شماره ۱۰۴۸ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید در نشست خبری
از روحانی عبور نمی‌کنیم

شهروند|  محمدرضا عارف صبح روز گذشته درحالی نخستین نشست خبری خود به‌عنوان رئیس فراکسیون را در آستانه نهمین ماه فعالیت مجلس دهم برگزار کرد که این پیرمرد سفیدموی اصلاح‌طلب این روزها به مرد آرام و ساکت پارلمان معروف شده است، اما عارف بالاخره سکوتش را شکست و در این نشست خبری که حدود یک ساعت و نیم به‌طول انجامید و طی آن حدود 30 نفر از خبرنگاران رسانه‌های مختلف موافق و مخالف طرح سوال کردند، به موضوعات مختلفی از جایگزینی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و رویکرد و استراتژی جریان اصلاحات در فقدان آیت‌الله ‌هاشمی تا برنامه‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها و همچنین حمایت از روحانی و مباحثی همچون تداوم محدودیت‌ها برای سیدمحمد خاتمی و دیگر بزرگان اصلاحات، رفع حصر، حادثه پلاسکو، تحقیق و تفحص از شهرداری تهران، تعامل فراکسیون امید با دولت و بسیاری مسائل دیگر به‌تشریح پاسخ داد.
عارف در پاسخ به یکی از نخستین سوال‌های نشست خبری روز گذشته که به موضوع درگذشت آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی اختصاص داشت، با بیان این‌که یار دیرین انقلاب در تمام صحنه‌ها در کنار رهبری و مردم حضور داشته، اعلام کرد: آیت‌الله‌ هاشمی ویژگی‌های منحصر به فردی داشت و از آن‌جا که ایشان محور انسجام مجمع بودند، جایگزینی ایشان کار آسانی نخواهد بود. آیت‌الله‌ هاشمی را پدر معنوی جریان اعتدال می‌دانیم.
رئیس فراکسیون امید همچنین به سوالاتی درباره حادثه پلاسکو پاسخ داد و با تأکید بر اهمیت مدیریت علمی بحران گفت: نکته مهم دیگری که حادثه پلاسکو برای ما روشن کرد، بحث مدیریت شهری بود و از آن‌جا که در آستانه انتخابات شوراهای شهر قرار داریم، انتظارمان از تمام گروه‌هایی که نامزدهایی برای این انتخابات معرفی می‌کنند این است که به این مسأله توجه ویژه داشته باشند. عارف همچنین در پاسخ به سوالی درباره نحوه حمایت شورای عالی سیاست‌گذاری از نامزد مورد نظر جریان اصلاحات در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد: قطعا از آقای روحانی عبور نخواهیم کرد و سعی می‌کنیم همان رویکرد را نسبت به حمایت از رئیس‌جمهوری فعلی حفظ کنیم و قطعا از ایشان حمایت می‌کنیم.
عارف در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر سخنگوی قوه قضائیه درباره تخلفات یکی از نزدیکان به دولت ‌گفت: انتظار ما از همه رسانه‌ها این است که این مسائل را سیاسی نکنند. اگر جناحی شود مشکلی خواهد بود که امروز با آن مواجه هستیم. رئیس شورای‌ عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان همچنین اضافه کرد: ما در مجلس فراکسیون شفافیت را تشکیل دادیم که به‌طور جدی مسائل مربوط به تخلفات را مورد بررسی قرار دهد. اگر در جریان اصلاح‌طلب از لزوم برخورد جدی با تخلفات صحبت می‌شود، لازم است در مورد تخلفات طرف مقابل هم همین‌گونه عمل شود. رئیس فراکسیون امید در ادامه و در واکنش به انتقادها به عملکرد این فراکسیون گفت: بنده به عملکرد فراکسیون امید نمره خوبی می‌دهم و کم‌کاری نیز در فراکسیون حس نکرده‌ام. او ادامه داد: تصمیمات اصلی فراکسیون با شورای مرکزی مرکب از هیأت‌رئیسه و نمایندگان استان‌هاست که ترکیبی ۴۰ نفره هستند که تصمیمات لازم را می‌گیرند و روند و انسجام خوبی در فراکسیون وجود دارد.
