شماره ۱۰۴۸ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
وزیر راه و شهرسازی پلاسکو را تنها هشدار یک ساختمان نسبت به مخاطرات پایتخت دانست
تهران در خطر
آخوندی: شهرداری با این همه بودجه چه می کند؟ شهرداری تجارت پیشه منفعت سوداگران را مبنا می کند

شهروند| نخستين روز همایش شهرسازی ریل پایه با حضور کارشناسان و متخصصان شبکه ریلی درون و برون‌شهری دیروز برگزار شد. در این همایش که با حضور عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی برگزار شد مشکلات صنعت ریلی کشور بررسی و برای بار چندم به مسکن مهر انتقاد شد. وزیر راه با واردکردن برخی هجمه‌ها به مدیریت شهری تهران، حادثه پلاسکو را ناشی از ضعف مدیریت شهری عنوان کرد. این در حالی است که شهرداری هم مثل سایر ارگان‌ها مدام گلایه بودجه‌ای دارد. دیروز آخوندی یکی از دلایل این نا‌به‌سامانی‌های مالی را به باد دادن ثروت مردم در بیابان‌ها تحت عنوان مسکن مهر اعلام کرد و گفت: نگاه ما باید به اولویت‌بندی در نگاه شهری باشد؛ اگر محور توسعه را شهروند، جابه‌جایی و محیط‌زیست بدانیم، قاعدتا تخصیص بودجه‌های عظیم در اداره شهر باید تغییر کند.  مشکل تهران فقط پلاسکو نبوده و نیست. مسئولان باید فکری به حال توسعه شهری و زیرساخت‌های شهرسازی و معماری تهران کنند.
اصول شهرسازی ریل‌
پایه به‌زودی تصویب می‌شود
«بیش از ۱۰۰‌سال از ورود مدرنیته به ایران می‌گذرد و ما با تنگناهای پیچیده‌ای در زندگی نوین شهری مواجه هستیم.» این را عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی گفت و تأکید کرد: شهرسازی ریل‌پایه پاسخی به جنبه‌های اصلی پایه‌های زندگی مدرن در ایران است. کاهش قابلیت زندگی در ایران و کلانشهرها نکته مهمی است؛ امروز ۵۶‌میلیون نفر شهرنشین داریم که ۱۹‌میلیون نفر در بدمسکنی مطلق هستند که در حاشیه شهرها و بافت‌های میانی قرار دارند.
آخوندی گفت: جمهوری اسلامی ایران با اتصال شبکه ریلی از طریق بنادر به کشورهای همسایه، به دنبال ایجاد یک شبکه حمل‌ونقل چند وجهی ارزان و مطمئن در منطقه است.
10‌میلیون نفر را
در کوهپایه‌های کشور جا داده‌ایم
آخوندی گفت: اغلب کلانشهرها با بحران آب مواجه هستند و به جای این‌که در اندیشه بازنگری در زندگی مدرن باشیم، به دنبال روش‌های پروژه‌محوری هستیم که فقط جیب عده‌ای را پر از پول می‌کند؛ مثلا پیشنهاد انتقال آب از دریای عمان به مشهد می‌دهیم و شوربختانه از سوی عده‌ای هم این موضوع پیگیری می‌شود.  او با اشاره به لزوم بازنگری بر اندیشه ایران‌شهری گفت: آیا کوهپایه‌های تهران می‌تواند ۱۰‌میلیون نفر جمعیت را در خود جای دهد؟ اما ما ۱۰‌میلیون نفر را در کوهپایه‌ها اسکان دادیم ولي زندگی قابل قبول و باکیفیت وجود ندارد. در سواحل جنوبی کشور در هر مترمربع فقط ۴.۸ نفر زندگی می‌کند، اما به ادعای پروژه اقتصاد مقاومتی می‌خواهیم آب را از عمان شیرین کنیم و به زاهدان بفرستیم و آن‌جا تمرکز جمعیت ایجاد کنیم و این سوءاستفاده از فناوری مدرن است.
