شماره ۱۰۴۸ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

خاویرسولانا:   اتحادیه اروپا مسئولیت حفظ برجام را بپذیرد
خاویر سولانا در یادداشتی با اشاره به این‌که با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا یک دوره جدید بی ثباتی و بلاتکلیفی آغاز شده است، تأکید کرد:  ‌ اتحادیه اروپا باید مسئولیت حفظ برجام را بپذیرد. خاویر سولانا مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشت خود باعنوان «ترامپ» ایران و ثبات در خاورمیانه که در پایگاه خبری – تحلیلی پراجکت سیدیکت منتشر شده است، نوشت:  ‌ بسیار تاسف انگیز است که در سال‌های اخیر توافقات بین‌الملی کمی حاصل شده است. در دورانی که رقابت قدرت‌های بزرگ از همکاری پیشی جسته است، دو استثنا مهم وجود دارد؛ توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و توافق آب و هوایی پاریس که این امید را به وجود می‌آورد  که پاسخ‌های چند‌جانبه و رسمیت یافته به چالش‌های جهانی همچنان ممکن است. اما اکنون دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا تهدید کرده است که هر دو توافق را لغو کند و انتخاب وی به‌عنوان رئیس‌جمهوری شکنندگی آنها را نشان داده است. اگر آمریکا بخواهد از هر یک از این توافق‌ها کناره‌گیری کند یا از  همکاری با آنها سر باز بزند، ضربه‌ای بزرگ به نظام حکومت جهانی خواهد زد که متکی به توافقات بین‌المللی برای حل مشکلات بین‌المللی است. بسیاری از ما امیدوار بودیم که این توافق به‌ویژه موجب افزایش روابط ایران با همسایگانش و آمریکا شود اما این اتفاق نیفتاد، این توافق پنجره‌ای دیپلماتیک به سمت ثبات منطقه باز  کرد اما این فرصت به هدر نرفت، جنگ در یمن و سوریه ادامه یافت و بهبود روابط تهران و ریاض نیز در آینده نزدیک بعید به نظر می‌آید، بعلاوه این‌که روسیه درحال ابراز وجود در منطقه است. امامقصر برجام نیست، توافقی که از طریق مذاکره با هدف منع اشاعه به دست آمد. با این حال، با آغاز یک دوره جدید بلاتکلیفی تحت ریاست‌جمهوری ترامپ، طرف‌های مذاکره‌کننده اروپایی‌ باید مسئولیت حفظ برجام را بپذیرند و باید برای افزایش ثبات در منطقه دست به ابتکار عمل بزنند.

وزیر خارجه کویت به ایران سفر می‌کند
ایسنا: وزیر امورخارجه کویت روز چهارشنبه برای انتقال پیامی از شورای همکاری خلیج فارس به ایران سفر می‌کند. شیخ صباح آل خالد آل صباح وزیر امورخارجه کویت قرار است امروز به تهران سفر کند تا پیامی از شورای همکاری خلیج فارس را برای آغاز رایزنی‌های استراتژیک میان ایران و این شورا به تهران منتقل کنند. خالد الجارالله معاون وزیر امور خارجه کویت نیز گفت که معاون نخست‌وزیر این کشور نیز در این سفر شیخ صباح آل خالد را همراهی خواهد کرد. وی افزود:   کویت یکی از هشت کشوری است که پیشنهاد میانجیگری میان ایران و عربستان‌سعودی را برای حل اختلاف میان این دو کشور مطرح کرده است. این مقام کویتی همچنین گفت: پیام شورای همکاری خلیج فارس روی آغاز گفت‌وگوها میان ایران و این شورا بر مبنای اصول حسن همجواری، عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها و حفظ تمامیت ارضی دیگر کشورها متمرکز خواهد بود. اینها اصولی بین‌المللی  هستند که ما روی آن اتفاق نظر داریم و می‌توانیم برای آغاز گفت‌وگوها از آنها بهره ببریم.

حسین موسویان:   ترامپ هنوز در دوره تبلیغات انتخاباتی است
یک دیپلمات سابق ایرانی با اشاره به تیم ترامپ و شانس بالای ورود مجدد جریان صهیونیستی به روند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی سیاست‌های خاورمیانه‌ای آمریکا گفت:  ممکن است از این به بعد انگشت اتهامات تروریسم اسلامی به سمت ایران گرفته شود.سیدحسین موسویان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ درباره مقابله با تروریسم اسلامی گفت: باید توجه داشت که اظهارات ترامپ در مراسم آغاز ریاست جمهوری‌اش با مشورت تیمش تنظیم شده بود. کادر اصلی ترامپ در شورای امنیت ملی آمریکا از روحیات ضد اسلامی و ضدایرانی بالایی برخوردارند.این دیپلمات پیشین کشورمان در پاسخ به این پرسش که تروریسم اسلامی به‌طور دقیق چه زوایایی از مقابله با افراط‌گرایی را نشانه گرفته است و این سیاست تا چه اندازه با رویکردهای فعلی مطرح در دنیا برای مقابله با تروریسم در هر شکلی از آن‌که از سوی روسیه، ایران، عراق و کشورهای دیگر دنبال می‌شود مطابقت یا تضاد دارد؟ با بیان این‌که «در دوره اوباما سمت و سوی تروریسم اسلامی به سمت عربستان و ایدئولوژی وهابیت و تکفیری‌ها سوق داده شد» گفت: اوباما، جو بایدن و هیلاری کلینتون رسما عربستان را مسئول افراط‌گرایی جاری جهان اهل سنت خوانده و وهابی‌ها را منبع اصلی حمایت مالی و ایدئولوژیکی تروریسم و افراط‌گرایی جاری در خاورمیانه خواندند. اما این تحول مهم در داخل ایران مورد توجه کافی قرار نگرفت.سفیر پیشین ایران در آلمان با اشاره به سخنان ترامپ در نطق مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری و نسبت سخنان وی به ایران و رویکردهای منطقه‌ای‌اش با بیان این‌که به‌طورکلی برداشت جهانی از اظهارات ترامپ در آغاز ریاست جمهوری‌اش مثبت نبوده است گفت:  مثل این‌ بود که ترامپ هنوز در دوره تبلیغات انتخاباتی به سر می‌برد. او نکته خاص و جدیدی در مورد ایران مطرح نکرد.


تعداد بازدید :  150