرین و کویت شش عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند.  
از میان شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، روابط عربستان و بحرین با ایران از یک‌سال پیش قطع شده و امارات روابط خود را با تهران کاهش داده است.  روابط ایران با عربستان نیز در یک‌سال گذشته و خصوصا پس از آن‌که این کشور حکم اعدام آیت‌الله نمر روحانی شیعه عربستانی را به اجرا درآورد بیش از پیش به تیرگی گرایید.  در زمستان گذشته گروهی از دانشجویان خشمگین با حمله به سفارت عربستان ساختمان سفارت را به آتش کشیدند.  پیش از آن نیز بروز فاجعه منا و انتقاد مقامات ایرانی از مدیریت عربستان در این مراسم و نیز نوع برخورد دولت سعودی با حادثه‌دیدگان تنش میان روابط دو کشور را بیشتر کرده بود.     
خالد احمد الصباح پیش از این سفر درباره محتوای پیام امیر کویت به ایران گفته بود: ما شرکای یکدیگر در منطقه‌ایم و موضوعات مشترک و زمینه‌های همکاری بسیاری داریم و این گفت‌وگوها در جهت منافع هردو طرف خواهد بود.  چنانچه خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند در دیدار روز گذشته وزرای امور خارجه ایران و کویت درخصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرده و محمدجواد ظریف ضمن خوشامدگویی به همتای کویتی خود همسایگان را اولویت مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران شمرده است.  ظریف، کویت را یکی از همسایگان خوب و مهم ایران خواند و گفته: نقش امیر کویت در تقویت حسن همجواری کشورهای منطقه قابل ستایش است.
وزیر امور خارجه با اشاره به مشکلات موجود در منطقه، ضرورت نگاه به آینده با توجه به دشمنان و خطرات مشترک را یادآور شد.  در این دیدار، وزیر امور خارجه کویت نیز با اشاره به اهمیت ایران در منطقه و جهان، سابقه روابط دو‌جانبه را یادآور شد و افزود:   اشتراکات زیاد تاریخی، فرهنگی و مذهبی میان ایران و کشورهای منطقه وجود دارد و ما هم باید نگاه به آینده را محور روابط و گفت‌وگوهای خود قرار دهیم.  شیخ صباح همچنین گفته است: با توجه به خطرات مشترک ازجمله تروریسم در منطقه، باید نگاه به آینده داشته باشیم؛ چراکه کشورهای منطقه مصالح خودشان را بهتر از دیگران تشخیص می‌دهند.  او گفت: ضرورت دارد اختلاف نظرها و سوءتفاهم‌ها میان کشورهای منطقه در یک فضای آرام و با گفت‌وگو‌های صریح برطرف گردد.  پیش از این سفر بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه ایران نیز گفته بود وزیر امورخارجه کویت حامل پیامی از سوی امیر کویت برای ایران است.  
روحانی: ایران از هر اقدامی در جهت ثبات و امنیت منطقه حمایت می‌کند
«شیخ صباح الخالد الصباح» فرستاده ویژه امیرکویت و وزیر امورخارجه آن کشور همچنین عصر روز گذشته در دیدار با حسن روحانی رئیس‌جمهوری ضمن ارایه نامه امیر کویت به بیان مواضع کویت درباره مسائل منطقه ای پرداخت.  حسن روحانی رئیس جمهوری در این دیدار با تشکر از پیام کتبی امیر کویت، اظهار داشت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران توسعه هرچه بیشتر روابط دوستانه و برادرانه با کشورهای مسلمان و همسایگان براساس احترام متقابل، حسن همجواری و اخوت اسلامی است. حجت‌الاسلام حسن روحانی عصر چهارشنبه با تأکید بر این‌که اراده ملت‌ها را مهم‌ترین مولفه درحاکمیت و اداره کشورها می‌دانیم، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با وجود این‌که در دوران پس از انقلاب اسلامی مورد تجاوز دشمنان قرار گرفت و هیچگاه نیز به هیچ کشوری تجاوز نکرده است، نقش خود را به‌عنوان مهم‌ترین سد در برابر هرگونه تجاوز و تروریسم درمنطقه اثبات نموده است.
روحانی با اشاره به این‌که ثبات و امنیت منطقه حساس خاورمیانه تنها در سایه گفت‌وگو، دوستی و همکاری میان کشورهای منطقه به‌ویژه همسایگان برقرار می‌شود، خاطرنشان کرد: تردیدی وجود ندارد که پیشرفت و توسعه کشورها و ملت‌های منطقه به نفع ثبات و امنیت همگان خواهد بود. رئیس‌جمهوری با اشاره به اهتمام و تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران درکمک به ملت‌ها و دولت‌های منطقه درمبارزه با تروریسم، گفت: تروریسم خطری بزرگ برای منطقه است و تنها درسایه وحدت، انسجام و مساعدت یکدیگر می‌توانیم دربرابر آن ایستادگی کنیم. روحانی تأکید کرد: قدرت و توان جمهوری اسلامی ایران همواره برای دفاع از امنیت و ثبات منطقه و حمایت از همسایگان بوده است.
رئیس‌جمهوری با اشاره به ضرورت توسعه مناسبات و روابط دوستانه کشورهای منطقه گفت: روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران و کویت با توجه به ظرفیت‌ها و علاقه دوملت باید به سطح قابل قبولی برسد. روحانی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از هر اقدامی که در راستای توسعه ثبات و امنیت درمنطقه باشد، حمایت کرده و به آن کمک می‌کند. شیخ صباح الخالد الصباح معاون اول نخست‌وزیر و وزیر امورخارجه کویت نیز دراین دیدار پیام کتبی امیر کویت را به رئیس‌جمهوری کشورمان تسلیم کرد و گفت: امیر، دولت و مردم کویت همواره احترام فراوانی برای دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران و نقش تأثیرگذار این کشور درمنطقه، قایل هستند. وزیر امورخارجه کویت تلاش و اهتمام جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌ها و مناسبات میان کشورهای منطقه به‌ویژه همسایگان را قابل تقدیر دانست و افزود: باید با استفاده از اشتراکات و ظرفیت‌های موجود در راستای توسعه همه‌جانبه مناسبات میان دوکشور تلاش کنیم. فرستاده ویژه امیر کویت همچنین تروریسم تکفیری و افراطی‌گری در منطقه را خطرناک برشمرد و خاطرنشان کرد: باید درمسیر مقابله با گروه‌های تندرو تروریستی و افراطی درمنطقه تلاش یکپارچه‌ای میان کشورهای منطقه برقرار شود و همه برای استقرار ثبات و امنیت منطقه تلاش کنند.


تعداد بازدید :  931