حضرات در گذشته
 توسعه مرکز شهر را فراموش کردند
وزیر راه و شهرسازی گفت: حضرات در گذشته فکر می‌کردند می‌توان مرکز شهر را رها کرد و در بیابان‌ها به توسعه شهری پرداخت. او ادامه داد: شهر موضوع یک بار مصرف نیست و نمی‌توان بافت فرسوده را رها کرد و نباید نگاه کالایی به شهر داشت.  در حال حاضر 100‌میلیارد دلار خانه خالی در کشور وجود دارد. با اتخاذ سیاست‌های غلط در طول پنج‌سال آمار واحدهای مسکونی خالی از سکنه را تا یک‌میلیون افزایش دادند و امروز 100‌میلیارد دلار خانه خالی در کشور وجود دارد. آخوندی بیان کرد: بیش از ده‌ها‌ هزار‌میلیارد تومان در کوه و بیابان تحت عنوان طرح‌های کمک به مستضعفان ثروت ملی را هدر می‌دهند و با این هزینه درواقع کاری برای مردم و کشور انجام نمی‌شود. او ناکارآمدی اقتصادی توسعه سکونت شهری فعلی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در ‌سال ۱۳۸۵، ۶۵۰‌هزار واحد مسکونی خالی در کشور داشتیم که در ‌سال ۹۰ طبق آمار مرکز آمار این رقم به یک‌میلیون و ۶۳۰‌هزار واحد رسید؛ اگر این خانه‌های خالی که خانه‌های لوکس و در کلانشهرها هستند، برای هر کدام ۳۰۰‌میلیون تومان قیمت‌گذاری در نظر بگیریم.
وزیر راه و شهرسازی مدعی شد: این توسعه شهری بر مبنای سوداگری، عدم توجه به حمل‌ونقل ریل‌پایه و سوءاستفاده از فناوری ایران را با بحران مواجه کرده است.
تهرانی‌ها با سرعت 7 کیلومتر
 در شهر جابه‌جا می‌شوند
امروزه میانگین سرعت در شهرها به ۲۵ کیلومتر و در ساعات پیک به ۷ کیلومتر در ساعت کاهش یافته است و این یعنی حرکت در شهرها دچار مشکل است. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات تردد در تهران گفت: این آمار نشان می‌دهد در تهران با چه مشکلات بزرگ حمل‌ونقلي و حرکت مواجه هستیم. این در حالی است که دنیای اقتصاد هم پیش‌تر نوشته بود: سیستم‌های حمل‌و‌نقل شهری در حال نابودی است. در حال حاضر 64‌درصد از کل سفرها در فضای شهری صورت می‌گیرد، اما تعداد سفرهای شهری تا‌ سال 2050، 3 برابر خواهد شد. چنین انفجاری در رشد سیستم حمل‌و‌نقل شهری در حوزه‌های مختلف چالش‌های جدیدی را به وجود می‌آورد.
تهران در جایگاه 81 جهان ایستاده است
وضعیت تهران وخیم است. تهران حدود   14‌میلیون ساکن دارد. این ارقام تا‌ سال 2030 به ترتیب به 9 و 19‌میلیون نفر خواهد رسید. اکثر فعالیت‌های اقتصادی در تهران متمرکز شده است و درنتیجه جمعیت این شهر در روز به بیش از 13‌میلیون نفر می‌رسد. طی یک دهه گذشته تراکم رو به وخامت ترافیک و درنتیجه آن کیفیت بد هوا به چالش اصلی مقامات تهران تبدیل شده است. آمارهای منتشر‌شده می‌گوید تهران در جایگاه 81 از 84 کشور مورد بررسی ایستاده و این یعنی حال ترافیک تهران خوب نیست.
