شماره ۱۰۴۸ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
نشست خبری سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد
ضرب انتقاد در آغاز جشنواره

شهروند|  نشست خبری سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد پرسوال و جنجالی بود. در این نشست خبری که علاوه بر محمد حیدری، دبیر سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر و اهالی رسانه، برخی از چهره‌های شناخته‌شده سینما و تئاتر هم در آن حاضر بودند، دبیر جشنواره درباره قیمت بلیت‌ها، اختلال در سایت فروش بلیت اینترنتی، امکان ایجاد بازار سیاه بلیت‌های جشنواره امسال، شیوه برگزاری جشنواره در کاخ مردمی و کاخ رسانه و . . . توضیح داد.
یکی از انتقاد‌هایی که‌ سال گذشته به شیوه برگزاری جشنواره فیلم فجر در برج میلاد وارد بود، طولانی شدن زمان اکران فیلم‌ها و انتظار اهالی رسانه برای دیدن برخی از آنها در سانس‌های منتهی به ساعت 2 بامداد بود. حیدری با اشاره به دلایل به وجود آمدن این مشکل گفت: با توجه به شرایط‌ سال گذشته در برج میلاد، مجبور شدیم سانس‌های در نظر گرفته شده در ساعت‌های پایانی شب نیز قرار گیرد. امسال تلاش کردیم تا در کاخ جشنواره اصحاب رسانه در شرایط مناسب آثار را ببینند.
یکی از مهم‌ترین بحث‌های چند روز اخیر در محافل سینمایی و رسانه‌های مرتبط با هنر سینما، به اختلال ایجادشده در سامانه فروش بلیت‌های سی‌وپنجمین دوره جشنواره فیلم فجر مربوط می‌شد. محمد حیدری که در روزهای گذشته طی بیانیه‌ای از بروز مشکل در سامانه «سینوگرام» عذرخواهی کرده بود، روز گذشته هم به این موضوع پرداخت: به دلیل مشکلات به وجود آمده در سامانه فروش بلیت باز هم عذرخواهی می‌کنم. می‌خواستیم آورده جدیدی برای سینمای ایران باشد و جلسات متعددی همراه با شورای عالی تهیه‌کنندگان و مدیرعامل خانه سینما برگزار شد ولی درنهایت موفق نبودیم. این سامانه در ۶ ماه گذشته مورد بررسی قرار گرفت اما در روز نخست سامانه به مشکل خورد.
او در ادامه با بیان این‌که بناست خسارت‌های به وجود آمده از سوی سامانه فروش بلیت این دوره از جشنواره جبران شود، توضیح داد: سامانه سینوگرام تفاهمنامه‌ای با جشنواره منعقد کرده بود و برای صرفه‌جویی هزینه‌ای به آنها پرداخت نمی‌شد، اما حالا باید خسارت‌های به وجود آمده برای اختلال در سایت را به دبیرخانه جشنواره پرداخت کنند. مشکل اصلی انتخاب صندلی بود که حذف شد و از پنجشنبه فروش بلیت برای شهرستان‌ها از طریق این سامانه آغاز می‌شود. بلیت‌ها به صورت تک‌سانس و تک‌بلیت نیست و شهرستان‌ها مشکلی برای ثبت‌نام نخواهند داشت.
یکی از موارد مورد انتقاد در شیوه پذیرش فیلم‌ها برای حضور در بخش مسابقه جشنواره سی‌وپنجم، مربوط به محافظه‌کاری بود که برخی معتقد بودند هیأت انتخاب را دربرگرفته است، اما حیدری معتقد است جشنواره فیلم فجر جشنواره‌ای است که دولت برگزار می‌کند، بنابراین فیلم‌ها باید براساس چارچوب قوانین و پروانه ساخت و پروانه نمایش انتخاب شوند و ما تابع قوانین وزارت فرهنگ و سازمان سینمایی هستیم. هیأت انتخاب جشنواره و دبیر جشنواره در چارچوب قانون و با توجه به محتوا و موضوع و کیفیت، فیلم‌ها را انتخاب کرده‌اند و هیچ‌کسی در مورد انتخاب هیچ فیلمی ورود پیدا نکرده است. با توجه به شاخصه‌هایی که فیلم‌ها دارند و همچنین شرایط سیاسی به انتخاب توجه نکردیم اما یادمان باشد که امسال‌ سال حساسی است و دو انتخابات در پیش داریم. باید مراقب باشیم از سینما در فضای سیاسی سوءاستفاده نشود. این را توجه کنیم که سینمای ما متعلق به مردم است و بهتر است فیلم‌ها را ببینیم و بعد درباره آنها قضاوت کنیم.
