شهروند| پس از ماهها اعتراض نسبت به شیوه تغییر و تحول در علوم انسانی و رشتههای جامعهشناسی، علوم سیاسی و روانشناسی، دیروز اعضای انجمن جامعهشناسی ایران در نامهای به رئیسجمهوری، اقدام شورای تحول و ارتقای علوم انسانی را درتغییر سرفصلهای بعضی از رشتههای حوزه علوم اجتماعی غیرکارشناسانه دانستند و خواهان توقف آن شدند.«شیرین احمدنیا»، مدرس دانشگاه و عضو هیأتمدیره انجمن جامعهشناسی درباره مخاطب این نامه به «شهروند» میگوید: «مخاطب نامه اگرچه ریاستجمهوری است، اما اشاره به سمتهای دیگر و مرتبط با علوم انسانی او دارد که مهمترین این مسئولیتها، ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی است.»دربخشی از این نامه، پس از اشاره به متن منتشره ازسوی «کارگروه علوم اجتماعی شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی» بر نقد جامعهشناسان به این متن تأکید شده است: «منتقدان تناقضات و نقاط ضعف متعددی در این سند دیدهاند و تصویب و اجرای عجولانه آن را قبل از مداقه کافی به ضرر ارتقا و تحول علوم اجتماعی در ایران دانستهاند. با توجه به این مسأله، انجمن جامعهشناسی ایران بهعنوان تشکل فراگیر این رشته احساس مسئولیت کرده و درچند نشست متوالی به ارزیابی این سند پرداخته است.»انجمن جامعهشناسی ایران نتایج ارزیابی خود را به این صورت بیان کرده است که: «بهطور کلی انجمن جامعهشناسی ایران فرآیند، روش و نتایج این بازنگری را برای علوم اجتماعی ایران مثبت ارزیابی نمیکند و براین باور است که عملیشدن این تصمیمها به جهت پشتوانه ضعیف کارشناسی و علمی آن و عدم مقبولیت فرآیند و سازوکار انجام این بازنگری نزد اجتماع علمی دانشگاهی، منجر به نتایج نامطلوبی در کیفیت آموزش این رشته و تضعیف جایگاه و سرمایه اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دستاندرکاران این برنامه درمیان اعضای هیأت علمی، دانشجویان و دانشآموختگان علوم اجتماعی خواهد شد.» جواد میری، جامعهشناس و عضو هیأتمدیره انجمن جامعهشناسی هم درباره ایرادات وارده به این تغییر و تحول صورتگرفته، به «شهروند» میگوید: «یک دغدغه کلی در انجمن جامعهشناسی یا اساسا در بین اصحاب علوم انسانی وجود دارد که اگر قرار است تغییر و تحولی صورت بگیرد، این تغییر باید درونی باشد؛ بهعنوان مثال اگر قرار است چیزی کم یا زیاد شود، مبتنی بر امر بیرونی نباشد. هر تغییری که از درون یک علم نباشد، به آن علم در درازمدت آسیب وارد خواهد کرد. کسانی که میخواهند علوم انسانی را اسلامی، بومی یا بهزعم خودشان اعتلا دهند، به جای اینکه از بدنه علوم اجتماعی باشند، مبتنی بر یک امر بروکراتیک بودهاند؛ یعنی تغییر و تحولات علمی را وقتی به امری بروکراتیک تقلیل دهیم، باعث خفگی در فضای آکادمیک خواهد شد.»این جامعهشناس ادامه می دهد: «یکی از مشکلات این گروه تحول، این است که از تاریخ غافل هستند. اگر نگاهی به سیر تغییر و تحولات پس از انقلاب داشته باشیم که شوراها و پژوهشگاههای مختلفی ایجاد شده است.»