با این حال شاید یکی از مهم‌ترین سوالاتی که عارف در این نشست خبری به آن پاسخ داد، مربوط به انتقادهایی بود که نسبت به فعالیت‌های بی‌سروصدای او می‌شود. عارف در پاسخ به سوال خبرنگاری که نسبت به انفعالش در مجلس انتقاد می‌کرد، گفت: سوال این است اگر در مجلس همه‌ چیز به عارف ختم می‌شد، آیا همین منتقدان نمی‌گفتند چرا اجازه به افراد دیگر داده نمی‌شود؟! او با اشاره به نحوه عملکرد فراکسیون امید در روز رأی‌ اعتماد به سه وزیر جدید دولت و با بیان این‌که قرار بوده درصورت نیاز 10 دقیقه از وقت رئیس‌جمهوری را در اختیار گرفته و در حمایت از وزرای پیشنهادی نطق کند، گفت: وظیفه من به‌عنوان رئیس، مدیریت فراکسیون و هماهنگی آن است که کار ساده‌ای نیست. تا زمانی که در مجلس باشم، مسیر و کارهای پشت‌ صحنه را انجام می‌دهم و کارهای صحنه را به عهده جوانان با توانایی بیشتر قرار می‌دهم. عارف همچنین به موضوع احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری پاسخ گفت و در واکنش به بخشی از سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که بزرگان اصلاحات او را از اعلام کاندیداتوری منع کرده‌اند، گفت: منع کردن جزو ذات اصلاح‌طلبی نیست. ویژگی جبهه بزرگ و مردمی اصلاحات خرد جمعی است و ما در هیچ موردی از فرد یا افراد خاصی دستور نمی‌گیریم، بنابراین تصمیم حضور یا عدم‌ حضور برعهده شورای ‌عالی سیاست‌گذاری است که از نظر مشورتی بزرگان استفاده می‌کنند. او در واکنش به تفسیر خاص خبرنگاری که از این صحبت‌ها به‌عنوان اعلام کاندیداتوری عارف برداشت کرد، گفت: نظر شخصی من این است که باید حتی‌الامکان مسیر ‌سال ۹۲ طی شود و جریان اصلاح‌طلبی و شورای عالی سیاست‌گذاری از آقای روحانی حمایت کند.
شاید بتوان یکی از جذاب‌ترین بخش‌های نشست خبری روز گذشته عارف را بخشی دانست که او به سوالی درباره افزایش محدودیت‌های سید محمد خاتمی پاسخ داد. رئیس فراکسیون امید با اشاره به نقل‌ قولی از رئیس مجلس درباره عدم تحقق بیش از ۵۰‌درصد تمامی برنامه‌های توسعه‌ای، این گفته را نادرست خواند و با اشاره به اجرایی‌شدن حدود ۹۰‌درصد برنامه توسعه سوم در دولت اصلاحات، این مهم را ناشی از توانایی‌های بالای مدیریتی خاتمی دانست و درباره ممنوع‌التصویری او گفت: بارها در این رابطه گلایه کرده‌ایم؛ چراکه موضوع ممنوع‌التصویری در هیچ محکمه‌ای مطرح نشده است، اما نباید اجازه دهیم این مسائل درگیر مسائل سیاسی و بیش از حد رسانه‌ای شود. او خاطرنشان کرد: پیگیری‌هایی هم در مسأله حصر و هم در مورد ممنوع‌التصویری آقای خاتمی انجام شده و امیدواریم ان‌شاءالله این مسأله به نتیجه برسد. رئیس فراکسیون امید همچنین با تأکید بر این‌که نباید اجازه دهیم موضوع حادثه پلاسکو درگیر جناح‌بندی‌های سیاسی شود، از مردم دعوت کرد که در مراسم تشییع شهدای آتش‌نشان حاضر شوند و در ادامه با اشاره به شرایطی که روحانی دولت را تحویل گرفت، بار دیگر بر لزوم حمایت از رئیس‌جمهوری فعلی در انتخابات آینده تأکید کرد و گفت که موضع این فراکسیون همچنان حمایت از دولت خواهد بود.


تعداد بازدید :  286