او در ادامه با بیان این‌که جشنواره فیلم فجر ساختار ثابتی ندارد و به همین دلیل هر‌ سال شاهد تغییراتی در آن خواهیم بود، گفت: این جشنواره نیاز به دبیرخانه دایمی دارد. امیدوارم با پیگیری اهالی سینما و خانه سینما بتوانیم در سال‌های آتی برنامه پنج‌ساله‌ای برای جشنواره داشته باشیم.
حیدری در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره پذیرفته نشدن فیلم جدید شهرام مکری در جشنواره امسال و وضع فیلم کاناپه کیانوش عیاری هم سخنان جالبی بر زبان آورد: فیلم‌های زیادی که در این دوره به بخش مسابقه راه پیدا نکرده‌اند، فیلم‌های خوبی هستند و موفق خواهند بود اما به نظر هیأت انتخاب احترام می‌گذاریم. امیدوارم به شرایطی برسیم که قضاوت فیلم‌ها برعهده مردم باشد. «کاناپه» هم مورد بررسی قرار گرفت و حضور آن در جشنواره در توان تصمیم‌گیری ما نبود. شورای عالی نظارت و شورای پروانه نمایش در مورد این فیلم تصمیم می‌گیرند. ما نمی‌خواهیم مشکلی برای فیلم آقای عیاری رخ دهد.
دبیر جشنواره فیلم فجر با اشاره به این‌که فیلم‌های انتخاب شده و نشده را دیده است، گفت: زمانی که به «هفت» آمدم هنوز «هجوم» ساخته شهرام مکری را ندیده بودم. برخی فیلم‌ها به لحاظ موضوعی با پروانه‌ای که گرفته‌اند، متفاوت بودند. من نمی‌توانم همه مشکلات جامعه و سینما را بپذیرم. من نمی‌توانم مشکلات همه فیلم‌ها را برطرف کنم.
دبیر جشنواره فیلم فجر درباره انصراف فیلم «امپراطوری جهنم» به کارگردانی پرویز شیخ طادی و حواشی به وجود آمده بعد از قرار نگرفتن این فیلم در بین فیلم‌های راه‌یافته به بخش مسابقه هم گفت: این فیلم برای بخش چشم‌انداز سینمای ایران انتخاب شد؛ اما تهیه‌کننده فیلم حضور در چشم‌انداز را نپذیرفت. هیأت انتخاب این فیلم را برای بخش سودای سیمرغ انتخاب نکرد و من به‌عنوان دبیر جشنواره به دلیل اهمیت موضوع فیلم خواستم در بخش چشم‌انداز دیده شود تا توسط مردم و رسانه‌ها داوری شود اما تهیه‌کننده قبول نکرد. در حالی ‌که اگر من جای صاحبان فیلم بودم، اجازه می‌دادم این فیلم در جشنواره دیده شود.
او افزود: باز هم تأکید دارم که برای من سوال است كه چرا عوامل فیلم اجازه ندادند مردم فیلم
«امپراطور جهنم» را که فیلم مهمی است، ببینند. فیلم زمانی به هیأت انتخاب داده شد که ۲۰ دقیقه از آن کم بود و فیلم آماده نبود. حتی یک هفته منتظر ماندیم تا فیلم به جشنواره برگردد اما سازندگان گفتند تنها می‌خواهند در بخش مسابقه باشد.