رسانه ملی در حق مردم جفا می‌کند
آخوندی با انتقاد از رویکرد رسانه ملی برای پوشش سانحه پلاسکو گفت: متاسفانه این روزها می‌بینم که رسانه ملی تمام موضوع توسعه شهری و شهرسازی را به سانحه برای یک ساختمان تقلیل می‌دهد و این نوع رویکرد رسانه ملی جفا در حق مردم است. وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که نتیجه سوداگری‌ها در مدیریت شهری سانحه پلاسکو است، گفت: وقتی مدیریت شهری تجارت‌پیشه باشد ماموریت خود را سازش با سوداگران می‌بیند و نتیجه آن هم وقوع این بحران‌ها است و متاسفانه رسانه ملی هم در مورد خطرات مدیریت شهری در حق مردم جفا می‌کند.
با بودجه شهرداری چه می‌کنند؟
آخوندی با بیان این‌که بودجه شهرداری‌ها ارقام بسیار بزرگی است، ادامه داد: این‌که بودجه 17‌هزار میلیاردی شهر تهران را چگونه و به چه چیزی تخصیص دهیم، نکته مهمی است. این درحالی است که شهردار تهران، محمدباقر قالیباف چندی پیش بیان کرده بود که ما با محدودیت‌های مالی مواجه هستیم و بدون‌شک این محدودیت‌ها در حوزه‌های شهرداری اثرگذار است و این محدودیت‌ها موجب می‌شود که افق روشنی در منابع مالی نداشته باشیم. او در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران گفت: حدود 48‌درصد از بودجه شهرداری تهران به صنعت مترو اختصاص داده شده است. او در این جلسه گلایه کرده بود که دولت با توجه به مشکلاتی که دارد 9‌درصد افزایش بودجه داده ولی برای شهرداری تهران نسبت به ‌سال قبل 46‌درصد کاهش داده است.
او یادآور شد: برای‌ سال 95، در حوزه مترو 245‌میلیارد تومان قرار بود پرداخت کند ولی همین ردیف در ‌سال آینده 128‌میلیارد تومان کاهش یافته است.
مترو  را  غربی می‌دانستند
محسن‌ هاشمی هم در این همایش با اشاره به مزایای اقتصادی طرح TOD در بخش مترو اظهار داشت: درحالی‌که در مقطعی برخی از انقلابیون مخالف ساخت مترو بودند امروز خوشبختانه 180 کیلومتر مترو به بهره‌برداری رسیده است. به گفته‌ هاشمی  ساخت مترو در آن زمان به دلیل نگاه منفی برخی از انقلابیون به ساخت مترو متوقف شد، چرا که تصور می‌کردند توسعه غربی در کشورمان درحال انجام است و عده‌ای می‌گفتند این پروژه‌ها برای چاپیدن جیب ملت ایران طراحی شده است. او با بیان این‌که ساخت مترو در آن سال‌ها حواشی بسیار زیادی داشت و منجر به توقف پروژه شد، گفت: در آن زمان بود که آیت‌الله‌ هاشمی شخصا به این موضوع ورود کردند و آن خطبه معروف درباره پروژه‌های توسعه‌ای و مزایای احداث مترو را خواندند.
«دلال» در دولت روحانی حذف شد
وزیر راه و شهرسازی با اعلام این‌که تمام قراردادهای خرید ۲۰۰ فروند هواپیما امضا شده، از ورود تجهیزات آلمانی برای بندر چابهار خبر داد و گفت: هزینه مبادله در کشور کاهش یافته و دیگر نیازی به دلالان نداریم و می‌توانیم چهره به چهره مذاکره کنیم. عباس آخوندی با بیان این‌که تمایل داریم با سیاست برد- برد زمینه توسعه کشور و منطقه را فراهم کنیم، اظهار کرد: باور داریم امنیت منطقه وقتی تأمین می‌شود که هم ایران توسعه پیدا کند و هم تمام کشورهای منطقه. به همین خاطر تمام مخاطرات مذاکرات برجام را پذیرفتیم و سرافرازیم که مذاکرات برجام با موفقیت به سرانجام رسید. 


تعداد بازدید :  255