شماره ۱۰۴۸ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
قائم مقام رئیس بانک مرکزی از فشار مشتریان برای افزایش نرخ سود گلایه کرد
بانک ها در تسخیر سپرده گذاران بزرگ

شهروند|  در ششمین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید که روز گذشته درموسسه عالی بانکداری برگزار شد، اکبر کمیجانی قائم‌مقام بانک مرکزی به انتقاد از سپرده‌گذاران بزرگ پرداخت و عنوان کرد که این سپرده‌گذاران بر بانک‌ها سلطه پیدا کرده‌اند، اما ناسپاسی می‌کنند. درهمین حال موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان هم با انتقاد از دولت درمورد عرضه ۵‌هزار دلار ارز به هرنفر با قیمت مداخله‌ای درصرافی منتخب بانک مرکزی، این اقدام را یادآور سیاست تلخ دهه70 عنوان کرد. اما مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری این وعده را داد که از ‌سال 96 به بعد ضمن افزایش درآمد کشور، شاهد رشد اقتصادی خوبی خواهیم بود که می‌تواند مسأله اشتغال را حل کند.
نوسان‌های ارزی مقطعی است
دراین همایش رئیس ‌کل بانک مرکزی، نرخ تورم 12ماه منتهی به دی‌ماه امسال را 8.6‌درصد و نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه را 9.6‌درصد اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی نرخ تورم برای کل ‌سال 1395 تک‌رقمی است که بعد از 25‌سال محقق می‌شود.
ولی‌الله سیف در ادامه به وضع بازار ارز اشاره کرد و گفت: دستاوردهای دولت دراین عرصه قابل تردید نیست که مهم‌ترین آن آرامش و ثبات در بازار ارز است که شرایط مطلوبی ایجاد کرده است.
او کاهش دامنه نوسانات و منطقی‌کردن نرخ ارز را از سیاست‌های بانک مرکزی عنوان کرد و افزود: ما از ابتدا دنبال تثبیت نرخ ارز نبوده‌ایم.
سیف به نوسان‌های دوماه پیش بازار ارز اشاره کرد و آن را ناشی از افزایش تقاضای فصلی ارز در پایان‌ سال میلادی 2016 دانست و تأکید کرد که منابع ارزی کشور شرایط مطلوبی دارد و در وضع ثبات ارزی قرار داریم و نوسان‌ها مقطعی است.
  ناسپاسی می‌کنند
قائم‌مقام بانک مرکزی هم درجریان این همایش با بیان این‌که در سال‌های گذشته به دلیل بالاتربودن نرخ تورم از سود سپرده، همواره از ضرورت دفاع از حقوق سپرده‌گذار دفاع می‌کردم، گفت: هم‌اکنون سپرده‌گذاران بر بانک‌ها سلطه پیدا کرده‌اند، ولی ناسپاسی می‌کنند.
اکبر کمیجانی با بیان این‌که در سال‌های گذشته بنده و برخی کارشناسان همواره برحفظ حقوق سپرده‌گذاران به دلیل سود واقعی منفی تأکید می‌کردیم، گفت: هم‌اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که متأسفانه برخی سپرده‌گذاران، به‌ویژه سپرده‌گذاران بزرگ ناسپاسی می‌کنند و برخی موسسات هم دراین شرایط بازار گرمی می‌کنند.
او با بیان این‌که رویکرد بانک مرکزی ثبات‌بخشی به اقتصاد است، اظهار داشت: رویکرد کلی بانک مرکزی ثبات‌بخشی به اقتصاد با تأکید بر کنترل و مهار نرخ تورم است.
کمیجانی با اشاره به بانک محوربودن اقتصاد ایران افزود: در‌ سال 1394، بیش از 79‌درصد تأمین مالی برعهده نظام بانکی بوده است.
سیاست‌های تلخ دهه 70 در بازار ارز
دراین همایش موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان هم با انتقاد از دولت نسبت به عرضه ۵‌هزار دلار ارز به هر نفر با قیمت مداخله‌ای درصرافی منتخب بانک مرکزی طی روزهای گذشته، آن را یادآور سیاست تلخ دهه70 عنوان کرد.  غنی‌نژاد گفت: کنترل تورم از ابتدای دولت یازدهم آغاز شده و همچنان ادامه دارد، این درحالی است که دولت توانسته تورم را به نحواحسن کنترل کرده و انتظارات را مدیریت کند، ضمن این‌که امسال با رشد اقتصادی قابل توجهی مواجه هستیم که به نظر می‌رسد نتیجه به ثمررسیدن برجام بوده که اکنون ثمرات آن را مشاهده می‌کنیم.
او تصریح کرد: هم‌اکنون این موضوع بنگاه‌هایی که موفق هستند، رویشان فشار برای دریافت مالیات و تحت فشار قرار دارد، مشکل‌ساز شده و اگرچه صدایشان درنمی‌آید، ولی ما خبر داریم که واقعیت دارد اما درحال حاضر فقط بنگاه‌های مشکل‌دار درمعرض توجه قرار دارند.
به گفته غنی‌نژاد، اگرچه نقدینگی در تورم انعکاس نیافته است اما در تورم نمود پیدا خواهد کرد، این درحالی است که نگرانی از کاهش نرخ سود نیز در ترکیب تغییر نقدینگی نیز از سپرده‌های درازمدت به کوتاه‌مدت رفته است که باید ازسوی مقامات دولتی پاسخ داده شود.
‌از ‌سال 96   رشد اقتصادی خوبی خواهیم داشت
مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری هم دراین همایش گفت: از ‌سال 96 به بعد ضمن افزایش درآمد کشور، شاهد رشد خوبی خواهیم بود که می‌تواند مسأله اشتغال را حل کند. نیلی افزود: از‌ سال آینده به بعد، درآمد کشور به نسبت سال‌های پیش درحال افزایش خواهد بود، اما شکاف درآمدی ماندگاری را نیز رقم خواهد زد. وی ادامه داد: اگر تورم تک‌رقمی را از دست دهیم، رشد اقتصادی درمسیر پایین حرکت خواهد کرد. به گفته نیلی تورم تک‌رقمی با چالش حجم بالای نقدینگی از درون نظام بانکی ایران و نیز اصلاح نظام بانکی روبه‌روست؛ لذا باید به اصلاح نظام بانکی اقدام کنیم.
مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری تأکید کرد: فشار دیگر، نقدینگی بودجه دولت است که باید با تأکید بر برون‌گرایی اقتصاد آن را اصلاح کنیم و اگر این کار انجام نشود و دوباره به تورم بالا برسیم، رشد اقتصادی را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.
نیلی خاطرنشان کرد: برون‌گرایی در اقتصاد می‌تواند نقدینگی بالا را به سمت کمک به عرضه اقتصاد هدایت کند و نگذارد تا حجم بالای نقدینگی تورم‌زایی بالایی داشته باشد.


تعداد بازدید :  236