حیدری درباره صحبت‌های عماد افروغ یکی از اعضای هیأت انتخاب درباره این‌که برخی فیلم‌ها در لیست هیأت انتخاب بوده ولی از سوی دبیرخانه اعلام نشده است، بیان کرد: باید بگویم او هیچ اشاره‌ای به بخش خاصی در جشنواره نداشته است. فیلم‌های انتخاب‌شده هر ۷ رأی را داشته‌اند. دو فیلم «یه وا» ساخته آناهید آباد و «کارت پرواز» مهدی رحمانی قرار بود در بخش چشم‌انداز حضور داشته باشند که صاحبان آثار این مسأله را نپذیرفتند.
او در ادامه درباره بیانیه انجمن منتقدان و مسائلی که پس از اعلام اسامی داوران این دوره جشنواره رخ داد هم گفت: با شورای مرکزی انجمن منتقدان جلساتی داشتیم و آنها ۵ نفر را معرفی کردند تا یکی از آنها در داوری حضور داشته باشد. ما در بخش سودای سیمرغ هم از آقای اکبر نبوی دعوت کردیم و به نظرم به همه عزیزان احترام گذاشتیم. باید توجه داشته باشیم که جشنواره سیاست‌های خودش را دارد و در انتخاب داوران تنها دبیر جشنواره تصمیم نمی‌گیرد. قضاوت و داوری کار سختی است و به همین دلیل تشکر می‌کنم از داورانی که پذیرفتند تا فیلم‌های امسال را قضاوت کنند.
یکی از مباحثی که از ‌سال گذشته همزمان با انتخاب محمد حیدری به‌عنوان دبیر جشنواره سی‌و‌چهارم فیلم فجر بر سر زبان‌ها افتاده بود، انتقاد از این انتخاب به دلیل غیرسینمایی بودن این مدیر است. او حالا در نشست خبری جشنواره سی‌و‌پنجم فجر به این اظهارنظرها واکنش نشان داده است: بسیاری از ما از تئاتر آمده‌ایم. نزدیکی تئاتر و سینما دیرینه است و بسیاری از هنرمندان خوب سینمای ایران از تئاتر آمده‌اند. من هم همه تلاشم را برای برگزاری جشنواره به کار گرفته‌ام. باید بپذیریم که مسئولیت بسیار سختی است و ما با همه عشق‌مان به تئاتر که همیشه پاینده و زنده است، کارمان را جلو می‌بریم. آقای مظفری و غریب‌پور هم با کارنامه بسیار خوب از تئاتر آمده‌اند. تا به امروز این بار سنگین را به دوش داشتیم و اگر نخواستند حاضریم این مسئولیت را واگذار کنیم.
او در ادامه به ترکیب هیأت داوران جشنواره سی‌و‌پنجم هم اشاره کرد و گفت: هیأت داوران جزو بزرگان سینما و باسابقه هستند و قدرت قضاوت دارند. اگر می‌خواهیم حرفی نباشد، باید داور خارجی بیاوریم که این برای سینمای ایران افت دارد.
دبیر جشنواره سی‌و‌پنجم از حاضران در کاخ جشنواره و کاخ مردمی خواست با لباس رسمی به تماشای فیلم‌ها بروند و بعد توضیح داد: در همه آیین‌هایی که در دنیا برگزار می‌شود همه با لباس رسمی حضور پیدا می‌کنند. این مسأله اگر در این جشنواره جا بيفتد می‌توان به همکاری شورای مد و لباس وزارت ارشاد نیز فکر کرد. من از همه دوستان می‌خواهم که در مراسم‌های جشنواره فیلم فجر با لباس رسمی ورود پیدا کنند.
او همچنین درباره شایعاتی که درباره ایجاد فضا برای رونق بازار سیاه در جشنواره پدیده آمده است، گفت: هیچ بازار سیاهی وجود ندارد و من مسئولیت آن را کاملا می‌پذیرم.


تعداد بازدید :  303