شماره ۴۰۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۹ مهر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

چاپ نخستين شماره «اختر»
143‌سال پیش، برابر با نوزدهم مهر 1250 خورشیدی، نخستين شماره روزنامه‏ اختر به مديريت آقامحمد طاهر تبريزي در استانبول منتشر شد. اختر، تنها روزنامه‏ ايراني بود كه در آن زمان به سبك نوين در خارج از ايران چاپ و منتشر مي‏شد. در اين روزنامه، بسياري از رجال و بزرگان آن دوره، مقالاتي به چاپ مي‏رساندند. روزنامه‏ اختر در ايران، قفقاز، قلمرو عثماني، هندوستان و عراق از شهرت برخوردار بود. اين روزنامه در پيروزي نهضت تنباكو و در روشنگري و آگاه كردن مردم ايران، نقش بسزایی داشت.

تصویب قانون وظيفه عمومي
88‌سال پیش، برابر با نوزدهم مهر 1305 خورشیدی، اعلام شد از دهم آبان همان‌سال قانون نظام وظيفه عمومي در ايران به اجرا در مي‌آيد و پسران 18‌سال به بالاي ايراني مشمول خدمت سربازي خواهند بود که اين خدمت ملي 2‌سال طول خواهد كشيد. طرح لايحه اين قانون به خواست پهلوی اول در مجلس به تصویب رسید. اجباري و عمومي‌شدن خدمت سربازي از افكار «كلازويتس» فرضيه‌پرداز نظامي آلمان است. درحال حاضر شمار كمي از كشورها خدمت وظيفه عمومي ندارند و نظاميان‌ استخدامي (پيماني) آنها در شمار نيروي ذخيره قرار گرفته و هنگام نياز احضار و فعال مي‌شوند.

درگذشت ژان کوکتو
51‌سال پیش، برابر با یازدهم اکتبر 1963 میلادی، ژان کوکتو شاعر، نقاش، فیلمساز، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر فرانسوی در 74سالگی درگذشت. كوكتو در تجددخواهي ادبي و هنري، ذوق بسيار داشت و همين استعداد و قريحه، در نهضت‏هاي نوين ادبي و هنري دوران جنگ اول و دوم جهاني از او شخصيتي پيشرو ساخته بود. از جمله آثار اين اديب فرانسوي مي‏توان به «كودكان عجيب»، «ديوان دماغه اميدنيك»، «توماي حيله‌گر» و نمايش‏نامه «اورفه» اشاره كرد. كوكتو به موازات ادبیات و تئاتر، در قلمرو سينما نيز فعالیت داشت.

 


تعداد بازدید :  252