شماره ۴۰۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۹ مهر
صفحه را ببند
صلح نوبل به «ملاله یوسف‌زی» و «کایلاش ساتیارتی» رسید
ملاله 17 ساله جوان‌ترین برنده جایزه نوبل تا به امروز است

شهروند | کمیته نروژی صلح نوبل «ملاله یوسف‌زی» و «کایلاش ساتیارتی» را به به‌عنوان برندگان مشترک این جایزه معرفی کرد و با این انتخاب مرز‌های سنی، جنسیتی، اعتقادی و بین‌المللی را درهم آمیخت و نام نوجوان پاکستانی فعال در امور زنان را در کنار مبارز کهنه‌کار حقوق کودکان در هند قرار داد. ملاله که تنها 17‌سال سن دارد جوان‌ترین برنده این جایزه 1‌میلیون و 100‌هزار دلاری تا به امروز است و ساتیارتی 60 ساله نیز پس از «مادر ترزا» دومین برنده هندی این جایزه محسوب می‌شود.
نام برندگان جایزه صلح نوبل در «اسلو» و از سوی «توربیورن یاگلاند»، رئیس این کمیته اعلام شد تا از تلاش‌های این 2 در جهت ترویج آموزش در جهان و حمایت از کودکان سراسر دنیا در برابر سوء‌استفاده و استثمار قدردانی شود.
یاگلاند درخصوص انتخاب کمیته نوبل گفت «کمیته نوبل این انتخاب را نقطه‌‌ای سرنوشت‌ساز برای یک هندو و یک مسلمان، و یک هندی و یک پاکستانی می‌داند تا به مبارزه‌ای مشترک برای آموزش و پروش و مقابله با افراط‌گرایی بپیوندند.»
یاگلاند در ادامه سخنان خود گفت «کودکان باید به مدرسه بروند و نباید مورد بهره‌برداری اقتصادی قرارگیرند. یکی از پیش‌نیاز‌های توسعه صلح‌جهانی احترام به حقوق کودکان و نوجوانان است، به‌ویژه در مناطق جنگ‌زده که خشونت‌ علیه کودکان منجر به تداوم خشونت از نسلی به نسل دیگر می‌شود.»
رئیس‌ کمیته صلح نوبل درخصوص انتخاب ساتیارتی گفت «کایلاش ساتیارتی با نمایش شجاعت خود و حفظ سنت گاندی، اشکال مختلفی از اعتراضات و تظاهرات صلح‌آمیز را برای نمایش‌دادن بهره‌برداری اقتصادی گسترده از کودکان رهبری کرده‌ است.» یاگلند در ادامه گفت «او همچنین به گسترش کنوانسیون‌های با اهمیت بین‌المللی در جهت حقوق کودکان یاری رسانده‌است».
کایلاش ساتیارتی با وجود چنین اقداماتی، در مقایسه با ملاله یوسف‌زی از شهرت اندکی برخوردار است. ملاله یوسف‌زی که در‌سال 2012 و در حمله نیرو‌های طالبان از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت با راه‌اندازی کمپینی برای تحصیل دختران دره «سوات» پاکستان به شهرتی جهانی دست‌یافت. ملاله پس از آن به نماد جهانی این مبارزه بدل شد و تصویرش بر صفحه‌ تلویزیون‌ها نقش بست و خاطراتش را نیز در کتابی منتشر کرد.
یاگلاند در جریان مراسم معرفی برندگان جایزه نوبل با تقدیر از ملاله یوسف‌زی گفت «او سال‌ها برای حق تحصیل دختران مبارزه کرده و مثالی است از این‌که کودکان و نوجوان، خود نیز می‌توانند شرایط‌‌شان را بهبود بخشند.»
اهدای این جوایز به یوسف‌زی و ساتیارتی در شرایطی صورت می‌گیرد که جهان در‌سال گذشته صحنه گسترش جنگ در اروپا با درگیری‌های شرق اوکراین و همچنین پیشروی شبه‌نظامیان خشونت‌طلب داعش در سوریه و عراق بود. این جایزه در ‌سال 2013 به سازمان منع سلاح‌های هسته‌ای و در‌سال 2012 نیز به اتحادیه اروپا اهدا شده‌بود و با انتخاب اخیر کمیته نوبل، این جایزه پس از 2 دوره به اشخاصی حقیقی تعلق می‌گیرد.
2 برنده از میان 278 نامزد دریافت این جایزه انتخاب شدند که در این فهرست نام 47 سازمان نیز به چشم می‌خورد. این بلند‌بالا‌ترین فهرست نامزد‌ها از زمان راه‌اندازی این جایزه در‌سال 1901 تا به امروز است. رکورد قبلی متعلق به‌سال گذشته ‌است بنابر اعلام این کمیته در آن دوره نام 259 نفر در فهرست نامزد‌ها قرار گرفته‌بود. برندگان نهایی بنابر اتفاق آراء و بنابر رسم این کمیته در آخرین مهلت اعلام می‌شوند.
با این حال انتخاب ملاله یوسف‌زی به‌عنوان برنده جایزه نوبل چندان غافلگیرکننده نبود، چرا که در 2‌سال گذشته گمانه‌زنی‌هایی درخصوص احتمال برنده‌شدن او صورت گرفته‌ بود. امسال پیش‌بینی‌هایی درخصوص انتخاب «پاپ فرانسیس» نیز صورت گرفته بود و برخی دیگر نیز معتقد بودند که کمیته نوبل به خاطر گسترش آتش جنگ ‌و ‌درگیری در جهان از اعطای جایزه نوبل خود‌داری خواهد کرد. کمیته نوبل پیش از این در زمان جنگ ویتنام، در‌سال 1972، از انتخاب برنده جایزه صلح خود‌داری کرده ‌بود.
با این حال به نظر می‌رسد انتخاب یوسف‌زی به‌عنوان پیامی الهام‌بخش در نقطه مقابل درگیری‌های سوریه، عراق، یمن، فلسطین، اوکراین و دیگر نقاط جهان صورت گرفته ‌است. اما حتی همزمان با اعلام برنده این جایزه در تالار پرزرق‌ و برق کمیته صلح نوبل در نروژ نیز توجه بسیاری از مردم جهان معطوف بمباران داعش از سوی ائتلاف در سوریه و جنایات این گروه تروریست در مرز با ترکیه بود.


تعداد بازدید :  249