شماره ۱۰۴۸ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
اخبار جهان

سنای آمریکا «مایک پامپئو» را به‌عنوان مدیر سازمان مرکزی اطلاعات (سیا) تأیید کرد
ایسنا|‌وب سایت سیا در بیانیه‌ای اعلام کرد:   ماموریت‌های اصلی پامپئو جمع آوری، تحلیل، ارزیابی و انتشارات اطلاعات خارجی برای کمک به رئیس‌جمهوری و سیاست‌گذاران ارشد آمریکا در تصمیم گیری‌های مربوط به مسائل امنیت ملی است. این یک روند بسیار پیچیده محسوب می‌شود و شامل گام‌های متعددی است. همچنین، رکس تیلرسون رأی کمیته روابط خارجه سنا برای پست وزیر خارجه آمریکا را به دست آورد تیلرسون، با 11 رأی موافق و 10 رأی مخالف حمایت کمیته روابط خارجه سنا را برای تصرف پست وزیر امور خارجه آمریکا به دست آورد و نامزدی‌اش برای تأیید به سنا رفت.

محاکمه ۶۲ تن از متهمان نظامی کودتای نافرجام ترکیه در استانبول
ایسنا|‌ده‌ها تن دیگر از افسران و نظامیان ارتش ترکیه در شهر استانبول به اتهام ایفای نقش در کودتای نافرجام ژوئیه محاکمه می‌شوند. این نظامیان متهم به ارتکاب جرم علیه دولت شده‌اند و در صورت محکومیت ممکن است مجازات حبس ابد دریافت کنند. برخی از این متهمان اتهاماتشان را رد و تأکید کرده‌اند که فریب خورده‌اند و به آنها گفته‌ شده بود درحال شرکت در یک مانور هستند.

داعش ساکنان غرب موصل را بیرون می‌کند
ایسنا|‌وزارت امور مهاجرت عراق اعلام کرد که تعداد آوارگان موصل از آغاز عملیات آزادی این شهر، به ۱۹۰‌هزار تن رسیده است. این درحالی است که سازمان ملل نگران وضع ۷۵۰‌هزار غیرنظامی در غرب موصل است. در همین راستا، منابع عراقی اعلام کردند که داعش غیرنظامیان را از منازلشان در سواحل رود دجله در غرب موصل بیرون کرده است. یکی از ساکنان محله المیدان در غرب موصل که تحت تسلط داعش است گفت:   داعش ما را مجبور کرد تا منازلمان را ترک کنیم بدون این‌که اجازه دهد وسایل خود را برداریم. لیز گرندی، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در عراق از سرنوشت ۷۵۰‌هزار غیرنظامی که در غرب موصل زندگی می‌کنند، ابراز نگرانی کرد.

ترکیه:   شهر «الباب» را پس از آزادی به نظام سوریه نمی‌دهیم
ایسنا| نومان کورتولموش، معاون نخست‌وزیر ترکیه روز سه شنبه صحت اخبار منتشر شده مبنی بر این‌که ترکیه شهر الباب در شمال سوریه را بعد از بازپس‌گیری از داعش به دولت سوریه تحویل خواهد داد، تکذیب کرد. وی افزود: ما از همان اول گفتیم عملیات سپر فرات با هدف حمایت از امنیت ملی ترکیه است و عملیات مذکور بر دور ساختن خطر تروریسم از مرزهای ترکیه با سوریه متمرکز است. از سوی دیگر، ماریو ابو زید، پژوهشگر سیاسی و کارشناس استراتژیک لبنانی در مصاحبه با الشرق الاوسط احتمال داد که توافقی میان روسیه و ترکیه درخصوص مسأله الباب به‌عنوان بخشی از توافق گسترده‌تر یا آنچه که به آغاز مذاکرات آستانه انجامید، وجود داشته باشد.

آمریکا از 2014 تاکنون 11‌میلیارد دلار برای جنگ با داعش هزینه کرده است
ایسنا|  از زمان آغاز عملیات علیه داعش در ژوئن 2014 تا اکنون، آمریکا بیش از سایر اعضای ائتلاف ضد داعش هزینه کرده است و براساس آمارهای اخیر مربوط به بودجه مصرفی آمریکا در این نبرد، این کشور 11‌میلیارد دلار هزینه کرده است. در پایان 2015، آمریکا 5/5‌میلیارد دلار برای این جنگ هزینه کرده بود که این رقم در‌سال 2016 به یکباره دو برابر شده است. پشتیبانی هوایی بیشترین میزان هزینه‌ها را برای آمریکا داشته است و برای نیروی هوایی این کشور بیش از سایر خدمات و سرویس‌های دفاعی هزینه شده به طوریکه شش‌میلیارد دلار برای دست کم 17‌هزار حمله هوایی تا به امروز هزینه شده است.

کمک دقیقه نودی اوباما به تشکیلات خودگردان فلسطین
 ایسنا|‌طبق گزارش‌ها، باراک اوباما در ساعات پایانی ریاست‌جمهوری خود دستور انتقال محتاطانه بیش از ۲۲۷‌میلیون دلار را به حساب‌های خارجی صادر کرده است. از این میزان بیش از ۹۷‌درصد به تشکیلات خودگران فلسطین اختصاص یافت. مابقی این بودجه به آژانس‌هایی در سراسر جهان داده شد؛ چهار‌میلیون دلار به برنامه‌های تغییرات آب و هوایی و تشکیل یک مرکز فناوری آب و هوایی،
 ۲۵/۱‌میلیون دلار به صندوق برقراری صلح سازمان ملل و سایر برنامه‌های این سازمان و یک‌میلیون و پنجاه‌هزار دلار برای دفتر نماینده ویژه وزارت خارجه در امور افغانستان و پاکستان و دفتر امور جنوب آسیا و آسیای میانه اختصاص یافت.


تعداد بازدید :  164